[scheikunde] Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Titratie

Hallo allemaal,

Ik ben druk bezig met het examen leren voor aankomende maandag (SK1 vwo) en heb een vraagje over Titratie. Als je Sk-Samengevat hebt van 2005, sla hem dan open op blz. 89. Ik snap hoe je aan de hand van een titratie bijvoorbeeld het gehalte of concentratie van stof/oplossing "X" kan bereken, alleen snap ik niet waar titratie met behulp van bijvoorbeeld de pH nou eigenlijk op berust. Je voegt een indicator toe, maar wat toont het aan... wat kan de pH aantonen voor (het eindpunt) van de reactie? Kan iemand het idee erachter misschien voor mij verduidelijken?

Thanx 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Titratie

Als je aan een zure oplossing een basische oplossing toevoegt, wat doet dat dan met de pH?

Als je aan de zure oplossing (bijvoorbeeld) natronloog toevoegt, zal de pH gaan stijgen. Thing is: je kan met het blote oog niet zien dat de pH stijgt.

Als je maar genoeg loog toevoegt, zal de pH een zekere waarde bereiken. Als dat de waarde is waarbij de indicator omslaat van kleur, weet je wat de pH van je oplossing is.

Je weet de pH tijdens de kleuromslag; je weet hoeveel loog je hebt gebruikt (en de pH ervan) en hoeveel van de zure oplossing je had.

Dat is alles wat je nodig hebt voor een berekening die iets zegt over waar je mee begon (de pH van je zure oplossing bijvoorbeeld).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Titratie

Mrtn schreef:Als je aan een zure oplossing een basische oplossing toevoegt, wat doet dat dan met de pH?  

Als je aan de zure oplossing (bijvoorbeeld) natronloog toevoegt, zal de pH gaan stijgen. Thing is: je kan met het blote oog niet zien dat de pH stijgt.

Als je maar genoeg loog toevoegt, zal de pH een zekere waarde bereiken. Als dat de waarde is waarbij de indicator omslaat van kleur, weet je wat de pH van je oplossing is.

Je weet de pH tijdens de kleuromslag; je weet hoeveel loog je hebt gebruikt (en de pH ervan) en hoeveel van de zure oplossing je had.

Dat is alles wat je nodig hebt voor een berekening die iets zegt over waar je mee begon (de pH van je zure oplossing bijvoorbeeld).
Dank je voor je reply. Zoals jij het zegt, klinkt het logisch. Echter geven ze bij veel titraties al van stof.A aan om hoeveel mL het gaat (waarvan je bijvoorbeeld de Molariteit in moet berekenen) en daarnaast geven ze ook al de Molariteit van stof.B ... Na de metingen (met de Buret) kom erachter hoeveel mL er nodig was van stof.B en dan kun je gaan rekenen. Maar hoe bepalen ze hoeveel mL er nodig was van stof.B? Ik snap de uitvoering met de buret en dan wachten totdat de kleur van de indicator omslaat etc. Maar, hoe weet je in deze vraagstelling bij welke pH (+indicator) de stoffen A en B geheel hebben gereageerd... waar je later mee kan gaan rekenen (molverhoudingen etc).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Titratie

Hoe veel ml je van B nodig hebt? Op het moment van kleuromslag aflezen op de buret.

Het omslagpunt ligt vast in de indicator die je gebruikt. Op het moment van omslag weet je dus de pH (bijvoorbeeld 7).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer