[Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

Moderator: physicalattraction

Berichten: 4

[Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

Een geladen deeltje beweegt door het magnetisch veld tussen twee magneten. Zoals iedereen weet gaat er dan een Lorentzkracht werken op het deeltje. Maar nu vroeg ik mij af, volgens de 3e wet van Newton, actie=reactie, moet er toch ergens een andere, tegengestelde kracht werken. Waar zit die dan, staat die kracht op de magneet ofzo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

..... Waar zit die dan, staat die kracht op de magneet ofzo?
Ja, zo simpel is dat.

Berichten: 4

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

In dat geval, zou dan dit hele verhaal niet kloppen? Daar heeft Q2 immers dezelfde rol als de magneet, namelijk veroorzaker van het magnetisch veld. Volgens jou zou dus als reactie op de Lorentzkracht op Q1, Q2 een versnelling in zijn huidige beweegrichting krijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

Hier overvraag je me even. Dit is wel een heel specifiek geval.

Ik heb er naar zitten kijken, en ik denk dat er ergens een redeneerfout in het verhaal zit, maar ik kan het niet zo maar aanwijzen.

Berichten: 6

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

Mischien dat de redenering van klazon nog wel kan kloppen als de kracht op de magneet dan een kracht op Q2 is?

Ik heb wat op google gezocht en ik heb nog bronnen gevonden die ook zeggen dat de 3de wet v newton niet geld.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

klazon schreef:Hier overvraag je me even. Dit is wel een heel specifiek geval.

Ik heb er naar zitten kijken, en ik denk dat er ergens een redeneerfout in het verhaal zit, maar ik kan het niet zo maar aanwijzen.


Het is inderdaad een redeneerfout, want q2v2xB1 bestaat wel degelijk. De Derde Wet van Newton gaat altijd op!
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

Dus we mogen concluderen dat die site die ik gaf onzin is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

Zeker weten. Bekijk ook eens de link onderaan. Die verwijst naar een website waar zij de "ether" aantonen (wat natuurlijk volgens het Michelson-Morley experiment onzin is).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 119

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

De derde wet van Newton gaat niet op in de elektrodynamica.

Berichten: 6

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

Bart schreef:
klazon schreef:Hier overvraag je me even. Dit is wel een heel specifiek geval.

Ik heb er naar zitten kijken, en ik denk dat er ergens een redeneerfout in het verhaal zit, maar ik kan het niet zo maar aanwijzen.
Het is inderdaad een redeneerfout, want q2v2xB1 bestaat wel degelijk. De Derde Wet van Newton gaat altijd op!
Waar staat q2v2xB1 dan? De lading beweegt vooruit dus het magnetisch veld ligt in een cirkelvormige baan rond de lading, mits het enkel de loodrechte component is van B die een kracht veroorzaakt lijkt het mij onmogelijk dat er ook een kracht qvxB op q2 inwerkt; als er al een magnetisch veld b1 op q2 inwerkt kan het nooit evengroot zijn.

door de relativiteits theorie is newton niet altijd correct, op http://physicsforums.com/showthread.php?s=...tons+second+law was er een discutie over hetzelfde topic.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

Heb er intussen over nagedacht en ik denk dat er wel degelijk sprake is van actie=reactie.

Het veld B2, veroorzaakt door Q2, oefent een kracht uit op Q1.

Dientengevolge oefent Q1 een reactiekracht uit op het veld B2.

Maar dit veld is onlosmakelijk verbonden met de voortsnellende lading Q2, zodat de reactiekracht gewoon doorwerkt op Q2. En Q2 zal dientengevolge uit zijn koers gedrukt worden.

Ik geef toe, het is wat simplistisch omschreven, maar ik denk dat je het in die richting moet zoeken.

Berichten: 4

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

... En Q2 zal dientengevolge uit zijn koers gedrukt worden.
Ten gevolge van die kracht zal hij juist alleen maar versneld worden. Doordat de twee negatieve ladingen elkaar afstoten zal hij wél uit zijn koers worden gedrukt.

Maargoed, eigenlijk wel jammer, als die site wel de waarheid had gesproken had je daar heel wat leuke dingen mee kunnen doen, een op Lorentz-kracht vliegende schotel bijvoorbeeld :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

De derde wet van Newton gaat niet op  in de elektrodynamica.


Ik ben altijd bereid om iets nieuws te leren, dus kan je me misschien uitleggen waarom dit zo is? Ik zou zeggen dat omdat velden in de elektrodynamica conservatieve krachten hebben (dus: de kringintegraal over een willekeurig pad is 0) en er weldegelijk een behoud van impuls is, de derde wet van Newton ook geldt in de elektrodynamica.....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 119

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

Elektro en Magnetostatische velden zijn inderdaad conservatief en hier gaat actie = -reactie ook gewoon op.

Zodra er tijdsafhankelijke velden in het spel zijn, zijn elektromagnetische velden niet meer conservatief (rot(E) :P 0, rot(B) :roll: 0). De derde wet van Newton gaat dan niet meer op en impuls is dan alleen behouden als je de impuls van de velden meerekent.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica/Magnetisme] Reactie op Lorentzkracht

Dr.Gallons, daarmee zeg je eigenlijk: "Behoud van impuls gaat ook in deze situatie gewoon op, behalve als je niet het complete systeem beschouwt". Neem je alleen de elektronen (of protonen, om het even) in beschouwing, dan zal behoud van impuls niet gelden. Maar zodra de velden worden meegenomen in de berekening (velden waarvan we weten dat ze impuls kunnen bezitten!), klopt het weer.

Daarom lijkt me dat je opmerking "De derde wet van Newton gaat niet op in de elektrodynamica" incorrect was.

Maar zou dat in het geval wat beschreven wordt in de eerste post gebeuren? De elektronen ondervinden een netto versnelling naar boven, terwijl de 'missende' impuls naar beneden wordt afgevoerd door EM-golven?

Reageer