boek over eetbare planten, vruchten etc.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 293

boek over eetbare planten, vruchten etc.

Ik ben op zoek naar een boek over over eetbare planten, vruchten enzo (uit nederland). Aangezien ik de betreffende planten zelf moet eten, moet ik ook weten hoe ik ze moet herkennen. Verder liefst niet te zwaar, ik moet het ook nog kunnen meezeulen namelijk. Wat zouden jullie aanraden?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: boek over eetbare planten, vruchten etc.

Er zijn heel veel van dat soort boeken

Probeer de Elsevier gids van eetbare planten eens, ligt vaak bij de Slegte of gewoon in een goede boekhandel

Als je geen boek hebt en je moet overleven:

Geen planten of vruchten eten die wit melksap geven.

Over het algemeen is alles te eten, of het 'eetbaar' is is een ander punt..

Berkebladeren, Berkenbast, Denneappels, brandnetels, heel veel paddestoelen etc kan je allemaal eten.

Berichten: 4.546

Re: boek over eetbare planten, vruchten etc.

check bol.com ofzo :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 23

Re: boek over eetbare planten, vruchten etc.

'T is denk ik het aangenaamste eerst een simpel en degelijk boekske te kopen met alleen de meest courante planten in, en daarna over te schakelen op "zwaardere" boeken. En zo'n boekskes vind ge overal in duizendvoud.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: boek over eetbare planten, vruchten etc.

of koop het SAS boek en leer hoe je zelf kan bepalen als planten eetbaar zijn of niet.

greets

Berichten: 8

Re: boek over eetbare planten, vruchten etc.

probeer van de plant gewoon een beetje te eten (als je veel tijd hebt):

- neem een klein stukje (2 cm) en wacht 2 uur.

- neem een groter stukje (4cm) en wacht weer 2 uur.

- voel je nog steeds niks eet dan gerust wat meer.

als je in de eerste 2 uur niet ziek wordt/buikpijn krijgt/ overgeefneigingen etc. dan is de plant meestal eetbaar. bij zo'n kleine hoeveelheden is het zozo ongevaarlijk.

Commentaar (Cassanne): Zou ik niet doen! Als je pech hebt is de plant bijvoorbeeld kankerverwekkend en merk je de effecten pas veel later. Zie ook de volgende post.

het is ook ook belangrijk om weinig te eten! eet absoluut niet teveel.. ook al is de plant (bramen/bessen) nog zo lekker.. dit gooit namelijk je hele systyeem over de kop en geeft je alsnog buikpijn etc.

als je nog een klein rantsoen voedsel hebt. eet dan semi... dus een beetje van je eigen voedsel en een beetje van 'de natuur' zo kan je lichaam langzaam wennen aan het andere voedsel. water moet je drinken als je dorst hebt... geen kleine beetjes.. maar gewoon zoveel als je zin hebt.. ook al heb je weinig water.

dit ging een beetje off-topic.. je kunt inderdaad beter even op bol.com kijken.

Berichten: 150

Re: boek over eetbare planten, vruchten etc.

Ik lees net het stukje hierboven van Gbow over het eten van steeds grotere stukjes onbekende planten. Ik vind dat een heel gevaarlijke bijdrage, het advies kan dodelijk zijn voor diegeen die het serieus neemt. Pas dit stukje asjeblieft aan, er zijn tal van planten die pas na een paar dagen dodelijk blijken te zijn (Jacobskruiskruid, Groene Knolamaniet e.a.).

Berichten: 100

Re: boek over eetbare planten, vruchten etc.

Als je weet hoe je planten moet determineren kan je je ook gewoon een flora aanschaffen. dit duurt wel eventjes, maar daar staat alles wel duidelijk in

Reageer