De maan als 2de planeet voor de mens?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

De maan als 2de planeet voor de mens?

Na verschillende landingen op de maan in de loop van de jaren is het de tijd om de mogelijkheden van de maan serieuzer te bekijken. Mogelijkheden die al eerder bediscussieerd zijn, zoals het bewonen van de aarde en retourtjes ernaartoe, maar ook nieuwe mogelijkheden. Graag zouden wij als projectgroep werkend aan een settlement voor de maan, uw mening willen weten over een aantal punten.

Zou u de maan als een tweede aarde willen? Zoveel mogelijk gelijkenissen met de aarde of houd u het liever zoals het is met stenen en de koude kale sfeer die er hangt? Zo ja, in welk geval? Als u er slechts eenmalig of voor vakantie naartoe zou gaan? En hoe zit het als u er zou kunnen of moeten wonen?

Met welk doeleinde zou de mens naar de maan moeten gaan volgens u? Zou het puur als entertainment moeten zijn om te kunnen vertellen dat u de maan heeft bezocht? Of ook om te wonen op langere termijn om problemen betreffende overbevolking op te lossen? Misschien spreekt een vakantie u meer aan? Of zouden de enige mensen aanwezig op de maan daar alleen moeten zijn voor serieuze doeleinde zoals verbouwing van voedsel, opwekken van energie en het delven van stoffen?

Een andere kant van het verhaal: Hoe verwacht u zich te voelen op de maan? Ziet u de maan slechts als een simpele planeet bijvoorbeeld of kan u zich de maan voorstellen als een soort Mekka? Een plek boven de hemel misschien? Spreek vrijuit over alles waar u aandenkt.

Hartelijk dank voor uw inzendingen over dit onderwerp!

Berichten: 35

Re: De maan als 2de planeet voor de mens?

Ik zou er best wel op vakantie naar toe willen gaan, maar dan moet de temperatuur wel aangenaam zijn, dus rond de 25°C.

Re: De maan als 2de planeet voor de mens?

Ik denk dat de zwaartekracht een probleem is. Als je bijvoorbeeld en kop koffie laat vallen dan vliegt het alle kanten op. Mensen met overgewicht kunnen er baat bij hebben.

Er moet eerst planten gepoot worden, genetischgemodificeerde die op de maan groeien. maanstof is vruchtbaar heb ik gelezen.

Mars lijk mij beter, als ik kon kiezen

Berichten: 73

Re: De maan als 2de planeet voor de mens?

Ik heb wel eens gelezen dat "maanbeton" sterker en lichter is. Ook nog eens de zwaartekracht meegerekend, is het bouwen relatief voordelig. Een vakantieoord lijkt me wel leuk zou ik best wat voor over hebben, maar niet genoeg waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: De maan als 2de planeet voor de mens?

De maan is voor mensen niet geschikt om voor langere tijd en in grotere groepen te gaan wonen.

Om maar een paar belangrijke zaken te noemen:

- De zwaartekracht is veel te laag, na de maan moet je haast eerst revalideren om weer op aarde te kunnen functioneren. Dat lukt nog wel na een weekje maan, maar na enige maanden (raar in dit verband: maanden) kan je nog maar weinig.

- De maan heeft veel minder atmosfeer dan de aarde. Dit brengt enorme risico's met zich mee. De kans op een fatale meteoorinslag is veel groter, er is niet voldoende zuurstof in de atmosfeer. Hierdoor is het risico bij ongelukjes groter: als de constructie waar je in moet verblijven beschadigd raakt ben je meteen je noodzakelijke zuurstofdruk kwijt.

Berichten: 5

Re: De maan als 2de planeet voor de mens?

al kon het wle op de maan, zou ik er nog niet willen wonen of vakantie vieren.

volgens mij is de man namelijk veel te koud en ik heb liever een warm vakantieoord :shock:

daarbij is het mij veel te kaal, en er is geen strand.

misschien zou het wel leuk zijn als er een zoetwaterzee kwam daar, dan zouik er wel een keer heen gaan.

daarbij komt nog, als je daar wil gaan wonen, hoe wil je dat financieeren, ik bedoel, op de maan kun je geen baan hebben, of gaat tempo-team tegenwoordig al zo ver?? ;)

darbij lijkt het me ook niks als pensioensoord, je hebt helemaal geen bejaardentehuizen en/of voorzieningen voor 65-plussers.

al met al lijkt het me niet echt wat op de maan

Gebruikersavatar
Berichten: 69

Re: De maan als 2de planeet voor de mens?

Ik zou niet op die maan willen wonen ... denk eens ana het probleem van gewichteloosheid en zuurstof ... en daarnaast vind ik dat als de mens zijn eigen planeet al naar de vaantjes heeft weten te krijgen,niet nog eens wat andere planeten naar de k****n moet helpen.
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882

Wallace,1823-1913

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De maan als 2de planeet voor de mens?

als je op de maan wil wonen moet je denken aan het bouwen van koepels.

alleen zo is het mogelijk om een leefbare ruimte te creeéren.

Als men er een normale atmosfeer om de maan wil 'bouwen' dan zal dit niet lukken. De maan genereerd niet genoeg zwaartekracht om de atmosfeer bijeen te houden. Dan zal dus het zelfde effect optreden als op Mars is gebeurd. de atmosfeer is dus dan eigenljk 'lek'.
"Meep meep meep." Beaker

Re: De maan als 2de planeet voor de mens?

ik weet niet of ik op de maan wil wonen.

je hebt in ieder geval veel ruimte, maar je kan niet zomaar naar buiten :shock:

eigenlijk zouden ze een bos neerzetten waar je in moet wonen.

in die omgeving zit zuurstof maar je moet wel de zuurstof bij je houden en voor warmte zorgen en koelte.

kost veel geld.dus dat nier zomaar.

;) nou ja de groeten.

felix van hogendoorn

Re: De maan als 2de planeet voor de mens?

de maan heeft volgensmij ook geen magnetisch schild, als de zon (die de laatste tijd heel actief is) een keer zonnewind uitstoot, ben je de klos!

en het lijkt mij ook irritant, je moet de heletijd op een grijze, stoffige bol lopen!

en op de mana kunnen de tempraturen verschillen tot VER ONDER nul en VER BOVEN nul (denk aan -40 en 250 graden celcius)

Reageer