(transport)Treinen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

(transport)Treinen

Hallo..

Kan iemand mij misschien vertellen waarom goederentreinen dieselmotoren hebben en personentreinen elektromotoren?

Ik zou eerder zeggen dat goederentreinen met zware ladingen meer hebben aan het continu hoge koppel van elektromotoren?

Ben benieuwd..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: (transport)Treinen

Goederentreinen leggen vaak een deel van hun traject af over lijnen zonder bovenleiding. Dan heb je niet zo veel aan een trein met een stroomafnemer op het dak.....

O ja, een dieselloc heeft ook electromotoren om de wielen aan te drijven.

De electriciteit wordt geproduceerd door een generator die op zijn beurt door de dieselmotor wordt aangedreven.

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: (transport)Treinen

Goederentreinen leggen vaak een deel van hun traject af over lijnen zonder bovenleiding. Dan heb je niet zo veel aan een trein met een stroomafnemer op het dak.....


Plausibel, ik vraag me ook af of het ook iets met de rendabiliteit te maken heeft....

Zal elektro wellicht meer rendabel zijn dan, of doen ze elektro in stadsgebieden met bovenleiding alleen voor het milieu? Of is dat niet zo, weet iemand dit met onderbouwing te vertellen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: (transport)Treinen

Ik weet niet of het de werkelijke redenen zijn, maar ik kan er nog twee plausibele bedenken:

1) tonnage dat versneld moet worden. Ik kan me voorstellen dat het op gang trekken van 5000 ton goederentrein nogal wat vermogen vergt. Dit zou wel eens zwaardere bovenleidingen e.d. kunnen betekenen, met excessieve aanleg- en onderhoudskosten tot gevolg.

2) die dieselgeneratoren plus brandstof aan boord zullen best wat wegen. Dit zorgt voor een grotere normaalkracht op de rails, daarmee voor een grotere wrijvingskracht, zodat de wielen minder snel doorslippen bij het op gang trekken van die zware trein.

Lijkt me niet onzinnig. Maar nogmaals, of het waar is weet ik niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: (transport)Treinen

Het gewicht van locs ontloopt elkaar niet zo veel. Wordt vooral bepaald door de toegelaten asdruk. Die bedraagt op de meeste Europese trajecten 20 ton per as.

Over het algemeen hebben elektrische locs meer tractievermogen dan diesellocs. Ruwweg 2 keer zo veel bij gelijke afmetingen en gewicht.

Het is niet voor niets dat hogesnelheidstreinen altijd op bovenleiding rijden. Dieselmotoren aan boord van de trein kunnen niet voldoende vermogen opbrengen om 300km/h te rijden, de bovenleiding kan dat vermogen wel overdragen.

De keuze voor wel of geen bovenleiding wordt verder bepaald door de hoeveelheid verkeer. De aanleg van bovenleidiing vergt een grote inverstering, die bij voldoende verkeer terugverdiend wordt doordat elektrische treinen een hoger rendement hebben en lagere exploitatiekosten. Maar als er te weinig verkeer is om de investering in de bovenleiding terug te verdienen wordt voor dieseltractie gekozen.

Re: (transport)Treinen

Naar mijn bescheiden mening zoekt men het hier allemaal veel te ver.Electrische treinen rijden op een vast traject welke voorzien zijn van bovenleidingen.Goederentreinen rijden zowat overal,ook op de nog duizende kilometers traject in Europa die nog niet voorzien zijn van bovenleidingen.Met vermogen of rendement heeft het hoegenaamd niets te maken.In grote landen zoals Canada,Rusland,US etc.wordt het te duur om die enorme afstanden met bovenleidingen te overbruggen.Heeft men niet genoeg met één diesellocomotief dan koppeld men er toch twee of drie achter elkaar.Voor bovenleidingen heb je ook op regelmatige afstanden transformatorstations nodig.Electrische treinen zijn hoog in rendement,milieuvriendelijk,maar per kilometer traject enorm duur in aanleg.In het kort,met een diesel rij je overal en ben je onafhankelijk van de spanning op een eventuele bovenleiding.(Nederland 1500 V,Belgie 3000 V,Frankrijk 20000 V)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: (transport)Treinen

Naar mijn bescheiden mening zoekt men het hier allemaal veel te ver.
Ik vraag me af waar we het te ver zoeken. Is dat wat hierboven is geschreven niet waar of niet relevant dan?

Re: (transport)Treinen

Beste Klazon,alles wat u beweerde klopt als een bus.De enige reden waarom men hier nog diesels gebruikt,is het gebrek aan bovenleidingen op sommige trajecten en in hele stukken van rangeerstations.Als rangeerlocomotiven gebruikt men diesels juist om die reden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: (transport)Treinen

Dat is dus precies hetzelfde als wat ik in mijn eerste reactie al zei.

Reageer