[Natuurkunde] Krachten Ontbinden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Natuurkunde] Krachten Ontbinden

Hallo,

Ik heb morgen mijn Nask 1 Examen,, en hier zijn nogal wat onzekerheden(door de hele klas) bij het Krachten ontbinden,, Dit is natuurlijk heeel slecht dat dit nu nog zo is,, maar onze leraar is/ word na dit school jaar ook ontslagen,,

Ik Heb hier eeen voorbeeld,, en de een zegt dit is met pytagoras,, of weet ik veel wat,, maar kun je dit niet gewoon simpelweg met een liniaal doen ofzo ,,, naja ik hoor het wel,, ik hoop dit nog te horen voor morgen 11:00,,

Alvast bedankt,,

Afbeelding

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Krachten Ontbinden

Heb het hier over vraag 27,,, Als iemand zou kunnnen uitleggen hoe dit in zijn werk gaat,, hoor ik het graag ,, :roll:

Alvast Bedankt,,

HEEL KLAS 4M3 ,, KAJMUNK COLLEGE 4M3

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Krachten Ontbinden

Fv is de verticale kracht, dus naar beneden wijzend, evenwijdig met de muur. De lengte van Fv is gelijk aan de projectie van F op de muur. M.a.w. de pijlpunten van Fv en F liggen op dezelfde horizontale lijn.

Fh is de horizontale kracht, vanuit het snijpunt van dak en muur naar buiten wijzend. De lengte is de projectie van F op een horizontale lijn, m.a.w. de pijlkpunten van Fh en F liggen op een verticale lijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] Krachten Ontbinden

Afbeelding

Krachten hebben een grootte en een richting. Piet trekt met een kracht naar beneden volgens de groene pijl. De lengte van die pijl (vector) is en maat voor de grootte van zijn kracht, de pijl geeft de richting aan van die kracht. Klaas trekt met een kracht naar rechts, blijkbaar met geringere kracht want de vector die zijn kracht aanduidt is korter.

Stel ze trekken samen aan een loden bal of zo. Die loden bal kent geen piet of klaas, voelt wel beide trekkrachten. Het NETTO-resultaat is dat de bal zich naar rechtsonder wil verplaatsen: de bal voelt een nettokracht naar linksonder, met een richting en grootte volgens de rode pijl.

IN het tweede plaatje trekt klaas naar rechtsboven. Ook hier kun je de nettokracht weer bepalen op vergelijkbare wijze.

Als je de groene en blauwe vectoren netjes op schaal tekent (in jouw geval een lengte van 1 cm = 10000 N) kun je netjes de lengte van je nettokracht (rode pijl) opmeten en dus de grootte ervan bepalen.

En zo kan je ook andersom werken. In jouw sommetje zijn de nettokrachten gegeven die elk van de dakdelen op de muur uitoefenen. Die kun je nu op de omgekeerde manier bewerken, en dan ontbindt je die krachten in verticaal werkende krachten op de muur naar beneden, en horizontale krachten die de muren uiteen proberen te duwen. Je hebt dus de rode pijl al, nou moet je de bijbehorende groene en blauwe tekenen en opmeten.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Krachten Ontbinden

Maar hoe weet je,, hoe ver je de lijn moet tekenen?>

is het een kwestie van door 2 delen?,,

hoe weetje dus hoe veel kracht er op de ene kant is en op de andere kant?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Krachten Ontbinden

Als je goed kijkt naar de plaatjes van Jan dan zie je dat het geheel een parallellogram vormt.

Deze vraag doet mijn verwondering over het hedendaagse onderwijs alleen maar toenemen. Vertelt die leraar jullie dat dan niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] Krachten Ontbinden

Elk dakdeel oefent een eigen kracht uit op de eigen muur. Er wordt je gevraagd de gegeven kracht (richting en grootte zie tekening opgave) te ohtbinden in een horizontale en een verticale component.

teken de vector van je kracht (juiste richting en grootte)

teken vanaf de voet van die vector een horizontale lijn

ook zo een verticale.

projecteer je gegeven vector op elk van die twee lijnen.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Natuurkunde] Krachten Ontbinden

De schuine kracht kun je in dezelfde opgegeven helling tekenen op schaal als werd opgegeven.Deze schuine kracht is te tekenen als de hypothenusa van een rechthoekige driehoek (dus schuine zijde)

Grafisch kun je opmeten de ontbonden horizontale kracht zijnde een "spat"-kracht van de kap op de muur,waarvoor in de praktijk een balklaag of verandering via een spant op dat ontmoetingspunt lucht.Deze kracht is de riskantste in deze situatie.Deze kracht wordt pas riskant als de verankering door het spant of de balklaag niet goed is aangebracht.

De verticale ontbondene is verticaal op de muur en geeft een drukkracht hier,dus

voor de muur pas riskant als de drukkracht die van de drukvastheid van het draagmateriaal overschrijdt.

Als die bewuste kap bijv.slecht is verankerd en er treedt een storm op dan waait het handeltje weg!

Theoretisch zijn de ontbonden krachten te berekenen via sinus-en cosinusberekening van de aanliggende hoeken.

Sterkte!

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Krachten Ontbinden

We hebben een slechte leraar,,

MAAR BEDANKT MENSEN !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] Krachten Ontbinden

Kunje ons nog eens laten weten of je het nou werkelijk snapt? hoe groot zijn je horizontale respectievelijk verticale krachten??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Natuurkunde] Krachten Ontbinden

Overigens:

Je kunt een aangegeven kracht ontbinden in een willekeurige krachtendriehoek en ook veelhoek,maar in jouw geval speelt alleen horizontaal en verticaal een rol.

En als ik zo het prentje bekijk zijn beide ontbonden krachten gelijk door de hoek van wrs.45 gr.(dus half F wortel 2 = glob.0,707 F)

Reageer