Light's Most Exotic Trick Yet: So Fast it Goes ... Backward

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.552

Light's Most Exotic Trick Yet: So Fast it Goes ... Backward

In the past few years, scientists have found ways to make light go both faster and slower than its usual speed limit, but now researchers at the University of Rochester have published a paper today in Science on how they've gone one step further: pushing light into reverse. As if to defy common sense, the backward-moving pulse of light travels faster than light. Confused? You're not alone.

Lees meer... University of Rochester

Berichten: 74

Re: Light's Most Exotic Trick Yet: So Fast it Goes ... Backward

Apart hoor. Kan iemand me misschien in het Nederlands uitleggen waarom die tweede puls precies ontstaat ? Is de bijna onzichtbare 'aanloop' van de eerste puls al voldoende om een complete lichtpuls op te bouwen aan de andere zijde van de fibre ?

Sorry voor het gebrek aan technische termen, ik ben totaal niet thuis op het vlak :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Light's Most Exotic Trick Yet: So Fast it Goes ... Backward

Zoals ik de tekst lees, beweren ze dat de puls aan het uiteinde van de optische vezel al ontstaat voordat de puls de vezel überhaupt heeft bereikt. En dat er dan een puls terug door die vezel gaat van het uiteinde naar het begin. Vreemde wetenschap :roll: Hij heeft iedere keer een stukje van de vezel afgeknipt, het experiment nog een keer gedaan, om te zien wat er nu in die vezel gebeurd, en komt er dan op uit dat die lichtstraal terugvliegt. Ik vraag me wel af of dat nu een goede manier is om zoiets te onderzoeken. En het is natuurlijk het eerste experiment, het is door nog niemand nagedaan. Misschien klopt er wel niets van. :P Vreemd experiment, vreemd uitziende professor trouwens ook.

Het experiment staat beschreven op de site van science, waarvan je abonnee moet zijn om daar te kunnen kijken. Is er hier iemand lid daarvan, en kan die een stuk uit dat artikel kopiëren?

Berichten: 4.546

Re: Light's Most Exotic Trick Yet: So Fast it Goes ... Backward

wacht even, dus licht kan WEL sneller dan zijn eigen snelheid of begrijp ik het nou verkeerd? als je dit dan kunstmatig kan creeëren en dit super goed tymen, kun je dan een sprong maken sneller dan het licht oftwel FTL (faster then light) voortstuwing? sorry dat ik afdwaal, ik vind dit soort dingen zooooo spannend, waarom komt dat nou niet op het nieuws.

uiteraard puur hyphothetisch, want eerst moet dit experiment maar eens een flink aantal keer worden nagedaan, maar als het waar is, dat zou ene hoop dingen veranderen en (hoop en denk ik) een hoop nieuwe deuren openen, ik ben benieuwd hoe hij het licht dan sneller en trager heeft late gaan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 65

Re: Light's Most Exotic Trick Yet: So Fast it Goes ... Backward

Sorry Assassinator, maar die vlieger gaat niet op. De puls gaat sneller dan het licht, de informatiedragers zelf niet. Vergelijk het met de vuurtoren die door een aantal detectoren gelegen op een cirkel met een straal van een lichtseconde wordt waargenomen. Als het licht van de vuurtoren 1x per sec roteert, dan neemt de eerste detector dit na een seconde waar (omdat-ie op een afstand van een lichtseconde staat), en een seconde later neemt het de tweede puls waar. De cirkel wordt dan "doorlopen" met een snelheid van 3,14X de lichtsnelheid. De informatiedragers, de fotonen die door de vuurtoren worden uitgezonden, bewegen zich echter gewoon rechtlijnig voort met de snelheid van het licht.

Berichten: 4.546

Re: Light's Most Exotic Trick Yet: So Fast it Goes ... Backward

hmm, jammer, maar misschien zou je iets in die puls kunnen stoppen, ja ik zeg atlijd je weet maar nooit :P maja, ALS we nu de mogelijk voor FTL zouden vinden, duurt dat toch nog zo'n 100 jaar voordat ze echt gaan testen ofzo :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer