Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 792

Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

Hallo,

er zijn bepaalde (voor)namen of eigenschappen daarvan, waaraan je direct de nationaliteit van die persoon kan zien.

Enkele voorbeelden die ik tot nu toe ken :

achternamen die op -stra eindigen (Dijkstra bijvoorbeeld) : Nederlands

achternamen die op -ian/yan eindigen (Petrossyan, Demirchian, Kocharian) : Armeens

Ng en Nguyen : zeer typisch Vietnamees

Kim (is dit een voornaam?) en in mindere mate Park : Koreaans (Noord en Zuid)

Dit is wel handig, en ik vroeg me af of er nog zulke wetenswaardigheden zijn. :wink:

Berichten: 866

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

@ evilbu Uit onze eigen contreien zijn er toch heel wat voorbeelden : Welke nationaliteit denk je dat iemand oorspronkelijk had, met een duidelijk herkenbaar beroep in zijn naam heeft? Timmerman, De Boer, De Clercq , leclerc en dergelijke.

Zou je twijfelen waar Mr Naaktgeboren of Mw Fijnvandraad vandaan komt?

Nog algemener is "de", "van " of "van de" ( Ludwig van Beethoven)

Duitse beroepsnamen (bvb Goltschmidt) duiden in België er vaak op dat die oorspronkelijk joodse familie uit Duitsland kwam (maar ondertussen eventueel al lang Belg is) . In Duitstalig gebied zijn er waarschijnlijk veel beroepsnamen (bvb Schumacher) die alleen maar naar Duitsland of Oostenrijk verwijzen.

Ik veronderstel dat je wel weet dat Kim alhier een voornaam is.(Kim Clijsters!). Of het in Vietnam een voornaam is weet ik niet, en dat was misschien je vraag.

Volgens mij heeft je vraag een oneindig aantal antwoorden. Ik vermoed zelfs dat er boeken over geschreven zijn. Maar het raden naar nationaliteit op die manier blijft toch maar raden hoor. Mensen veranderen van nationaliteit. Door de immigratie komen er overal ook weer zeer uitheemse namen opduiken van mensen die echt, zelfs in tweede of derde generatie, Belg, Nederlander, Amerikaan zijn door afstamming.

Ik vind dit een heel interessant topic en kijk al uit naar de verdere antwoorden die je zal krijgen :roll:

Berichten: 24

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

Afwijkende spellingen zoals het hierboven genoemde 'De Clercq' duiden vaak op Belgische namen, daar achternamen eerder werden ingevoerd in België dan in Nederland en er toen nog geen standaardspelling was. Vanaf de invoering van het Standaardnederlands werd 'klerk' geschreven, vandaar de Nederlandse achternaam 'De Klerk' tegenover het Belgische 'De Clercq' of een spellingsvariant daarop.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

Ook opgevallen :

Janez is een zeer typisch Sloveense voornaam.

In Kirgizië zijn er opvallend veel achternamen die op ev (Akayev, Bakiyev,Muraliev, Tanayev) eindigen, en in mindere mate ov (maar ik weet niet in welke mate dit uniek is voor dat land).

Kim is een achternaam in Korea.

Berichten: 127

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

Molukse achternamen kennen een regelmaat van klinker-medeklinker-klinker (over het algemeen ook veel u's,a's en n'en), vergelijk Tutuhatunewa, Sopaheluwakan, Leiwakabessy en Manusama bijv.

Javaanse namen zijn te herkennen aan de o's en geen regelmatige klinker-medeklinker-vormen, vergelijk Yudhoyono, Superman, Soeharto, etc

Oceanische namen (Hawaii, Maori, Papua) hebben grote gelijkenis met de namen die op de Molukken te vinden zijn. Molukse achternamen kunnen ook vaak in de taal van andere oceanische-landen uitgelegd worden.
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 1.780

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

evilbu schreef:achternamen die op -stra eindigen (Dijkstra bijvoorbeeld) : Nederlands

achternamen die op -ian/yan eindigen (Petrossyan, Demirchian, Kocharian) : Armeens

Ng en Nguyen : zeer typisch Vietnamees

Kim  (is dit een voornaam?) en in mindere mate Park : Koreaans (Noord en Zuid)
Toch kun je je soms deerlijk vergissen. In het Nat. Museum te Riga is een kamer gewijd aan de danseres Marta Alberinga. In de volle overtuiging dat de dame Nederlandse voorouders gahad moest hebben, ging ik eens googelen. Blijkt de naam in Nl. dus niet te bestaan.

Verder: -idze, -adze en nog no e.e.a. aan zachte klanken voor Georgische namen. -escu voor Roemenen en Singh voor zo ongeveer iedere Sikh op deze aardkloot.

Vaak hebben karakteristieke uitgangen betekenissen als zoon van e.d. (of was dat al gezegd).
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

Toch kun je je soms deerlijk vergissen. In het Nat. Museum te Riga is een kamer gewijd aan de danseres Marta Alberinga. In de volle overtuiging dat de dame Nederlandse voorouders gahad moest hebben, ging ik eens googelen. Blijkt de naam in Nl. dus niet te bestaan.
Ben jij zelf in Riga geweest? :roll:
Verder: -idze, -adze en nog no e.e.a. aan zachte klanken voor Georgische namen
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sikhs beaamt dat!

Maar ik zie ook wel heel -vili 's staan!

Code: Selecteer alles

en Singh voor zo ongeveer iedere Sikh op deze aardkloot.  Vaak hebben karakteristieke uitgangen betekenissen als [i]zoon van[/i] e.d. (of was dat al gezegd).
[url="http://%5burl="]]http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sikhs[/url] inderdaad!

hebben die allemaal echt dezelfde achternaam!!?

Berichten: 1.780

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

Ben jij zelf in Riga geweest? :roll:
Yep. leuke stad.
evilbu schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sikhs beaamt dat!

Maar ik zie ook wel heel -vili 's staan!
Daar had, neem ik aan, een Georgische link moeten staan.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sikhs[/url] inderdaad! hebben die allemaal echt dezelfde achternaam!!?
Nee, dat niet, maar wel veel. Vooral bij hockeywedstrijden is dat erg verwarrend: Singh geeft af op Singh die een verre pass op Singh geeft.

Voor het in India ontstane Sikhsgeloof is iedereen (zélfs man en vrouw!) gelijk. Daarom werd het kastestelsel verworpen. Maar omdat familienamen de kasteoorsprong verraden, namen veel Sikhs de neutrale naam Singh aan. Zoiets is ongveer de oorsprong, maar op wikipedia kun je vast wel de finesses vinden.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 866

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

Uit het boek over Ijsland uit de Dominicus serie heb ik dit genoteerd:



Mede door het wegblijven van Napoleon uit de IJslandse wateren heeft slechts een zeer klein deel van de IJslanders een achternaam zoals wij die kennen. Alle anderen hebben als achternaam de voornaam van hun vader met het achtervoegsel son (zoon) of dóttir (dochter). Pétur, de zoon van Jón Sveinsson, staat dus ingeschreven als Pétur Jónsson. Zijn zus Gerdur heet voluit Gerdur Jónsdóttir . Als ze trouwt houdt ze haar eigen naam.

In een IJslands gezin kunnen dus vier verschillende achternamen voorkomen.

Met die namen die op -son eindigen kan evilbu nog in andere Skandinavische nationaliteiten zoeken maar een -dóttir zal waarschijnlijk ooit wel IJslandse geweest zijn, of is het nog. :roll:

Berichten: 402

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

In Nederland worden tussenvoegsels altijd los geschreven, bijvoorbeeld De Boer of Van het Hek.

Mij is opgevallen dat ik al vaak Belgische namen heb gezien waarbij die tussenvoegsels vast zitten aan de achternaam, zoals Debruyne.

Ik vraag mij af of dit alleen in België erg gebruikelijk is en of het daar eigenlijk wel gebruikelijk is?
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 866

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

@ Elke Ik heb nooit onderzocht wat het meest voorkomt. In elk geval komen in België zowel de losse als de vaste vorm voor . Overlaatst heb ik in een kwisprogramma zelfs horen vragen wat nu de juiste schrijfwijze was van de naam "Van den Bossche"(een politiek figuur) met 3 of 4 mogelijke varianten daarop.

Zowel ikzelf als mijn echtgenote hebben een naam van dat soort en als we de naam opgeven zullen we zelf reeds bijvoegen : "in 2 woorden", ofwel zal men het ons vragen : "1 of 2 woorden?"

In België worden namen die met "De" beginnen bijna altijd met een hoofdletter geschreven. Als ze met kleine letter geschreven worden betekent dat woordje waarschijnlijk "van"(uit het Frans) en duidt de familienaam dikwijls op een min of meer adelijke titel, vooral als "de" dan nog gevolgd wordt door een plaatsnaam.

Berichten: 866

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

In verband met het feit dat je van namen niet zomaar de nationaliteit van de drager kunt afleiden maar hoogstens soms een aanwijzing hebt waar de naam oorspronkelijk vandaan komt, wil ik nog dit zeggen: In België er tegenwoordig sprake van om een eerste solicitatiebrief naamloos te mogen verzenden. Hoe dat precies zou werken weet ik niet. De idee is ontstaan omdat een vereniging voor gelijkheid van kansen, door middel van een blind test, had vastgesteld dat solicitatiebrieven uitgaande van iemand met een uitgesproken vreemde naam veel minder response kregen dan die van personen met een meer "Belgische" naam.

Berichten: 402

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

In verband met het feit dat je van namen niet zomaar de nationaliteit van de drager kunt afleiden maar hoogstens soms een aanwijzing hebt waar de naam oorspronkelijk vandaan komt, wil ik nog dit zeggen: In België er tegenwoordig sprake van om een eerste solicitatiebrief naamloos te mogen verzenden. Hoe dat precies zou werken weet ik niet. De idee is ontstaan omdat een vereniging voor gelijkheid van kansen, door middel van een blind test, had vastgesteld dat solicitatiebrieven uitgaande van iemand met een uitgesproken vreemde naam veel minder response kregen dan die van personen met een meer "Belgische" naam.


Wel een goede manier om aan te tonen of racisme bij bepaalde bedrijven een rol speelt in de sollicitatieprocedure.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

Stephaan schreef:In een IJslands gezin kunnen dus vier verschillende achternamen voorkomen.

Met die namen die op -son eindigen kan evilbu nog in andere Skandinavische nationaliteiten zoeken maar een -dóttir zal waarschijnlijk ooit wel IJslandse geweest zijn, of is het nog. :roll:
Handig om weten! Maar niet zo handig voor de Ijslanders? Hoe moet dat dan??

Berichten: 866

Re: Trucs om nationaliteit aan (voor)naam te zien?

evilbu schreef : Handig om weten! Maar niet zo handig voor de Ijslanders? Hoe moet dat dan??

Vermits de gewoonte al eeuwen bestaat hebben de IJslanders zich al perfekt aangepast vermoed ik! De paragraaf over IJslandse namen waarvan ik reeds een deel aanhaalde, eindigt met :

In een IJslands gezin kunnen dus vier verschillende achternamen voorkomen. Dat dit in het buitenland tot komische en soms vervelende situaties kan leiden, is niet verbazingwekkend. De IJslanders noemen elkaar meestal bij de voornaam. In het telefoonboek staan de mensen alfabetisch gerangschikt naar hun voornaam. Arnar Magnússon vind je dus onder de A.

Reageer