Geheugen trainen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Geheugen trainen

Hoi,

wat ik me afvroeg: "hoe kan je je geheugen trainen"?

Soms vergeet ik dingen die enkele minuten eerder vermeld zijn :roll: . Dit is vreselijk irritant, omdat ik iemand ben die graag veel dingen weet.

Ik hoop niet dat deze verwijderd wordt omdat het 'om een persoonlijke zaak' gaat, want mijn vraag is dus: Hoe train je je geheugen.

mvg

stijn
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Geheugen trainen

Heb verbod op persoonlijke vragen gaat om het voorkomen dat er ondeskundig medisch advies wordt gegeven. Dit is hier niet het geval. Let wel op: het trainen van het geheugen moet niet in de persoonlijke richting worden behandeld maar wetenschappelijk. Als dit gebeurd dan kan dit blijven staan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Geheugen trainen

Heb verbod op persoonlijke vragen gaat om het voorkomen dat er ondeskundig medisch advies wordt gegeven. Dit is hier niet het geval. Let wel op: het trainen van het geheugen moet niet in de persoonlijke richting worden behandeld maar wetenschappelijk. Als dit gebeurd dan kan dit blijven staan.


Dat is de bedoeling, dat het wetenschappelijk wordt behandeld :roll:
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Geheugen trainen

Soms vergeet ik dingen die enkele minuten eerder vermeld zijn :P
Ik had dat vandaag nog... Ik stond net een minuut of wat onder de douche en ik zat ineens te denken: heb ik m'n haar nou wel of niet gewassen? Dus ik heb t nog maar een keer gewassen en aan de hoeveelheid schuim te zien, had ik inderdaad m'n haar vlak daarvoor al gewassen... :roll:
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Geheugen trainen

http://www.umcg.nl/cms/store/pdf/hersengymnastiek.pdf

Als je een beetje googled op 'hersengymnastiek' vind je wel een paar interessante sites.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Geheugen trainen

Zo had ik laatst ook iets. Ik ging op weekend en ik was mijn tandenborstel aan het zoeken, en ik had em in me handen :roll:
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Geheugen trainen

Wouter_Masselink schreef:http://www.umcg.nl/cms/store/pdf/hersengymnastiek.pdf

Als je een beetje googled op 'hersengymnastiek' vind je wel een paar interessante sites.
Dat lijkt mij vooral over dementie te gaan, maar zover is het gelukkig nog niet gekomen. Ik heb het wel maar eens vluchtig bekeken. Ze hadden het onder andere over dat bewegen goed is voor de geest, maar dat is algemeen geweten denk ik.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Geheugen trainen

Als je iets vergeet wat één minuut geleden is gebeurt, dan is het misschien beter om je concentratie te verbeteren, zodat je je gedachten meer houdt bij hetgeen waarmee je bezig bent. Ik vergeet ook wel eens iets, en dan komt dat meestal omdat ik er op dat moment niet geconcentreerd genoeg met mijn gedachten bij was.

Berichten: 3.165

Re: Geheugen trainen

Het is inderdaad zo dat je veel beter iets onthoudt als je er veel aandacht bij hebt, dat is meestal als je iets interessant vindt of iets belangrijk vindt.

Tegengesteld is het zo dat je ook onbewust iets vervelends kan verdringen, zoals een afspraak met de tandarts (heb ik vaak en ik kan er echt niets aan doen).

Verder zijn er memotechnische truucjes; je kan bijvoorbeeld makkelijker iets onthouden als je ermee kan redeneren. Daarom is het bijvoorbeeld veel makkelijk om iets van bijvoorbeeld natuurkunde/wiskunde/economie te onthouden (als je daar aanleg voor hebt) dan jaartallen en spellingsregeltjes. Als er geen logica inzit, bedenk dan een logica zelfs als die niet klopt. Ook helpt het om plaatjes te onthouden wanneer je iets van buiten leert. Als je iets van buiten moet leren wat je kan inbeelden dan kan je bijvoorbeeld die woorden of begrippen in jouw eigen huis verstoppen (denkbeeldig natuurlijk). En datgeen wat bij elkaar hoort stop je bijvoordbeeld in dezelfde keukenla of in dezelfde kast.

Je kan ook een grappige combinatie maken.

Ook hiervoor geldt dat het makkelijker kan onthouden omdat je er dan mee kan associeren en je er meer aandacht bij hebt.

Kortom; de sleutel tot een goed geheugen is concentratie en associatie. Ezelsbruggetjes en goede klankcombinaties (alliteratie, assonantie, rijm) werken ook altijd goed.

Berichten: 26

Re: Geheugen trainen

Uit een onlangs gebupliceert onderzoek is gebleken dat heel veel mensen (preciese percentages heb ik niet) denken dat hun geheugen onder de maat is terwijl dit in de praktijk niet zo blijkt te zijn. Ik weet niet precies hoe je je geheugen kunt trainen, wel weet ik dat er veel trucjes zijn om dingen in je lange termijn geheugen te krijgen.

Zo kun je dingen die je wilt onthouden assioceren met iets, het liefs met een zo vreemd, grappig of bizar mogelijk iets, dit onthoud je namelijk beter.

Wellicht heb je iets aan: http://memory.uva.nl/memimprovement/ned/

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Geheugen trainen

Dat zijn meer studeertips die daar staan :roll:
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 3.165

Re: Geheugen trainen

Wat gerechtvaardigd is gezien de titel van de draad en het feit dat veel mensen die dit forum bezoeken studenten en leerlingen zijn. :wink:

Maar goed, ik begrijp dat je nog met een vraagje zit die we niet beantwoord hebben?

Als je iets vergeet wat enkele minuten geleden gemeld is dan zie ik de volgende mogelijke oorzaken:

1. je vond het interessant maar was niet geconcentreerd

2. je vond het niet interessant en was daarom niet geconcentreerd

3. je begreep het niet goed waardoor je er niet mee kon associeren en hebt daarom moeite het op te roepen in je geheugen (heeft waarschijnlijk te maken met dat er dan geen uitgebreid spoor van neuronen is geactiveerd, dat maakt het moeilijker om het

op te roepen).

4. je bent vermoeid.

5. je hebt een beginnend stadium van een ernstige neurologische aandoening.

Als iemand dit rijtje nog kan aanvullen, be my guest.

De sleutel om iets te blijven onthouden (5 minuten later) is door de kennis over te dragen van het korte termijn geheugen naar het langetermijn-geheugen en daar zal het mogelijk mis gaan bij jou. Je kortetermijn-geheugen kan maar kort iets onthouden in de ordegrootte van minuten. Je kan van beide types geheugen makkelijk testen ofdat het voldoende is bij jou.

Langetermijngeheugen: herinner je je nog veel details van vroeger in vergelijking met anderen (familie, vrienden) die samen met jou die dingen hebben meegemaakt?

Kortetermijn-geheugen: Je moet in staat zijn 7 dingen in één keer te onthouden:

bijvoorbeeld een telefoonnummer van 7 cijfers (netnummer niet meegereken!) of 7 woorden. Als je dit kan dan is jouw kortetermijn-geheugen goed.

Transfer van kortetermijn-geheugen naar langetermijn-geheugen: Ik ga op reis en ik neem mee... of een variant daarvan (je kent dat spelletje toch wel, he)

Als je minder voorwerpen kan onthouden dan een ander dan zit daar het probleem. En de oorzaken daarvan zijn precies die studeertips.

Zoals ik al zei, het gaat bij het geheugen om aandacht (hoe geconcentreerder hoe meer aandacht) en associatie (diepere verwerking, activatie van meer neuronen waardoor je makkelijke dat spoor kan activeren).
Zo kun je dingen die je wilt onthouden assioceren met iets, het liefs met een zo vreemd, grappig of bizar mogelijk iets, dit onthoud je namelijk beter.
Dit is logisch, want je bent én aandachtiger in dat geval én je kan er meer mee associeren.

Nog iets om over na te denken: iets wat wij interessant vinden onthouden we altijd makkelijker. Er zijn bijvoorbeeld mensen die absoluut mee konden op school maar ondertussen geen moeite hebben met de theorie voor een vliegbrevet of de spelregels van hun sport of hobby.

Als je iets interessant vindt dan ben je aandachtiger en verwerk je het dieper omdat je er langer bij stilstaat en er automatisch mee gaat associeren, simpelweg uit interesse.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Geheugen trainen

Hmm.

Ik heb denk ik geen probleem met korte termijn geheugen. Wij moeten voor frans elke 2 weken een woordenschat vanbuiten leren van 30 woorden, en die ken ik allemaal vanbuiten op 10 minuten, en ik ken ze de dag erna nog allemaal. Maar nu was ik ongerust omdat ik merk dat ik laatst moeite had bij het berekenen van een afgeleide (wiskunde), terwijl het nauwelijks 3 maanden geleden was dat ik er nog een berekend had. Dit verontrust(te) mij, want ik ben van plan om zware studies aan te gaan volgend jaar.

mvg
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 477

Re: Geheugen trainen

Mijn korte termijngeheugen laat ook mij ook vaak in de steek, maar vroeger veel meer. Ik heb de bron van het probleem getraceerd, en in mijn geval werd het veroorzaakt door een gebrek aan overzicht. Wanneer je jezelf (te) veel taken oplegt, of hoge eisen aan jezelf stelt, kan de organisatie van al die taken snel uit balans raken of instabiel zijn; helemaal wanneer iets niet gaat zoals je wenst, wanneer het bijvoorbeeld meer tijd kost of onmogelijk blijkt. Tegenslag en andere verstoringen zorgden er in mijn geval voor dat ik het overzicht verloor, en daardoor spontaan dingen begon te vergeten.

Door expliciet overzichten te schrijven, planningen te maken, lijstjes op te stellen, heb ik mezelf aangeleerd de stabiliteit van mijn organisatie te bewaken, waardoor ik tegenwoordig veel minder vergeet dan vroeger.

Mijn hypothese is dan ook dat een slecht korte termijngeheugen niet per se hoeft te worden veroorzaakt door de kwaliteit van het korte termijngeheugen zelf, maar ook door de manier waarop het gebruikt wordt, en welk 'leven' de gebruiker leidt. Als er weinig te onthouden valt, zal iemand er ook minder snel problemen mee krijgen.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 3.165

Re: Geheugen trainen

Maar nu was ik ongerust omdat ik merk dat ik laatst moeite had bij het berekenen van een afgeleide (wiskunde), terwijl het nauwelijks 3 maanden geleden was dat ik er nog een berekend had.
Misschien is 3 maanden wel wat langer voor het geheugen dan dat jij veronderstelt :wink: . De meeste studenten bij ons zijn 3 maanden na de examens al meer dan de helft van de vakken vergeten als ik zo de verhalen hoor. Dat blijkt ook wanneer ze relatief simpele vragen stellen over iets wat ze 1 of 2 semesters daarvoor nog moesten kennen voor hun examen.

Ik zou me daar echt geen zorgen over maken.

Ik denkt dat jij in jouw leven gewoon nog te weinig afgeleiden hebt gemaakt en dat het daardoor wat roestig is als je het 3 maanden niet doet. Vergelijk het maar met autorijden.

Als jij direct na het behalen van jouw rijbewijs 1 jaar niet rijdt dan ga jij veel verleerd zijn. Als je al 10 jaar hebt gereden en dan 5 jaar niet rijdt dan ga je het nog steeds ongeveer even goed kunnen omdat jouw rijvaardigheid dan door de ruime ervaring stevig geconsolideerd is.

De technische uitleg daarvoor is dat de verbindingen tussen de neuronen (die voor jouw rijvaardigheid zorgen of in jouw geval het differentiëren) permanent geworden en komt er geen of nauwelijks nog sleet op.

Voordat zo'n neuronenspoor permanent wordt is het semipermanent. Het spoor ligt er en vervalt slechts langzaam maar het vervalt nog wel. Als dat neuronenspoor voldoende geactiveerd wordt door de vaardigheid te beoefenen dan treden er mechanismen in werking die het spoor steviger maken. De verbindingen tussen die bepaalde neuronen wordt sterker.

Reageer