[Psychologie] Intelligentie testje

Moderator: Rhiannon

Berichten: 43

[Psychologie] Intelligentie testje

Hieronder een intelligentietestje.

Wel precies doen wat er staat en niet eerst onderaan deze mail gaan kijken.

Het is echt een testje en geen grapje.

Tel het aantal "F-en" in de volgende tekst:

FINISHED FILES ARE THE RE-

SULT OF YEARS OF SCIENTIF-

IC STUDY COMBINED WITH THE

XPERIENCE OF YEARS

Begrepen. Scroll naar beneden, maar alleen als je ze echt geteld hebt!!!!!!

Hoe veel? Drie?

Fout, het zijn er zes - GEEN GRAPJE!!!

OK?

Lees het nogmaals.

De reden staat verder naar beneden...... maar eerst nog een keer tellen.

Het menselijk brein kan het woordje "OF" niet verwerken.

Ongelooflijk he??

Iemand die alle zes de "F-en" de eerste keer gelijk heeft geteld is een genie!

Drie is normaal.

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

Het is bijna niet voor te stellen dat het echt waar is, want als je het weet dan zie je wel die verrekte F'jes. Super experiment hoor!

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

toffe test!!!

maar...

dit zou betekenen dat alle dislectische mensen zonder uitzondering een genie zijn!

mensen met dislectie zien namelijk wel de f-jes, daar zij letter georienteerd zijn, en geen komplete woorden.

toch... erg verassend om te moeten concluderen dat zelfs ik geen genie ben! :shock:
It's just an illusion !

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

wat een geluk dat ik dislectie heb ;) (maar had eer eigenlijk maar 5 geteld, dus nog eentje vergeten) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

ik kende het testje al en toch vond ik er slechts vier! Maar nu ik het weer weet kun je er niet minder zien dan 6!!! gek he

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

Inderdaad het heeft een tijdje geduurd eer ik er zes had!!!!Het woord OF bleef maar komen!!!!

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

heeft iemand een idee waarom het woordje OF niet gelezen wordt? We lezen woord-georienteerd, maar blijkbaar is er een ondergrens aan wat wij als woord accepteren ofzo? Er is ook een experiment met een tekst waar er letters verwisseld zijn; je komt er pas na een aantal zinnen achter dat ze verwisseld zijn.

Berichten: 16

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

waar?


Re: [Psychologie] Intelligentie testje

Ik heb geen dyslexie, ik las de zin een eerste keer, maar toen ik bijna aan het einde kwam zag ik opeens het woordje 'OF' staan, en toen telde ik er toch 6.

Maar de test is toch een beetje oppervlakkig denk ik, als je er 3 telt ben je gewoon begaafd, tel je er 6 dan ben je plots een genie, een beetje te oppervlakkig denk ik....

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

Het is geen intelligentietestje, maar een waarnemingstest, bekend uit de psychologische functieleer (experimentele psychologie)

Berichten: 7

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

dit kan ook tellen (haha)

A BIRD

IN THE THE

BUSH

Berichten: 43

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

Ik zag er vijf de eerste keer, dus ben ik bijna een genie. De laatste OF zag ik over het hoofd.

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

Hmz geen dyslectie toch 6 geteld, wow haha

kan ook komen omdat ik altijd erg voorzichtig word van mensen met testjes!

Heb er ook nog 1tje...

Ze noemen het:

Raar maar waar onderzoek

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

Best grappig toch?!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [Psychologie] Intelligentie testje

Desi schreef:Heb er ook nog 1tje...

Ze noemen het: Raar maar waar onderzoek

[stukje met letters in woorden omgedraaid]

Best grappig toch?!
Voor de volledigheid: over dit verschijnsel hebben we ergens anders op het forum ook al een onderwerp.

Als je nog meer wil weten over lettervolgordes of wil reageren op het stukje van Desi gelieve dat dus niet hier te doen, maar hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...p?showtopic=373
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gesloten