prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Moderator: Rhiannon

Berichten: 99

prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Ruim een jaar geleden is er een boek (‘De echte oorzaken van schizofrenie’) uitgekomen van de hand van Prof dr Harold Foster waarin hij een belangrijke hypothese (de dopaminehypothese) aanvecht die gebruikt wordt om schizofrenie te verklaren.

Volgens hem moet de oorzaak gezocht worden in de omzetting van adrenaline naar andrenochroom, een hallucinogeen werkend stofje.

De reguliere behandeling moet volgens hem op de schop.

Wat ik van hem, (als leek) lees vind ik geloofwaardig overkomen.

Is het zo dat de reguliere behandeling uitgaat va de dopaminehypothese?

Is er in de wetenschappelijke wereld oor voor zijn ideeën?

Zo niet, wat kan de reden daarvoor zijn?

En wat denken jullie van zijn ideeën?

Berichten: 23

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Plaats anders eens een artikel over wat zijn eigen hypothese is. Maakt het makkelijker om een beeld te vormen.


Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Geen enkele van deze links geeft een inzicht over de theorie. Het zijn (korte, summiere) samenvattingen van de inhoud van zijn boek. Heb je het boek gelezen? Kun je wat diepgaander beschrijven hoe meneer Foster denkt dat het in elkaar steekt?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Een van je links: http://www.schizofreniesyndroom.nl/index.cfm?action=30
Indien de moleculen waarvoor de genen zijn geprogrammeerd beschikbaar zijn, zullen de genen normaal opereren. Wanneer een grote verandering in de biochemische omgeving van de genen optreedt, zal de ziekte zich openbaren.
Dat vind ik een nogal wollige omschrijving.. dit is geschreven om op 'overzichtsniveau' toegankelijk te zijn voor mensen zonder achtergrond in dit vak. Een heel betrouwbare bron of een goede bron van informatie om een mening op te baseren vind ik het niet.

Iets verderop wordt adrenochroom genoemd..

Wiki(EN):
Psychoactive effects of adrenochrome include euphoria, confusion, changed train of thought, lack of judgment, poor insight and inability to concentrate.[1] In one study[2], test subjects compared adrenochrome experience to mild psilocybin and LSD experiences
Ik snap dat dit artikel niet is geschreven voor in dit vakgebied opgeleide mensen, maar het is wel een beetje een hoog tel-sell gehalte:
Stap 6: Behandelen van overige biochemische afwijkingen.

Stap 7: Reparatie van de schade die is ontstaan als gevolg van de ziekte en de vroegere medische behandelingen.
--

Het derde artikel dat je noemt:http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/01/18/Q004.htm
Aanmaak van het hallucinogene adrenochroom wordt bevorderd door de typische kenmerken van de geïndustrialiseerde maatschappij, zoals stress, allergieën, voedingstekorten en de consumptie van suiker.
Bron? Eerder werd genoemd dat het een product is van adrenaline. Dat komt inderdaad vrij bij stress, maar ook bij allergische reacties (a.o. vaatdillatie als ik me niet vergis). Maar een voedingstekort en suiker?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

hmmm,

- de persoon is geograaf. op een andere site wordt hij psychiater genoemd.

- wollige omschrijvingen

- lees dit http://www.schizofrenieplein.nl/hulp/nieuw...ezen.foster.htm ook eens

- geen bronnen, geen onderzoek, slechts individuele gevallen

- als dit echt zo baanbrekend was bleef het niet bij een relatief onbekend boek.

-
Wat ik van hem, (als leek) lees vind ik geloofwaardig overkomen.  
wat ik van hem lees, (als niet-leek) vind ik ongeloofwaardig overkomen.

met veel korrels zout nemen deze mijnheer zijn 'theorie'.

groeten,

toevoeging: termen als orthomoleculair betekenen alarm, want dan zit je in de homeopathiesfeer en die status is bekend.

Berichten: 99

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Dan neem ik hem met een korrel zout. Deed ik toch wel.

En nee, ik heb het boek niet gelezen, ik ben alleen maar altijd geïntrigeert door elkaar tegensprekende theoriën als het gaat om een gebied waar het laatste woord nog lang niet over gesproken is.

Klopt het trouwens dat de gangbare verklaringen voor schizofrenie er geen verklaring voor hebben dat er zoveel meer schizofrenie voorkomt dan 100 jaar geleden? Of maakt Foster zich ten onrechte sterk door te zeggen dat hij wel en de rest geen verklaring daarvoor heeft?

En als het allemaal niet klopt dan is dit maar weer een bewijs hoe makkelijk een leek zich om de tuin laat leiden. Ik moet me toch maar eens gaan scholen. Waar zal ik een lening gaan aanvragen 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Waar haal je vandaan dat schizofrenie nu zoveel meer voorkomt dan 100 jaar geleden?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 99

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Tja, dat zei meneer Foster....

Berichten: 283

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Dit klopt inderdaad wel. Vroeger werd de diagnose helemaal niet zo gesteld omdat de term nog niet zo lang bestaat. Zeggen dat het vroeger net zoveel bestond kan dus alleen als er met terugwerkende kracht gediagnosticeerd wordt (zonder dat men de betreffende mensen ooit gezien heeft wat me medisch gezien niet erg verantwoord lijkt).

Overigens is ook de gewone uitleg die door psychiaters (en patienten nemen dit dan over natuurlijk) gegeven wordt dubieus (veel psychiaters zijn dan ook niet gelukkig met de DSM 4, de diagnose bijbel in de psychiatrie).

Men zegt schizofrenie is een ziekte waarbij de stofwisseling in de hersenen verstoord is. Maar ja wat zegt dat want wat was eerder de kip of het ei. Ik bedoel is iemand in de war omdat de stofwisseling verstoord is of is de stofwisseling verstoord omdat iemand in de war is. Het is in zekere zin een dooddoener waarmee vooral het medicaliseren beargumenteerd en gerechtvaardigd wordt misschien niet bewust maar zo functioneerd het wel en er zijn bedrijven en mensen die daar flink geld mee verdienen.

Berichten: 99

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Misschien gewoon de hele diagnose schizofrenie afschaffen?

Zoals bijvoorbeeld psychiater Jim van Os voorstelt?

Berichten: 283

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Zou ook als voordeel hebben dat het gewoon weer betekent wat het betekent namelijk gespleten geest in de trant van doctor heckill and mister Hyde.

Berichten: 547

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

http://www.schizofreniesyndroom.nl/index.c...&detail=006#006
Naar mijn mening verdienen orthomoleculaire benaderingen het om nader onderzocht te worden. In tegenstelling tot homeopathie en sommige andere natuurgeneeswijzen gaat het hierbij om een toetsbare benadering en een mogelijk werkingsmechanisme. Er zijn al wetenschappelijke aanwijzingen dat omega-3-vetzuren een gunstig effect op sommige schizofreniesymptomen kunnen hebben. Men moet echter wel oppassen om niet te juichen voordat de beer geschoten is. Verder is het van belang te bedenken dat zeer hoge doseringen van vitaminen en mineralen ook schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.
Zou ook als voordeel hebben dat het gewoon weer betekent wat het betekent namelijk gespleten geest in de trant van doctor heckill and mister Hyde.
Gespleten geest weer?

Wat levert dat op voor een patient? Welke argumenten zijn er om af te schaffen en welke voor een alternatief?

Berichten: 99

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Ik heb het idee dat een voordeel is dat mensen niet zo gauw het stempel 'ongeneeslijk' krijgen als we de diagnose afschaffen.

Zou er een mooi woord te bedenken zijn voor: iemand die tot nog toe regelmatig psychoses krijgt waarvan we nog niet weten waardoor?

Berichten: 283

Re: prof dr Harold Foster en zijn kijk op schizofrenie

Gespleten geest weer?
Het is toch wat merkwaardig dat je moet uitleggen dat schizofrenie gespleten geest betekent maar dat het dat niet is, alsof er al niet verwarring genoeg is zou ik zeggen.

Sommige mensen hebben vaak last van verkoudheid of likdoorns zonder dat er voor die mensen een speciale naam is. Waarom moet die er wel zijn in het geval er van meer psychische (althans zo worden ze ervaren door met name ook de omgeving) verstoring/symptomen sprake is.

Het woord schizofrenie is in de psychiatrie geen verschijnsel maar een syndroom wat betekent dat het niet meer dan een kapstok is om een aantal symptomen aan op te hangen. Er is geen oorzakelijk verband tussen schizofrenie en symptomen in de zin dat schizofrenie de symptomen geeft. Als het hard waait en/of regent en/of koud is wordt gezegd dat het slecht weer is. Vervolgens kun je niet zeggen dat het hagelt of hard waait of koud is omdat het slecht weer is.

Reageer