[WISKUNDE]Vergelijking exponentiële functie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[WISKUNDE]Vergelijking exponenti

Hallo, voor mijn eindwerk ‘Elektrolyse van water’ verwacht men van ons dat we onze gegevens ook wiskundig verwerken. Nu deed ik dat allemaal en tekende ik alles uit in grafieken met excel. Maar nu moet ik het functievoorschrift zoeken van deze vergelijking. Eerst probeerde ik het met de correlatiecoëfficiënt en dergelijke, zoals ik leerde vorig jaar in statistieken, maar al vlug bleek dat dit niet ging, aangezien de correlatiecoëfficiënt voor lineaire vergelijkingen is en niet voor exponentiële vergelijkingen.

Spanning (in V) Aantal ml waterstofgas

70,0 35,9

75,0 38,9

80,0 42,3

85,0 43,3

90,0 48,7

Kijk, dit zijn één van mijn gegevens bijvoorbeeld. Als je dit uitzet met excel of met je rekenmachine, dan krijg je ongeveer zoiets: (erg verkleind, normaal staat dit op 1 A4 blad en is het duidelijker)

Afbeelding

Als ik nu de vergelijking wil zoeken, hoe moet ik dat dan doen? Ik heb ze al gevonden met mijn rekenmachine en met excel, maar ik wil ze handmatig uitrekenen, en daar loop ik nogal vast.

Ik heb gehoord dat je het via logaritmisch papier kan doen ofzo, maar dat snap ik niet echt. Dit hier is de grafiek van excel op logaritmisch papier, dan bekom je +/- een rechte. Maar ik weet niet echt hoe ik hier dan de vergelijking van kan bepalen, dus hopelijk kan iemand me helpen :roll:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [WISKUNDE]Vergelijking exponenti

Eerlijkgezegd kan je door die eerste puntenreeks bijna net zo goed een rechte trekken. Hoe ben je ertoe gekomen dat deze kromme de beste zou zijn?

Berichten: 21

Re: [WISKUNDE]Vergelijking exponenti

Ja ik weet het, dat komt omdat het nogal veel verkleint is en omdat dit een snelle en vereenvoudigde versie is. Ik deed héél veel proeven, met veel meer waarden, en als je het dan in het groot uitzet, dan zie je toch duidelijk dat het exponentieel is, wat ik trouwens verwacht hadden voor het jaarwerk.

Berichten: 21

Re: [WISKUNDE]Vergelijking exponenti

Maar ja, eigenlijk doet dat er niet toe :roll:

Waar mijn lange vraag eigenlijk op neer komt is, hoe bereken je het functievoorschrift van een exponentiële functies als je de gegevens krijgt.

Voor mijn gegevens krijg ik trouwens met de rekenmachine: y=13,21e^(0,0143x)

Berichten: 21

Re: [WISKUNDE]Vergelijking exponenti

En via excel krijg ik:

y=14,97e^(1,0127x)

En ik moet zeggen dat dit hoogstwss de juiste is, die van mijn rekentoestel klopt niet helemaal :/

Reageer