Springen naar inhoud

stroomkabel buitenlamp

• Log in om te kunnen reageren

arnoloos

arnoloos

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2006 - 21:04

hallo, de vorige eigenaren van mijn huis hadden een buitenlamp geplaatst in de tuin met een gewoon 3 aderig snoer, dus geen grondkabel.
nu loopt deze kabel het hele eind onder straattegels maar ik vraag me af of dit gevaarlijk is. hij is heel kwetsbaar maar hij ligt wel veilig onder tegels.
wat vinden jullie, vervangen of kan ik hem nog 2 jaar laten liggen tot ik mijn tuin gaat veranderen.
graag jullie mening.

groetjes, arno

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14723 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 17 mei 2006 - 22:45

Tsja, ik zou 'm vervangen. De ellende met electra is dat iemand er aan dood kan gaan. En onder de tegels of niet doet er niet toe als je 't mij vraagt. Ik ben al blij voor je dat je er zo achter komt!

De ellende is ook: als je daar ooit vertrekt en je laat het zo achter (maar vergeet het te melden) en iemand electrocuteert zichzelf, dan ben jij aansprakelijk. Het kost dan wel een paar euro's meer om er een grondkabel neer te leggen, maar dat kan iemand z'n leven schelen. Als je er dus ook maar een beetje 't geld voor hebt zou ik het zeker doen.

ps: ipv grondkabel mag je ook een buitenkabel door een slagvaste (grijze) pvcpijp trekken (wel verlijmen). Als je 1 recht stuk hebt is dat soms wel zo handig/ goedkoper.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6924 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 mei 2006 - 23:06

Als de kabel naar de buitenlamp helemaal bovengronds loopt, b.v. als je hem langs een muur of een schutting legt, dan mag het een ongepantserde kabel zijn.
Leg je hem onder de grond dan moet hij gepantserd zijn, d.w.z. voorzien zijn van een gevlochten aardscherm. Bovendien moet hij minstens 50 cm diep liggen, ongeacht of er tegels bovenop liggen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures