examenvragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

examenvragen

Hallo, ik heb donderdag examen biologie12, hierover heb ik enkele vragen het zou fijn zijn als iemand die zou kunnen beantwoorden:

1. Waarom is het voordelig 3 dagen voordat je een grote inspanning gaat leveren je spieren uit te putten en koolhydraten te eten?

2. Betekent veel humus in de bodem, dat de bodem vruchtbaarder is? Zo ja, hoezo?

3. Wat is het verschil tussen een gedragssysteem en een gedragsketen?

4. Kan geprogrammeerde celdood alleen door inductie veroorzaakt worden?

5. Wat doen de mestcellen van mensen die niet allergisch zijn?

6. Als je veel afvalstoffen in je bloed hebt, daalt de pH, hoe komt dat?

Alvast bedankt

Berichten: 23

Re: examenvragen

1) Signaal voor het lichaam om spiergroei te boosten, koolhydraten om deze groei van energie te voorzien.

2)Neen. Humus is organisch materiaal, dit moet nog afgebroken via bodemfauna en bacteriën, zodat het organische in anorganische nutriënten wordt omgezet, die dan worden opgenomen door de planten. Een humusrijke bodem is bijgevolg niet noodzakelijk een vruchtbare bodem (bodemverstikking vb)

3)ken deze terminologie niet

4)Neen, ook autonoom

5)mestcellen?
het claimen van wetenschappelijkheid is altijd "the tricky part"

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: examenvragen

Jannie schreef:6. Als je veel afvalstoffen in je bloed hebt, daalt de pH, hoe komt dat?

Alvast bedankt
De nieren regelen het gehalte aan zout (natrium) en andere elektrolyten (zoals bv. kalium) in het bloed. Als de nieren niet goed functioneren, stijgt het natrium- en fosforgehalte in het bloed en daalt de ph-waarde.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: examenvragen

Jannie schreef:
2. Betekent veel humus in de bodem, dat de bodem vruchtbaarder is? Zo ja, hoezo?
Roeb schreef:
2)Neen. Humus is organisch materiaal, dit moet nog afgebroken via bodemfauna en bacteriën, zodat het organische in anorganische nutriënten wordt omgezet, die dan worden opgenomen door de planten. Een humusrijke bodem is bijgevolg niet noodzakelijk een vruchtbare bodem (bodemverstikking vb)
Ik zou Roeb's antwoord toch wel willen nuanceren. Ten eerste ontstaat in een verstikte bodem geen humus. Verder zie ik humus zo gauw geen oorzaak voor verstikking worden. Humus is juist het resultaat van een gezond afbraakproces, en is zelf ook nog aan afbraak onderhevig. Ik weet niet of Roeb het verwart met veen, of hoe hij anders die verstikking ziet.

Humus draagt in zoverre bij tot de bodemvruchtbaarheid dat het (omdat het van plantaardige oorsprong is) van zichzelf al een redelijke balans bevat van de voor plantengroei noodzakelijke mineralen. Die zaten immers al in die plant die uiteindelijk tot humus is geworden, en zonder die juiste balans aan mineralen had die plant nooit bestaan, en dus nooit humus kunnen vormen. Dus bij de verdere afbraak van humus komen die mineralen weer gedoseerd beschikbaar voor nieuwe plantengroei.

Ten tweede is humus het enige adsorptiecomplex in een bodem dat negatieve ionen als nitraten, fosfaten en sulfaten in voldoende mate kan adsorberen en bufferen (in tegenstelling tot minerale grondbestanddelen als zand en klei).

Ten derde betekent veel humus in de bodem dat er een gevarieerde porieverdeling in de grond (structuur) bestaat, zodat humusrijke bodems meestal voldoende draineren, en toch een grote vochthoudendheid kennen.

Dus volgens mij, en in afwachting van verder commentaar:

2) Ja, humusrijke bodems zijn vrijwel altijd vruchtbare bodems, omdat

a) door mineralisatie van humus de noodzakelijke mineralen voor nieuwe plantengroei vrijkomen,

b) humus kan goed anionen adsorberen, in tegenstelling tot andere bodembestanddelen

c) humusrijke bodems hebben vrijwel altijd een goede structuur.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 590

Re: examenvragen

Vraag 1: helaas, ook hier gaat roeb de mist in, het antwoord is simpel, glycogeenstapeling! Wat je doet met de uitputting drie dagen voor de wedstrijd is al het aanwezige glycogeen verbranden, vervolgens eet je veel glucose om de glycogeen weer aan te vullen (glycogeen is een glucosepolymeer, het dierlijke equivalent van zetmeel), het frappante is nu dat je op deze manier meer glycogeen in je spieren kunt opslaan, dat komt weer van pas bij de te leveren grote inspanning. ( ik heb dit nog even nagezocht in een sportfysiologieboek)

Berichten: 23

Re: examenvragen

presies en het is ook een stukje supercompensatie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: examenvragen

De nieren regelen het gehalte aan zout (natrium) en andere elektrolyten (zoals bv. kalium) in het bloed. Als de nieren niet goed functioneren, stijgt het natrium- en fosforgehalte in het bloed en daalt de ph-waarde.
De pH van het bloed schommelt alleen tussen 7.35 en 7.45. De pH verandert dus nauwelijks, als dat toch zo is, is dat best gevaarlijk. Gelukkig heeft ons lichaam middeltjes op de pH zo constant mogelijk te houden. Zoals bijvoor buffermengsels die in het bloed komen.

Ga je even joggen kan er bijvoorbeeld melkzuur in het bloed komen. Om dat op te vangen komt er een buffersysteem in werken. Bijvoor beeld H2CO3/NaHCO3 of het hemoglobine-systeem!

Berichten: 23

Re: examenvragen

Wat ik bedoelde is dat een humusrijke bodem in feite een tussenstadium is (altijd aanwezig), maar dus nog onderhevig aan saprofystische afbraak. Als ik mij niet vergis gebeurt bij veenvorming niet eens humusvorming.

Maar humus zelf kan toch ook door externe invloeden stoppen met verder te "ontbinden"?

Mijn antwoord volgt uit 'planten nemen geen humus op", in feite.

"het frappante is nu dat je op deze manier meer glycogeen in je spieren kunt opslaan"

Kan je dit wat meer uitleggen?

Trouwens, ga ik wel volledig in de mist?

zelfs op korte termijn kan intensief gebruik van spieren deze zeer snel laten opbouwen.
het claimen van wetenschappelijkheid is altijd "the tricky part"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: examenvragen

Roeb schreef:
Wat ik bedoelde is dat een humusrijke bodem in feite een tussenstadium is (altijd aanwezig), maar dus nog onderhevig aan saprofystische afbraak.
Humus is een ver verteerde vorm van organisch materiaal, dat nog maar langzaam afbreekt. In die zin is het een tussenstadium tussen vers organisch materiaal (zojuist gestorven plant of dier) en niks, want uiteindelijk komt alle koolstof uit dat gestorven leven ooit weer vrij in de vorm van CO2 (of wordt via grondwater via carbonaten en binding aan bijvoorbeeld calcium omgezet in kalksteen, maar dan gaan we erg ver rond).
Als ik mij niet vergis gebeurt bij veenvorming niet eens humusvorming.
Je vergist je niet. Door gebrek aan microleven (gebrek aan zuurstof onder water, zuurgraad, temperatuur) gaat de vertering (veel) trager dan de aanwas van organisch materiaal. Misschien is dat wat jij bedoelt met "verstikking"? Maar dan praten we dus niet over een humusrijke bodem, maar over een veenbodem.
Maar humus zelf kan toch ook door externe invloeden stoppen met verder te "ontbinden"?
zie bovengenoemde omstandigheden.
Mijn antwoord volgt uit 'planten nemen geen humus op", in feite.
Nee, maar dat is dan ook geen antwoord op de vraag van Jannie. Jij neemt ook geen aardappelen op, of sinaasappelsap, maar de bacteriepoep :roll: van je darmflora waarin zetmeel, suikers en vitaminen zijn omgezet in voor jou opneembare bestanddelen. Iets dergelijks gebeurt met organisch materiaal in de bodem, waardoor de plant wel degelijk de afbraakproducten van die humus opneemt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 590

Re: examenvragen

roeb schreef:
"het frappante is nu dat je op deze manier meer glycogeen in je spieren kunt opslaan"  

Kan je dit wat meer uitleggen?
Er is aagetoond dat d.m.v. de gebruikte methode de glycogeenvoorraad in de spieren kan worden verdubbeld. Het boekt zegt verder niets over het fysiologische principe hier achter, kortom, ik weet dát het zo is, ik weet niet hoe het precies werkt.
Trouwens, ga ik wel volledig in de mist?  

zelfs op korte termijn kan intensief gebruik van spieren deze zeer snel laten opbouwen.
In dit geval dus wel, het principe van glycogeenstapeling is het antwoord op de oorspronkelijke vraag. Logisch ook want je kunt je spieren alleen maar uit putten met langdurige inspanning (5 uur wielrennen, dat werk), hierbij wordt, hoe intensief ook, geen of nauwelijks spierweefsel gevormd. De suggestie van het stimuleren van de aanmaak van spierweefsel is dus niet aan de orde.

Berichten: 23

Re: examenvragen

Allrighty, bedankt Jan en Arch!
het claimen van wetenschappelijkheid is altijd "the tricky part"

Reageer