aarding

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 283

aarding

Ergens heb ik gelezen dat in de meeste huizen tegenwoordig in de stoppenkast de nuldraad met de aardedraad verbonden wordt die weer verbonden is met een aardpen in de buurt van het huis of huizenblok.

De nuldraad is bovendien met een aardpen verbonden bij het travohokje.

Het punt waar de nuldraad met de aarde verbonden is (in de stoppenkast) en het punt bij het travohokje zijn (dan) dus op twee manieren met elkaar verbonden; via de nuldraad zelf en via de aarde. Tussen deze punten staat een spanning (anders kan er geen stroom lopen) en dus zal er ook een stroom door de aarde lopen. Deze verhoudt zich tot die door de nuldraad zoals de weerstanden van beide routes zich tot elkaar verhouden. Klopt dit en zo ja weet iemand iets over de verhouding van beide weerstanden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: aarding

Bij de elektriciteitsvoorziennig gaat het om wisselstromen en daar kun je niet zonder meer altijd de wet van Ohm toepassen.

Door magnetische inductie zullen de heen- en retourstroom de neiging hebben om bij elkaar te blijven. Dus het merendeel van de retourstroom zal door de nuldraad lopen omdat die samen met de fasedraden in één kabel zit. Door de aarde zal slechts een fractie van de stroom lopen.

Berichten: 283

Re: aarding

Hallo Klazon,

Hoe kun je dan berekenen hoe groot die stroom is? Volgens mij geldt hier toch gewoon de verhoudingen van de respectieve weerstanden van koper en grondwater?

Hoe het ook zei, het klopt dus wel dat deze verbinding in stoppenkasten tegenwoordig gemaakt wordt, c.q. moet worden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: aarding

Volgens mij geldt hier toch gewoon de verhoudingen van de respectieve weerstanden van koper en grondwater?
Zoals ik al zei, de verhouding van de weerstanden van de kabel en de grond is niet helemaal bepalend. T.g.v. de inductieve werking zal een groter deel van de stroom door de kabel lopen dan je op grond van de weerstandsverhoudingen zou verwachten.

Maar zelfs al zou je alleen maar met de ohmse weerstanden rekenen, dan is het aandeel van de stroom door de grond maar een fractie van de stroom door de kabel. Getallen kan ik niet zo gauw noemen.

Ik weet ook niet of deze praktijk van collectieve aarding in het hele land wordt toegepast. Maar bij ons in Zeeland in ieder geval wel.

Wat is eigenlijk de achtergrond van je vraag?

Berichten: 283

Re: aarding

Dat van die invloed van inductie klinkt plausibel maar lijkt me moeilijk in te schatten. Eigenlijk geldt hier meten is weten. Helaas kan ik niet even naar het travohokje hier in de buurt lopen om dit te doen.

De achtergrond is dat het me tegenstaat dat er toch een deel van de stroom door de aarde loopt. Hierdoor wordt de aarde tot een actief deel van het stroomcircuit gemaakt en daar heb ik mijn twijfels bij maar kan dat verder ook niet goed beargumenteren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: aarding

Helaas kan ik niet even naar het travohokje hier in de buurt lopen om dit te doen.
Door deze opmerking bedacht ik nog iets: bij het trafostation is het effect nog minder. Het elektriciteitsnet is nl. een 3-fasensysteem. De belasting wordt zo goed mogelijk over de fasen verdeeld, en het resultaat is dat de totale nulstroom bij de trafo in het ideale geval nul is. In ieder geval is de nulstroom veel kleiner dan de fasestromen. Dus in de praktijk zal de nulstroom die bij jouw huis vandaan komt gecompenseerd worden door de nulstromen van de buren.

Berichten: 283

Re: aarding

Ok bedankt, er gaat een wereld voor me open :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: aarding

De achtergrond is dat het me tegenstaat dat er toch een deel van de stroom door de aarde loopt. Hierdoor wordt de aarde tot een actief deel van het stroomcircuit gemaakt en daar heb ik mijn twijfels bij maar kan dat verder ook niet goed beargumenteren.
Ik denk dat je het eerder zo moet zien dat die aarde wordt gebruikt om de resterende oneffenheidjes weg te poetsen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 283

Re: aarding

Daarbij geldt dan waarschijnlijk wel de wet van de enthropie. Elke opgelegde orde binnen een systeem brengt een chaos met zich mee die de orde overtreft. Dit laat zich goed illustreren door het beeld van iemand die zijn auto opruimt door op een parkeerplaats alle rommel buiten boord te gooien.

Reageer