Ben ik gek geworden?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3

Ben ik gek geworden?

[edit door Miels: een woord helemaal in hoofdletters en >1 leesteken achter elkaar is nergens voor nodig, dus even uit de onderwerpstitel verwijderd]

Sinds een paar daagjes is er iets in elkaar geklikt in mijn hoofd, toen ik weer voor de zoveelste keer in de steek gelaten werd door een meisje na een korte relatie. Sindsdien zie ik sociologie, psychologie en biologie van de mens als 1 geheel! (en kheb da nooit gestudeerd, ken zelfs geen vakjargon/termen/wetenschappelijke benamingen)

Het is heel raar uit te leggen, maar vergelijk het met een wetenschapper die naar zijn labrat neerkijkt (ik) tegenover de labrat (de mensen) die naar de wetenschapper kijkt. De labrat maakt iets mee, en de wetenschapper weet wat er gebeurt en kan ingrijpen.

Ik vind het nu extreem leuk om in te grijpen en te zien dat wat ik verwacht dat dat gebeurt :s Ik heb het gevoel dat deze macht mijn hoofdje te boven gaat. Ik zeg dit tegen veel mensen en mijn idee dat wij echt niet uniek zijn en gewoon een mechanisme zonder een echt vrije wil die handelen volgens vrij rigoreuse patronen wordt keer op keer weggelachen. Ik krijg zoals te verwachten altijd de vraag waarom ik hen dan op dat moment niet iets kan laten doen wat ze niet willen (dat kan ik ook niet, maar ik kan de mechanismen wel in de banen sturen die IK wil).

Ik zit ondertussen dat meisje dat mij verlaten heeft aan mij te binden alsof het niets is, ik laat vrienden hun exen terugwinnen, ik kan meisjes voor mij doen laten vallen zonder dat ik zelf echt knap of grappig ben.

Ik heb mij wel altijd een student wetenschapper gevoeld, ipv een labrat. Maar nu lijkt het of ik volleerd ben. Ik heb een theorie waar ik eens begin over na te denken, dat het niet ophoudt en ALLES ocver ons gedrag en sociale/psychologische gebeurtenissen linkt. Als ik het probeer uit te leggen kan niemand mij volgen :roll: Ik weet dat ik juist ben omdat ik het voor mezelf al op korte tijd bewezen heb.

Zijn er nog mensen die dit voor hebben? Ik wil er gewoon alles over begrijpen, want ik ben zoooooo verward. Kben echt niet gek. Maar opeens vind ik mensen zo weinig waard, ik heb geen respect meer voor hen, ze zijn zo 'simpel'.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Ben ik gek geworden?

Ik zou even langs de huisarts gaan als ik jou was.

groeten,
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Ben ik gek geworden?

Zijn er nog mensen die dit voor hebben? Ik wil er gewoon alles over begrijpen, want ik ben zoooooo verward. Kben echt niet gek. Maar opeens vind ik mensen zo weinig waard, ik heb geen respect meer voor hen, ze zijn zo 'simpel'.


Heb je ook het gevoel dat veel regels voor jou niet gelden?
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Berichten: 249

Re: Ben ik gek geworden?

Zijn er nog mensen die dit voor hebben? Ik wil er gewoon alles over begrijpen, want ik ben zoooooo verward. Kben echt niet gek. Maar opeens vind ik mensen zo weinig waard, ik heb geen respect meer voor hen, ze zijn zo 'simpel'.
Naar mijn mening denk ik dat veel van de Nederlandse elite hier last van heeft. Bijvoorbeeld: top managers, een x-aantal personen van denhaag en de hoog begaafde strevertjes die zich in het bedrijfsleven willen bewijzen.

Nu weet ik alleen niet of ik moet lachen of huilen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Ben ik gek geworden?

Nu ja, zoals het eruit ziet ben je erachter gekomen dat je mensen kunt manipuleren. En dat ben je ook volop aan het doen. Doorgaans vind ik het niet fijn om gemanipuleerd te worden en heb ik dat ook meteen door, en zoals ik zullen er meer zijn.

Je tijdelijke "succes" zal na een tijd omslaan. Je oogst dan verachting van de kant van mensen die door schade en schande hebben geleerd dat ze door jou zijn gemanipuleerd en daar niets meer mee te maken willen hebben. Het hangt er vanaf hoever jij gaat denk ik of mensen het van je zullen accepteren. Als ik jouw vriendinnetje was zou ik in ieder geval deze topic al als behoorlijk vervelend ervaren.

Maar goed. Deze topic is duidelijk een topic die hier niet op zijn plaats is. Het heeft met psychologie als wetenschap weining van doen en gaat daarom naar: Algemene Discussie.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Ben ik gek geworden?

Of je probeert aandacht te trekken of je bent niet goed bij uw hoofd... Het is de harde waarheid.. Denk je nu echt dat jij opeens 'God' bent geworden? Dat jij over het mensenras heerst? Een huisarts is niet voldoende in dit geval vrees ik..

Berichten: 74

Re: Ben ik gek geworden?

Ik zou ook een psychiater benaderen. Niet persé omdat je gek geworden zou zijn, maar omdat het jezelf gaat schaden op deze manier. Als je eerlijk mensen minder waard vindt als tevoor, dan gaan mensen zich bewust dan wel onbewust zich van je afstoten, en wellicht ook vice versa. Je kunt in elk geval niet je leven lang acteren, en genieten zul je er niet lange tijd van lijkt me.

Berichten: 672

Re: Ben ik gek geworden?

B@rt,

Je hebt een m.i. heftige reaktie op een ervaring die je emotioneel heel erg heeft geraakt,zoek hulp.

VG Peter
huh?

Berichten: 4.546

Re: Ben ik gek geworden?

ik heb niet zo'n emotionele ervaring gehad maar ik voel ook zo wel een beetje, niet dat ik opeens mensen kan laten doen wat ze willen, maar wel dat ik op anderen neerkijk, van dingen waarvan ik eerst niet veel wist kan ik nu uitgebreide discussies over voeren. dat neerkijken, tsja waarom komt dat, vooral omdat ze om me heen allemaal zo stereotype zijn, nergens om gevent, me belachelijke maken als ik over iets begin als dit forum, of welk probleem op deze planeet dan ook. kan ik niet tegen, ook niet als men iets fout doet bij bijv gym, dan wordt ik kwaad en bazig en raar genoeg zijn de dingen die ik zeg waar (bijv over fouten van ze met volleybal, bijv steeds onderhands blijven slaan terwijl de bal dan voeral heen vliegt, daar zeg ik dan wat van maar dat vinden ze alleen maar irritant, dat soort situaties), maar luisteren ze nooit.

tsja precies weet ik het ook niet, maar in jouw geval is het wat extremer, zal wel door het verlaten van je vriendin zijn, gaat wel over (bij mij houd het alleen al aan vanaf zowat groep 8 )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Ben ik gek geworden?

Misschien moet je het boek "the seven habits of highly effective people" lezen.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Ben ik gek geworden?

probeer met beide benen op de grond blijven staan

Berichten: 4.546

Re: Ben ik gek geworden?

Misschien moet je het boek "the seven habits of highly effective people" lezen.
waar wie wat hoe! geef een link, je maakt me nieuwschierig :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Ben ik gek geworden?

I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Berichten: 4.546

Re: Ben ik gek geworden?

haha, bol.com :roll: nee ik bedoelde wat info over het boek :P ik ga het niet meteen kopen ofzo, zijn mn ouders neit blij mee :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 23

Re: Ben ik gek geworden?

@ B@rT

wat gaat er dan door je heen als je al onze antwoorden leest?

Gesloten