Asperges en stinkende urine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 45

Asperges en stinkende urine

Vrij snel na het eten van asperges ruikt je urine heel vies. Een heel specifiek geurtje. Ik heb gemerkt dat niet iedereen dit fenomeen herkent (de link wordt niet gelegd van de stinkende urine met de asperges), maar als men het eenmaal weet is het zeer duidelijk.

Mijn vragen:

Hoe bekend is dit?

Weet iemand welke stof dit veroorzaakt? Het lijkt me een reactie tussen een stof uit de urine en de asperges en niet zo zeer een stof uit de asperges alleen want gekookte asperges ruiken niet zo.

Hebben alleen witte asperges dit effect of andere kleuren ook?

En asperges uit blik?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Asperges en stinkende urine

Hoe bekend is dit?
Google asparagus urine geeft ruim 200.000 hits, dus onbekend zou ik het niet willen noemen.

Een paar:

http://www.studentbmj.com/back_issues/0800...cation/277.html
The smell cannot be noticed in raw or cooked asparagus, so it is believed that the body converts a compound within asparagus into a metabolite, which can then be smelled in the urine. The odour is often described as the smell of rotten or boiling cabbage, or even ammonia, and is believed to be due to the presence of methyl mercaptan, also known as methanethiol, which is a sulphur containing derivative of the amino acid methionine.3
http://www.jr2.ox.ac.uk/bandolier/band124/b124-7.html
But the asparagus and smelly urine problem is more complicated. Not all of us can actually smell the smell in urine if it is there. The frequency of this inability to smell the odour is high, and tests have shown that 90% of an Israeli population and 75% of a Chinese population have anosmia (inability to smell). There is another proportion of the population with a degree of hyposmia, in which the smell is not distinct and can be confused with other smells.  

Clearly this complicates finding out how many people have smelly urine after eating asparagus. Self-report is no use, and studies would need objective (and ideally blind) independent smelling of the urine. With this caveat, it seems that about 40% of the UK population produce smelly urine after eating asparagus based on tests on almost 1,000 people. Other studies suggest that French, Israeli and Chinese populations all produce odorous urine. It may all be down to the smelling.  

The interesting thing about asparagus is that despite appearing in historical works for about 2,500 years, it was only in the 1700s that it was associated with malodorous urine. This coincided with the use of sulphur-rich fertilizers to improve the flavour of asparagus and onions and garlic.
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=f...odspice&dbid=12
Contrary to popular belief, persons who experience a strong odor coming from their urine after eating asparagus are not in any danger from eating this vegetable. A variety of different chemicals - all breakdown products of asparagus - can be found in the urine in connection with the "asparagus smell". These chemicals generally fall within a chemical category called mercaptans (or to use a more modern term, thiols). They include dimethyl sulfide, dimethyl disulfide, dimethyl sulfoxide, bis-(methylthio)methane, S-methyl thioacrylate, S-methyl-3-(metyhylthio)thiopropionate and dimethyl sulphone. Different people form different amounts of these compounds after eating asparagus, and many people cannot smell the odor, even when they produce the compounds.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Asperges en stinkende urine

Het probleem is mijzelf zeker bekend. Als je weet hoe lekker asperges zijn, dan neem je deze geur voor lief.

hier staat waarschijnlijk het antwoord vermeld. Echter hiervoor moet je toegang hebben tot het volledige publicatie. Hiertoe heb ik geen toegang. Hier kan je lezen dat we hier te maken hebben met een polymorfisme. Op zich ook wel logisch: m'n ouders produceren deze geur, m'n zusje en ikzelf ook, LOGISCH. Hier kan je lezen dat je de specifieke geur wordt veroorzaakt door S-Methyl thioacrylaat en S-methyl 3-(methylthio)thiopropionaat. Methanethiol is niet de veroorzaker van deze geur.

@ JvdV: voor zulk soort vragen is het eenvoudiger om betrouwbare bronnen te vinden via www.ncbi.nlm.nih.gov dan via www.google.nl . Uiteindelijk zijn we wel op hetzelfde antwoord uitgekomen als ik je tekst goed lees. Hoewel je in de eerste quote nog hebt staan dat Methanethiol nog de veroorzaker van deze geur is, zie je dat dit wordt tegengesproken in je derde quote. De link die ik gaf naar S-Methyl thioacrylaat en S-methyl 3-(methylthio)thiopropionaat komt uit een onderzoek uit het jaar 1975. Jou eerste quote was dus redelijk 'outdated'.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Asperges en stinkende urine

@Wouter: bedankt voor die tip. Ik weet dat er tegensprekende info in mijn sites zat. Omdat ikzelf niet genoeg verstand van de materie heb om te beoordelen wat het dichtst bij de waarheid zal zitten heb ik ook die eerste erbij gezet (hoewel het een .com site is, waarbij naar mijn ervaring het percentage onbetrouwbare info gemiddeld hoger ligt dan elders).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Asperges en stinkende urine

Misschien kunnen we er een poll van maken: wie ruikt het, en wie niet. Maar eigenlijk zou je dan ook elkaars urine moeten ruiken... tenzij je er vanuit gaat dat iedereen diezelfde afvalproducten produceert. Ik ruik het overigens heel sterk bij mezelf.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Asperges en stinkende urine

Dat is dus de clou, Er zijn 2 variabelen: je maakt de stof of je maakt deze niet. En je ruikt deze stof of je ruikt 'm niet.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8.614

Re: Asperges en stinkende urine

Hier is een wetenschappelijke publicatie te vinden met de titel A polymorphism of the ability to smell urinary metabolites of asparagus.

Een gelijkaardig geval is dacht ik de (on)mogelijkheid om blauwzuur te ruiken. Ook dit heeft een genetische oorzaak.Hier zijn verschillende wetenschappelijke publicaties te vinden over het ruiken van blauwzuur.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Asperges en stinkende urine

Blauwzuur, dat ruikt naar amandelen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8.614

Re: Asperges en stinkende urine

Inderdaad. Zeg je dit omdat je het zelf al geroken hebt, of omdat je het ergens gelezen/gehoord hebt?



Verborgen inhoud
Ik hoop voor jou dat de eerste mogelijkheid niet het geval is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Asperges en stinkende urine

Klintersaas schreef:Inderdaad. Zeg je dit omdat je het zelf al geroken hebt, of omdat je het ergens gelezen/gehoord hebt?



Verborgen inhoud
Ik hoop voor jou dat de eerste mogelijkheid niet het geval is.


hearsay. Amandelen meenemen naar een lab is dus ook niet echt aan te raden.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer