Funderen op "valse putten"

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 647

Funderen op "valse putten"

Kan iemand wat meer info (berekenen sterkte enzo) geven over het funderen op "valse putten" / putfunderingen ?

Een linkje, of de engelstalige naam is ook al goed; in het nederlandstalige taalgebied vind ik niet echts iets deftig.
???

Berichten: 78

Re: Funderen op "valse putten"

In principe werkt het hetzelfde als funderen op een kelder. De belasting van het bovenliggend bouwwerk wordt door de valse put naar de draagkrachtige grondlaag geleid. De (beton)put zelf kan je ook doorrekenen op druk alsof het een kelder is. De rekenmethoden en eisen omtrent betonwerk en funderingswerk zijn terug te vinden in de normen.

Berichten: 4.502

Re: Funderen op "valse putten"

Lijkt me wel verstandig om een sondering te maken om de drukvastheid van de grond vast te stellen waarop je de ontgraving van de put begint.Moet er een mannetje in om te ontgraven of ga je op de een of andere manier spuiten en afzuigen om de put leeg te krijgen.

Met een mannetje kun je gaan tot ca. 6 meter met schop met korte steel en emmer ofwel afzuigen via installatie wat mogelijk dieper kan afhankelijk van de sterkte van de putringen!

Putten kun je vullen met schoonzand vermengd met cement 1:20,dat kan al veel druk hebben;pure beton erin lijkt me overbodige sterkte!

Stijgend grondwater zal ook nog wel voor problemen kunnen zorgen als je te diep gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Funderen op "valse putten"

...
bij nader inzien hebben we in ons project 3x50 boorpalen diameter 1m gestopt 8) , ik betwijfel of die putten het hadden kunnen dragen
???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Funderen op "valse putten"

Ik kan weinig zinvolle info vinden over putfunderingen. Kan iemand me eens kort uitleggen wat dat eigenlijk is?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Funderen op "valse putten"

JvdV Heeel kort gezegd is een put fundering ongeveer hetzelfde als een paalfundering, met het verschil dat je een paal inheit of inboort tot op voldoend weerstandbiedende grond, (of bij frankipalen de buis inheit waar de paal ingegoten wordt) en bij een putfundering graaf je een (cylindervormige)put die dan opgevuld wordt.

Als niet terzake diende wil ik nog vragen wat je vindt van de reklame slogan van een betonfirma "Wij maken uw ideeën hard"

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Funderen op "valse putten"

haha, leuke slogan

hier meer info:

users.pandora.be/xjeroenx/sec/putfundering.pdf
???

Reageer