Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 352

Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Als ik mijn handen op iemand leg en ik stel me er op in, dan kan ik bij diegene voelen waar hij/zij pijn heeft of een bepaalde klacht heeft zitten. Voor mij is het heel normaal, voor anderen niet. Ik vroeg me wel af of iemand een wetenschappelijke verklaring voor dit fenomeen heeft.

Diegene waar ik mijn handen op leg, heeft me van tevoren niks verteld. Ik kan niet diagnostiseren, maar kanker voelt voor mij als een ondoordringbaar iets, maar een ontsteking ook.

Bovendien werkt het niet altijd. Het werkt bij mij het beste als ik er zo min mogelijk bij denk, bijvoorbeeld als lekker relaxt ben.

Dus, wie kan dit wetenschappelijk verklaren of heeft een wetenschappelijke theorie erover.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Ik denk dat de wetenschap dit enkel in kernbegrippen kan verklaren, want ik zie dit soort zaken veelal in een spiritueel licht. Want de pijn voelen is in mijn ogen niets anders dan de disbalans bij iemand voelen. Onze spirituele lichamen/ziel/energielichamen zijn onderling verbonden; we kunnen ons direct verbinden met de ziel.

Maar aannemende dat de ziel nog niet wetenschappelijk verklaard/bevestigd is, denk ik dat ik het overlaat aan de wetenschappers. Benieuwd wat zij hier van maken!
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Maar aannemende dat de ziel nog niet wetenschappelijk verklaard/bevestigd is, denk ik dat ik het overlaat aan de wetenschappers. Benieuwd wat zij hier van maken!
Ik geloof niet in een ziel.

Ik heb zelf wel een verklaring, hoor. Maar ben benieuwd of iemand het wetenschappelijk kan verklaren. Als ik het ga verklaren, dan moet ik het hebben over aura's en chakra's. Dus de energievelden in en om het menselijk lichaam.

Het gaat mij dus om een niet esoterische verklaring.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

In overleg met jeroentje verplaatst naar Algemene Discussie.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 477

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Mijn theorie is dat het een zuiver psychologisch effect is, veroorzaakt door je grote inlevingsvermogen. Op basis van eigen ervaring weet je zelf hoe pijn voelt, en iemand die pijn heeft straalt dat meestal uit (zegt 'au', kijkt pijnlijk, bloedt, etc.) en projecteert dat op die manier op jou. De betreffende persoon hoeft niet eens te zeggen wat er precies aan de hand is.

Bovendien: als ik aan kanker denk, dan denk ik mij een bolvormige organische structuur in die ergens in het lichaam zit; een oerwoud aan gemuteerde cellen. Misschien bedoel je dat met ondoordringbaarheid?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Wacht eventjes hoor....je gelooft niet in een ziel?

Ik neem aan dat het verschil tussen een levenloos lichaam en een levend lichaam je duidelijk is? Het verschil tussen de twee noemen we een ziel.

Het wetenschappelijke bewijs is redelijk empirisch lijkt me zo.
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Mijn theorie is dat het een zuiver psychologisch effect is, veroorzaakt door je grote inlevingsvermogen. Op basis van eigen ervaring weet je zelf hoe pijn voelt, en iemand die pijn heeft straalt dat meestal uit (zegt 'au', kijkt pijnlijk, bloedt, etc.) en projecteert dat op die manier op jou. De betreffende persoon hoeft niet eens te zeggen wat er precies aan de hand is.
Ok, een groot inlevingsvermogen dan. Dat zal in sommige gevallen zeker meespelen, maar stel je nu eens deze situatie voor. Ik ben een magnetiseur/reiki master/masseur. Een onbekend iemand ligt bij mij op mijn tafel. Van tevoren heeft hij niks gezegd, alleen dat hij zich graag wil ontspannen. Als ik aan zijn hoefd voel, voel ik dat hij steken aan de linkerkant van zijn hoofd heeft (ik voel dat aan mezelf, maar dan in mindere mate). Als ik dat tegen die man zeg, zegt hij dat hij daar op die plek hoofdpijn heeft. Er was verder niks aan hem te zien. Jouw theorie van inleven gaat hier niet op.
Bovendien: als ik aan kanker denk, dan denk ik mij een bolvormige organische structuur in die ergens in het lichaam zit; een oerwoud aan gemuteerde cellen. Misschien bedoel je dat met ondoordringbaarheid?
Zoiets. Ik zie het alleen niet voor me, ik weet het op zulke momenten gewoon. Een paar jaar terug had ik met een man ook over dit soort dingen. Over aanvoelen enzo. Hij vroeg of ik eens op hem wilde uitproberen. Ik ging dus met mijn handen over hem heen, raakte hem niet aan, maar wees op een voor mij ondoordringbare plek. Ik wist dat er niks aan te doen was en zei dat tegen hem. Hij zei toen dat ik naar zijn alvleesklier wees. Die man had daar kanker. Ik wist ook dat hij niet al te lang meer te leven had. Een jaar gaf ik hem (heb ik hem natuurlijk niet verteld). Die man is een jaar daarna ook gestorven.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

ArjenvS schreef:Wacht eventjes hoor....je gelooft niet in een ziel?

Ik neem aan dat het verschil tussen een levenloos lichaam en een levend lichaam je duidelijk is? Het verschil tussen de twee noemen we een ziel.  

Het wetenschappelijke bewijs is redelijk empirisch lijkt me zo.
Ok. Ik heb het dan liever over bezieling. Bij ziel moet ik altijd aan iets uit de bijbel denken. En daar geloof ik dus niet in.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Ok, een groot inlevingsvermogen dan.  
Dit is niet waar. Maar we lopen wat op de discussie vooruit. Misschien moeten we het eerst over wat defenities en begrippen eens worden..
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

ArjenvS schreef:
jeroentje schreef:
Ok, een groot inlevingsvermogen dan.  
Dit is niet waar. Maar we lopen wat op de discussie vooruit. Misschien moeten we het eerst over wat defenities en begrippen eens worden..
Zoals?

Inlevingsvermogen en lichaamstaallezen kan in veel gevallen de oorzaak zijn van pijn overnemen van een ander. In de gevallen die ik aandroeg, is daar alleen geen sprake van omdat ik op zulke momenten heel anders naar mensen kijk. Er ligt dan op zulke momenten een lichaam, een mens en geen persoon.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Heb je op deze manier ook wel eens iemand op een kwaal kunnen wijzen waar hij/zij zichzelf (nog) niet bewust van was?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Heb je op deze manier ook wel eens iemand op een kwaal kunnen wijzen waar hij/zij zichzelf (nog) niet bewust van was?
Dat is wel eens voorgekomen, maar als de ander ontkent dan bestaat het voor mij ook niet.

Ik ben daar trouwens heel voorzichtig mee, omdat ik klachten vaak aan mezelf voel. Dus wat ik voel, kan dus van mij zijn. Ik moet dan 100% zeker zijn dat het niet van mezelf is, wil ik er over beginnen.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Ok. Ik heb het dan liever over bezieling. Bij ziel moet ik altijd aan iets uit de bijbel denken. En daar geloof ik dus niet in.


Uuh..wat is volgens jou het verschil tussen ziel en bezieling dan behalve de staat waarin datgene wat we ziel noemen verkeerd?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

ArjenvS schreef:
jeroentje schreef:
Ok. Ik heb het dan liever over bezieling. Bij ziel moet ik altijd aan iets uit de bijbel denken. En daar geloof ik dus niet in.
Uuh..wat is volgens jou het verschil tussen ziel en bezieling dan behalve de staat waarin datgene wat we ziel noemen verkeerd?
Bij een ziel denk ik aan iets wat naar de hemel zou gaan als je dood bent. Ik ben katholiek opgevoed, vandaar dat ik daar aan denk.

Maar goed beschouwd is het hetzelfde, hoor. Bezieling, liefde, ziel et cetera. Zeg maar de drijfveer van de mens. Dat wat het mogelijk maakt dat je hart blijft kloppen.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Pijn/klachten van andere mensen aanvoelen

Zullen we dan de ziel een vorm van energie noemen om gelijk die hemel uit de vergelijking te halen?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Reageer