te veel denken

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 10

te veel denken

Ik heb al mijn hele leven een enorme toestroom aan gedachten. De ene gedachte door de andere. Echt slapen kan ik bijna niet, ik bevind me dan in een soort tussenfase waar er voortdurend dingen door mijn hoofd schieten. Ik zit soms zodanig verstrengeld in gedachten dat ik voor lange tijd het gevoel heb dat ik de realiteit niet echt meer beleef maar gewoon toeschouwer vanop afstand ben.

Ik wordt er gek van!

zijn er nog mensen die dit hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: te veel denken

Mmmja, misschien niet in die erge mate, maar ik raak soms bijna die grens aan die je beschrijft. Ik kan namelijk niet ophouden met denken.

Het is me nog nooit gelukt om in een strandstoel of andere zetel te gaan zitten en gewoon aan niks te denken. Daar zou ik gek van worden. Vraag me af of dat op lange termijn geen gevolgen gaat hebben voor mn hersenen :shock:

Berichten: 717

Re: te veel denken

Altijd prettig te horen dat er meer mensen zijn met dit probleem. Hoe vaak heb ik niet gesmeekt om een pilletje om mijn hoofd stil te zetten?! Gewoon ff nergens aan denken, leeg, rust en stilte. Het lijkt me fantastisch maar ik kan er alleen maar over filosoferen. Overigens ben ik er kort geleden achter gekomen dat die pilletjes bestaan. Maar er werd me geadviseerd die niet te gebruiken, ze worden bij psychisch gestoorden gebruikt...

Bij vlagen kan ik er ook niet van slapen maar bevind ik me in een soort oppervlakkig bewustzijns nivo. Vaak krijg ik er dan ook migraine van en daar heb ik wel weer pilletjes voor, imigran. Deze pil maakt wonderlijk genoeg ook mijn hoofd rustig. Er komt weer orde in mijn gedachten en de chaos neemt af. Ik denk dat die chaos aan gedachten mede te maken heeft met bloedtoevoer in je hersenen. Imigran is een bloedvatvernauwer die ervoor zorgt dat de bloevaten in je hoofd kleiner worden en daarmee de bloedtoevoer remmen. Dit geeft tevens een stuk rust in mijn hoofd. Logisch maar apart...
Ik wordt er gek van!
Ik werd er gek van en heel soms nog, maar het is iets waar ik maar in berust en geaccepteerd heb. Ik denk dat mijn omgeving gekker wordt van mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: te veel denken

Die pilletjes (druppeltjes) zou wel es Haldol kunnen wezen. Bestaat al sinds de jaren 60 van vorige eeuw en de Russen gebruik(t)en het om intellectuelen geestelijk af te vlakken in de Goelag ;)

Als je het lang genoeg inneemt (enkele maanden) dan is er geen weg terug.

Over die migraine klopt het wel wat je beschrijft. Meestal krijg je hoofdpijn dor het uitzetten van bloedvaten in de hersenen. Je schedeldak kan niet uitzetten, dus drukt het uitgezette hersenvolume tegen je hersenvliezen, wat pijn veroorzaakt. Dus als die anti-migraine medicatie je bloedvaten laat vernauwen, dan neemt je hersenvolume af en is ook meteen de meningiale prikkeling weg :shock:

Berichten: 88

Re: te veel denken

Ik ken het, maar ik kan er nu goed mee omgaan.

Ik ben vroeger een aardige poos depressief geweest, en het vervelende daarvan was dat mijn gedachten niet alleen over actief waren. Maar dat dit ook nog eens bestond uit uitsluitend negatieve gedachten, wat dus ook negatieve gevoelens aanwakkerde.

Mijn oplossing zit hem ook deels in het accepteren van de actieve werking van mijn brein.

Van de andere kant zit een groot deel van de oplossing hem voor mij in meditatie. Even voor de duidelijkheid is dit niet proberen om aan niets te denken of iets dergelijks. Het is eigenlijk niet meer dan mentale training door concentratie. Als je je concentreert op je gedachten en je gewaar wordt van die gedachten en waar die uit voortkomen kun je het allemaal wat beter op een rijtje krijgen. Het kost alleen wel wat tijd voor je je daarop kunt concentreren, zeker bij die mensen zoals ons waarbij de gedachten zo actief lijken te zijn ga je al snel aan allerlei andere dingen denken. Dat is dan weer een kwestie van het trainen van de concentratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 69

Re: te veel denken

Ik heb dat ook ... als ik wil gaan slapen komen bij mij opeens alle mogelijke gedachten op,van de meest rampzalige over de prettigste tot de meest ranzige die je je kan voorstellen. Nou,irritant kan het wel zijn ,zeker als je moe betn en in je bed wilt om te slapen. Ik heb al tot 3 uur wakker gelegen hierdoor. Wou ik effe dat er hier iets tegen was ...
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882

Wallace,1823-1913

Berichten: 10

Re: te veel denken

ik ben blij dat ik in ieder geval niet de enige ben.

in mijn omgeving is het net alsof iedereen zorgeloos door het leven walst en ik voortdurend zit te worstelen met mijn gedachten.

Berichten: 135

Re: te veel denken

Gedachtes vliegen door je hoofd heen, dat is bij ieder mens zo. Maar ik denk dat nevermind ea. het hebben over een concentratie probleem. Zoals Tool al aangaf denk ik ook dat meditatie een oplossing biedt, maar dan wel het 'aan niets denken'. Heel lang in eenzelfde houding te zitten en bewust geen aandacht meer te schenken aan elke gedachte die 'binnenkomt' (je moet dan wel over een goede houding/ademhalingstechniek beheersen) kan je helpen bij doelgerichte concentratie.

Ook is het een goede oefening om een ruimte te kiezen en daarbinnen NIETS doet wat niet van toepassing is en wat je doelgerichte concentratie kan belemmeren. Bijvoorbeeld wanneer je een boek wil lezen, dan ga je rechtop in een stoel zitten en het enige wat je doet is de bladzijde omslaan wanneer dat nodig is.

Re: te veel denken

rook eens een jointje!

Berichten: 108

Re: te veel denken

rook eens een jointje!
dan zou ik toch eerder opteren voor de meditatie

- goedkoper

- altijd toepasbaar

- bruikbaar in meerdere situaties

Berichten: 88

Re: te veel denken

Xardas schreef:Gedachtes vliegen door je hoofd heen, dat is bij ieder mens zo. Maar ik denk dat nevermind ea. het hebben over een concentratie probleem. Zoals Tool al aangaf denk ik ook dat meditatie een oplossing biedt, maar dan wel het 'aan niets denken'. Heel lang in eenzelfde houding te zitten en bewust geen aandacht meer te schenken aan elke gedachte die 'binnenkomt' (je moet dan wel over een goede houding/ademhalingstechniek beheersen) kan je helpen bij doelgerichte concentratie.

Ook is het een goede oefening om een ruimte te kiezen en daarbinnen NIETS doet wat niet van toepassing is en wat je doelgerichte concentratie kan belemmeren. Bijvoorbeeld wanneer je een boek wil lezen, dan ga je rechtop in een stoel zitten en het enige wat je doet is de bladzijde omslaan wanneer dat nodig is.
Ten eerste is aan niets denken onmogelijk, je doelt misschien op denken aan een geluidloze ruimte die pikdonker is?

In ieder gevag mag duidelijk zijn dat dit geen meditatie is... :shock:

Maar wat bedoel je met bewust geen aandacht schenken aan een gedachte? Mag je de gedachte nog wel waarnemen of moet je doen alsof je 'm niet waargenomen had?

Berichten: 135

Re: te veel denken

In ieder gevag mag duidelijk zijn dat dit geen meditatie is... :shock:
Meneer de expert aan het woord?
Maar wat bedoel je met bewust geen aandacht schenken aan een gedachte? Mag je de gedachte nog wel waarnemen of moet je doen alsof je 'm niet waargenomen had?
Ja, dat is waar het moeilijk wordt, hoe harder je het probeert, hoe minder het lukt. Je probeert gewoon geen aandacht te schenken aan iedere opkomende gedachte, dat kun je bijvoorbeeld doen door op je ademhaling te concentreren.

Berichten: 88

Re: te veel denken

Tool schreef:In ieder gevag mag duidelijk zijn dat dit geen meditatie is... :shock:
Meneer de expert aan het woord?
Maar wat bedoel je met bewust geen aandacht schenken aan een gedachte? Mag je de gedachte nog wel waarnemen of moet je doen alsof je 'm niet waargenomen had?
Ja, dat is waar het moeilijk wordt, hoe harder je het probeert, hoe minder het lukt. Je probeert gewoon geen aandacht te schenken aan iedere opkomende gedachte, dat kun je bijvoorbeeld doen door op je ademhaling te concentreren.
Ik heb er best wel wat ervaring mee, en ik heb er ook redelijk veel over gelezen. Maar expert? Nee.

Ik heb door mij studie zelfs helaas af en toe niet eens meer tijd om dagelijks te mediteren zoals ik gewend was.

Maar in mijn opzicht haal je verschillende soorten meditatie door elkaar. Het gaat bij meditatie om concentratie. Je kunt je inderdaad op je ademhaling concentreren, je gedachten moeten helemaal gefocused zijn op je ademhaling. Je traint daarbij vooral oplettendheid en concentratievermogen.

Je kunt ook mediteren op je gedachten, hierbij gaat het dan om objectief waarnemen van de activiteiten in de geest. Waarbij het overigens niet de bedoeling is om je gedachten te benoemen, (wat populair is bij allerlei westerlingen die denken dat ze weten wat mediteren is), want als je gedachten gaat benoemen ben je weer aan het oordelen. Dat is dus niet objectief waarnemen...

Zo zijn er meerdere manieren van mediteren, waarvan ik verkies om ze af te wisselen.

Re: te veel denken

rook eens een jointje!
Uit ervaring weet ik dat je hiermee heel erg moet uitkijken als je je onrustig en/of neerslachtig voelt!

Bovendien loop je het risico eraan verslaafd te raken en is het ongezond.

Wat bij mij goed werkt (ik kan soms ook moeilijk de knop omzetten. :?: ) zijn:

-Een boek lezen. ( en dan geen al te zware kost natuurlijk. )

-Een film kijken.

-Glaasje wijn drinken. (met mate natuurlijk.)

-Yoga/Meditatie oefeningen. (je hoofd leegmaken door je op je ademhaling te concentreren, kun je zelf proberen maar ik raad je aan om dat bij een meditatie-centrum te doen. Mediteren moet je leren. :shock: )

-Sporten. (en dan geen fitness maar liever iets waarbij je je hoofd nodig hebt, een balsport ofzo...)

-Meer algemeen alles waar je je prettig bij voelt en waar je afleiding in vind.

Als je er met dit soort dingen niet uitkomt en je hebt er echt last van dan zou ik denk ik toch eens met je huisarts gaan praten.

Zoals je aan het aantal reacties wel merkt ben je niet de enige met dit probleem ;) .

Volgens mij beginnen veel depressies en burn-outs met kleine dingetjes die te lang genegeerd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: te veel denken

Een lekkere vrijpartij wil ook wel es helpen :shock:

Gesloten