limietje

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 219

limietje

hey ben even vergeten hoe ik deze limiet kan bepalen...
\(\lim_{x->+o0}{\frac{\sqrt{x^2-3}}{x}}\)
geeft dus oneindig op oneindig (dacht ik), dus l'Hopital regel toepassen... maar dat blijft precies in het oneindige doorgaan... hoe moet je deze oplossen??

(zou volgens GRM naar 1 gaan)

dank je

Berichten: 2.746

Re: limietje

ik zou beginnen met teller en noemer te delen door x (dus in de teller x afzonderen, dus vanonder het wortelteken halen, dan krijg je onder de wortel: 1-3/x² )

dan is het zeer simpel

geen l'hopital nodig dus

en de uitkomst is ook 1

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: limietje

Haal de x² uit de wortel, dit wordt dan normaalgezien |x| maar vermits we naar +inf gaan is dit gewoon x. Wat onder de wortel blijft is een 1 en een term met een x² in de noemer, die breuk gaat naar 0 als x naar oneindig gaat.
\(\mathop {\lim }\limits_{x \to + \infty } \frac{{\sqrt {x^2 - 3} }}{x} = \mathop {\lim }\limits_{x \to + \infty } \frac{{\sqrt {x^2 \left( {1 - \frac{3}{{x^2 }}} \right)} }}{x} = \mathop {\lim }\limits_{x \to + \infty } \frac{{x\sqrt {1 - \frac{3}{{x^2 }}} }}{x} = \mathop {\lim }\limits_{x \to + \infty } \sqrt {1 - \frac{3}{{x^2 }}} = 1\)

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: limietje

dank u, was echt simpel .. maar al een tijdje geleden :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: limietje

Voor mij nog langer geleden hoor, denk ik :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: limietje

Cleopatra schreef:hey ben even vergeten hoe ik deze limiet kan bepalen...
\(\lim_{x->+o0}{\frac{\sqrt{x^2-3}}{x}}\)
geeft dus oneindig op oneindig (dacht ik), dus l'Hopital regel toepassen... maar dat blijft precies in het oneindige doorgaan... hoe moet je deze oplossen??

(zou volgens GRM naar 1 gaan)  

dank je
euhm ge ziet dat als x naar oneind gaat dat x²-3 = x² , dus lim x --> on x/x = 1

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: limietje

'Zien' en aantonen is nog niet hetzelfde natuurlijk, maar op die manier weet je wel welke richting je uit moet en welk resultaat je verwacht.

Reageer