afzekeren verlichting

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 49

afzekeren verlichting

hallo, ik heb een 10 wat spaarlamp in mn buitenlamp zitten die ik wil afzekeren in verband met vandalisme :P , zou ik dat kunnen doen met een middeltrage glaszekering van 0.125A en 230 volt???

deze (inmiddels slagvaste) lamp hangt aan mn schuur en het snoer loopt direct mijn schuur in waar ik hem dus af wil zekeren voor het geval dat hij weer eens gesloopt word en het het huis WEER zonder stroom zit incl het alarm en de koelkast.

ik denk dat het opstarten van de lamp wat meer energie kost dus zou het dan goed gaan met die zekering??

alvast weer erg bedankt jongens en ga vooral zo door :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: afzekeren verlichting

Ik zou er een 10A zekering voor zetten, in je schuur tegen kortsluiting.

En daarvoor weer een aardlekschakelaar, mits je aarde in je schuur hebt (dat denk ik haast wel.... )

Tis voor een caravan, maar het idee is gelijk voor de aardlek, aansluiten van de zekering moet je zelf maar voor op zoek gaan.

http://www.caravans.net/kluscaravan/aardle...kschakelaar.php

Berichten: 49

Re: afzekeren verlichting

bedankt voor de informatie, maar als ik het wel met een glaszekering af zou kunnen dan bespaart mij dat wel een hoop geld en tijd. dus weet iemand of dit toch zou kunnen lukken. zoniet ga ik alsnog voor het plan van JDM.

maar ik wil het toch eerst zo proberen.

Berichten: 866

Re: afzekeren verlichting

@ JdM : Dit is geen nieuw antwoord maar eerder een nieuwe vraag! Bij het kwaadwillig slopen van de installatie is het toch niet zeker dat er een aardlek optreedt vooraleer er een kortsluiting is? Als je handige slopers hebt en zij hebben een beetje geluk, hoeft trouwens geen van beide beveiligingen tussen te komen.

Bij onhandige slopers heb je misschien wel als eerste een kortsluiting en moet je maar hopen dat de sterkere zekeringen in het huis het uithouden tot de 10Amp de stroom uitschakelt.

Mijn kennis van elektriciteit is van het schoolse type... en als je me op het rechte pad wil zetten....Graag hoor :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: afzekeren verlichting

Weet je wat het is met dit geval, hij baalt ervan dat de stroom in zijn hele huis eraf gaat. Dat komt dus waarschijnlijk omdat de lamp niet gesloopt wordt dmv kortsluiting tussen fase en nul, maar door een spanningsverschil naar aarde, ik maak uit zijn verhaal op dat de AARDLEK eruit gaat in de MTK.

Om dat te ondervangen heb je dus een beveiliging op aarde nodig, dat doe je met een aardlekschakelaar vlak voor zijn lamp. Ik ga er eigenlijk van uit dat daarmee die aardlek de eerste zal zijn die klapt en niet die in zijn MTK.

Dan het volgende: als ze nu kortsluiting gaan maken tussen fase en nul, dan heeft hij dus constant ook zijn zekering IN huis kapot, waardoor de hele groep waar zijn schuur bij zit, ook zonder stroom zit (ik verwacht daar weer dat daar ook zijn koelkast in de keuken bij zit, of evetueel een vriezertje in de schuur).

Vandaar deze oplossing:

-Een aardlek om de sluiting naar aarde te beveiligen (wat blijkbaar gebeurt)

-Een zekering om sluiting tussen fase en nul te beveiligen

Doe je 1 van de 2, dan heb je nog steeds kans op volledige uitval, ofwel van één volledige groep, ofwel van zijn volledige huis.

Mijn oplossing speelt m.i. volledig op safe, vandaar :roll:

Berichten: 49

Re: afzekeren verlichting

daar ben ik weer, bedankt voor de reacties.

ik heb vandaag de installatie in de schuur verandert naar het idee van JDM.

volgens mij heeft hij gelijk maar ook weer niet helemaal want mijn aardlek in de meterkast beveiligt mijn schuur niet geloof ik. dus er is de afgelopen keer dus kortsluiting geweest in die lamp waardoor de stop in de meterkast eruitvloog.

ik had nog is een oude groepenkast van de bouw meegenomen, die heb ik dus geinstalleerd met een 10 amp zekering maar voor de veiligheid heb ik de aardlekschakelaar er ook in laten zitten en ook aangesloten. de testknop werkt dus het hele spul werkt goed :roll:

bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: afzekeren verlichting

Het idee om in de schuur een extra aardlek en een zekering te zetten is op zich goed. Maar er zijn een paar bedenkingen.

Een zekering van 10A lijkt me wat hoog. De groep in de meterkast is waarschijnlijk gezekerd met 16A. Dat is maar één stap hoger, en in dat geval is de selectiviteit niet gewaarborgd. M.a.w., je hebt nog steeds kans dat de zekering in de meterkast er eerder uit gaat. Wil je zeker weten dat de zekering in de schuur eerder gaat, dan moet je daar 6A of kleiner zetten.

Een aardlek in de schuur is ook geen waarborg als er voor in de meterkast ook een aardlekschakelaar zit. In dat geval is er ook kans dat die in de meterkast eerder gaat, of dat ze allebei tegelijk er uit vliegen. Aardlekschakelaars zijn helaas niet selectief te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: afzekeren verlichting

klazon schreef:Het idee om in de schuur een extra aardlek en een zekering te zetten is op zich goed. Maar er zijn een paar bedenkingen.

Een zekering van 10A lijkt me wat hoog. De groep in de meterkast is waarschijnlijk gezekerd met 16A. Dat is maar één stap hoger, en in dat geval is de selectiviteit niet gewaarborgd. M.a.w., je hebt nog steeds kans dat de zekering in de meterkast er eerder uit gaat. Wil je zeker weten dat de zekering in de schuur eerder gaat, dan moet je daar 6A of kleiner zetten.

Een aardlek in de schuur is ook geen waarborg als er voor in de meterkast ook een aardlekschakelaar zit. In dat geval is er ook kans dat die in de meterkast eerder gaat, of dat ze allebei tegelijk er uit vliegen. Aardlekschakelaars zijn helaas niet selectief te maken.
Dat klopt als een bus, alleen een betere beveiliging voor die lamp kan ik niet verzinnen, jij wel?

Wellicht inderdaad een zekering van een zo laag mogelijk Amperage ja, dat is beter dan de 10A die ik aangaf, misschien ook een snellere aardlek dan, daar is toch ook verschil tussen? Of hebben die allemaal dezelfde lekwaarde?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: afzekeren verlichting

JdM schreef:Dat klopt als een bus, alleen een betere beveiliging voor die lamp kan ik niet verzinnen, jij wel?

Wellicht inderdaad een zekering van een zo laag mogelijk Amperage ja, dat is beter dan de 10A die ik aangaf, misschien ook een snellere aardlek dan, daar is toch ook verschil tussen? Of hebben die allemaal dezelfde lekwaarde?
Ik kan ook geen betere beveiliging bedenken.

Aardleks hebben twee eigenschappen: aanspreekwaarde en snelheid.

In de aanspreekwaarde zijn verschillen. De meest gangbare voor huisinstallaties is 30mA. Vroeger mocht voor wasmachines ook 500mA gebruikt worden.

Maar dat verschil in aanspreekwaarde helpt je niet, omdat de snelhied gelijk is. Voor elke aardlekschakelaar geldt nl. dat hij bij overschrijden van de aanspreekwaarde binnen één periode van de netfrequentie moet uitschakelen.

In het betreffende geval, vandalisme, zal bij aardsluiting een vrij grote stroom gaan lopen, waardoor beide aardleks aanspreken en er uit vliegen. Alleen als de aanspreekwaarden sterk verschillen en de werkelijke aardstroom tussen die twee waardes in ligt, dan zal de "kleinste" het eerst gaan. Maar die situatie is in de praktijk onwaarschijnlijk. En dat bedoelde ik met mijn opmerking dat het niet mogelijk is om aardleks selectief te maken.

Berichten: 49

Re: afzekeren verlichting

maar zoals ik al eerder vermelde heb ik in de schuur aarde (valt onder de natte groep). aangezien ik in een huis woon van 1881 vallen die natte groepen nog niet onder de aardlek

Re: afzekeren verlichting

Voor verlichting mag je draad van 1,5 mm² gebruiken met een gewone zekering van 10 A.Gebruik je een moderne automaat dan mag je er een plaatsen van 16 A.

Voor stopkontakten of een mengsel van stopkontakten en verlichting moet je draad van 2,5 mm² gebruiken met een gewone zekering van 16 A.Gebruik je een moderne automaat dan mag je er een plaatsen van 20 A.Het maximum aantal lichtpunten of stopkontakten of een mengsel van de twee,die je op een zekering mag zetten is 8.

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: afzekeren verlichting

zeeman schreef:Voor verlichting mag je draad van 1,5 mm² gebruiken met een gewone zekering van 10 A.Gebruik je een moderne automaat dan mag je er een plaatsen van 16 A.

Voor stopkontakten of een mengsel van stopkontakten en verlichting moet je draad van 2,5 mm² gebruiken met een gewone zekering van 16 A.Gebruik je een moderne automaat dan mag je er een plaatsen van 20 A.Het maximum aantal lichtpunten of stopkontakten of een mengsel van de twee,die je op een zekering mag zetten is 8.
En wat draagt deze opmerking bij aan het topic?

Heb je überhaupt het probleem wel gelezen?

Berichten: 138

Re: afzekeren verlichting

Het probleem van de aardlek kun je naar mijn mening omzeilen door de spaarlamp aan te sluiten op een 230/230 Volt scheidingstrafo.

Daarmee maak je dat deel van het stroomnet onafhankelijk van "aarde" en zal je aardlekschakelaar in de meterkast niet meer aanspreken.

Als je dan verder nog een glaszekering van bv 1 ampere opneemt in het secundaire cirquit heb je alle problemen omzeild.

Re: afzekeren verlichting

Ja beste JDM dat was even naast de topic.Sorry.Maar toch wat nuttige informatie.U spaart wat werk uit voor de moderator, wat ook een flinke bijdrage is.Wat aandachtiger en volledig lezen beloof ik plechtig in de toekomst wel te doen.Dirk B komt hier uiteraard wel met de beste en naar mijn mening de enige bruikbare oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: afzekeren verlichting

Ja beste JDM dat was even naast de topic.Sorry.Maar toch wat nuttige informatie.U spaart wat werk uit voor de moderator, wat ook een flinke bijdrage is.Wat aandachtiger en volledig lezen beloof ik plechtig in de toekomst wel te doen.Dirk B komt hier uiteraard wel met de beste en naar mijn mening de enige bruikbare oplossing.
ik heb deze maar laten staan omdat ik het een voorbeeldig voorbeeld vind van hoe wij het graag zien als er even off-topic wordt geschaatst en iemand dat verweten wordt. pluim!! :roll:

en nu weer ontopic :wink: :P
Appareo decet nihil munditia?

Reageer