Waarom lost tempex op in thinner?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Waarom lost tempex op in thinner?

Als ik een beetje thinner heb, bijv. een jampotje van 200ml en die voor de helft gevuld, dus zo'n 100ml thinner en in en ik leg er stukjes tempex (piepschuim) in, dan gaat dat onmiddelijk in oplossing. Ik kan zelfs een grote hoeveelheid tempex, zegmaar 10 keer zoveel als in het potje kan, dus 2000cm^3 oplossen in die 100ml thinner, zonder dat het volume ook maar enigszinds meer wordt, ja minimaal. Wat ik dan overhoud is een grijze ietwat stroperige vloeistof, die bovendien plakt. Als ik een klein beetje van die vloeistof in een (metalen) bakje giet en een poosje laat staan, dan krijg ik een (hard) soort plastic.

Ik heb 2 vragen over dit onderwerp.

1. Hoe kan het dat tempex oplost in thinner, en dan nogwel zoveel in een beetje thinner?

2. Treedt er ook een chemische reactie op, dus verandert de molekuulstructuur van zowel het tempex als de thinner, of gebeurt er helemaal niets?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waarom lost tempex op in thinner?

Er lost niet zoveel tempex op in thinner......het LIJKT alleen heel veel, maar tempex bestaat voor het grootste gedeelte uit lucht. Als je het oplost in thinner, gaat die lucht er natuurlijk uit, de vaste stof gaat alleen in oplossing.

Over het oplossen: je moet de molecuulstructuur van zowel thinner als tempex even goed bekijken. Dan weet je waarom tempex erin oplost.

Thinner is een organisch oplosmiddel. De molecuulstructuur van beiden zal niet veranderen.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer