Springen naar inhoud

Geheugen trainen

• Log in om te kunnen reageren

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2006 - 01:32

Mijn korte termijngeheugen laat ook mij ook vaak in de steek, maar vroeger veel meer. Ik heb de bron van het probleem getraceerd, en in mijn geval werd het veroorzaakt door een gebrek aan overzicht. Wanneer je jezelf (te) veel taken oplegt, of hoge eisen aan jezelf stelt, kan de organisatie van al die taken snel uit balans raken of instabiel zijn; helemaal wanneer iets niet gaat zoals je wenst, wanneer het bijvoorbeeld meer tijd kost of onmogelijk blijkt. Tegenslag en andere verstoringen zorgden er in mijn geval voor dat ik het overzicht verloor, en daardoor spontaan dingen begon te vergeten.  
Door expliciet overzichten te schrijven, planningen te maken, lijstjes op te stellen, heb ik mezelf aangeleerd de stabiliteit van mijn organisatie te bewaken, waardoor ik tegenwoordig veel minder vergeet dan vroeger.  

Ik sluit me hier bij aan.
Je moet een goed overzicht hebben om iets goed te kunnen onthouden. Ook hiervoor geldt als reden dat het is omdat je dan beter kan associëren. Je krijgt dan een uitgebreider netwerk van neuronen waardoor je makkelijker de herinnering kan oproepen. Het is overigens bekend uit psychologische experimenten dat het geheugen ook hiërarchisch werkt. Met andere woorden; hoe sterker de hiërarchi (wat is bij een betere ordening van de gegevens) hoe makkelijker je het kan blijven onthouden, vooral voor de lange termijn.

Mijn hypothese is dan ook dat een slecht korte termijngeheugen niet per se hoeft te worden veroorzaakt door de kwaliteit van het korte termijngeheugen zelf, maar ook door de manier waarop het gebruikt wordt, en welk 'leven' de gebruiker leidt. Als er weinig te onthouden valt, zal iemand er ook minder snel problemen mee krijgen.

In deze redenering maak je volgens mij een fout.
Om iets te onthouden heb je 3 componenten nodig:
1. het kortetermijn geheugen
2. het langetermijn geheugen
3. de overdracht van het kortetermijn geheugen naar het langetermijn geheugen
Een goed of slecht kortetermijn geheugen komt dus overeen met een goede of slechte kwaliteit van dat geheugen (en dus de hersenen).
Waar de meeste mensen problemen mee hebben is de transfer van het kortetermijn geheugen naar het langetermijn geheugen.

Het kortetermijn geheugen is bij iedereen ongeveer hetzelfe (behoudens pathologie). Het blijkt zo te zijn dat verreweg de meeste mensen 7 chunks onthouden. Daar hebben ze ook zeer bewust rekening mee gehouden met de telefoonnummers. Kijk daar maar eens naar. Telefoonnummers hebben internationaal bijna nooit meer dan 7 chunks. Een netnummer telt als 1 chun omdat dat bij mensen in het permanente geheugen zit. Iedereen weet bijvoorbeel wat het netnummer van amsterdam is, dus als je weet dat het nummer van Amsterdam is dan hoef je de cijfers niet te onthouden. Het 2de deel van het nummer is normaal maar 6 of 7 cijfers groot, ook in de VS. Dat is geen toeval, daar hebben ze onderzoek naar gedaan.
De regel van het aantal chunks dat een mens kan onthouden is 7+-2. Dus het minimale wat ze normaal vinden is 5 chunks, het maximale 9. De standaardafwijking is echter zeer klein, 7 domineert echt.
Het blijkt dat juist de meest intelligente mensen ook een slechter korte termijn geheugen hebben waarschijnlijk omdat het minder getraind is omdat ze minder moeten onthouden aangezien ze meer begrijpen.
Dat heb ik van mijn professor psychologie geleerd.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2006 - 13:41

Ik heb binnekort examens, wat is de beste manier om je hierop voor te bereiden?

Stel er zijn 10 examens (examen 1 komt eerst en examen 10 als laatst) en 10 dagen om voor te bereiden (dag 1 is het verst verwijderd van examen 1, dag 10 is de dag voor examen 1).

Studeer je dan best examen 1 op dag 1, en examen 2 op dag 2?

Of net omgekeerd, naar de examens toewerken, dus:

Examen 10 op dag 1, examen 9 op dag 2, ..., examen 1 op dag 10.

Ik heb het hier over VOORBEREIDEN, dus datgene dat je voorbereid, studeer je nog eens volledig en grondig de dag VOOR je je examen hebt. Ik hoop dat het duidelijk is.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2006 - 15:44

Dat is simpel. In theorie toch, de discipline is heel wat moeilijker :wink:
Om iets goed te kunnen onthouden moet je het in een korte periode vaker hebben gezien.
De beste manier is dat je enkele weken voor het examen de volledige stof rustig leest. Op deze manier begrijp je alles goed, kan je ontdekken wat de grote lijnen zijn en wat de detail (je brengt er hiërarchie/organisatie in), je raakt vertrouwd met de moeilijke woorden en begrippen die er evt. inzitten enzovoorts.
Als je dat eenmaal hebt gedaan uiterlijk enkele weken voordat je dat examen moet doen dan kan je alles wat je al gelezen hebt veel makkelijker en sneller onthouden.

Stel; je hebt 4 examens in 4 weken tijd.
Voordat het 1ste examen begint heb je 3 weken de tijd. Het beste is dan om de eerste 2 weken en evt. nog een paar dagen (afhankelijk van de zwaarte van de stof) aan alle 4 vakken te besteden en alles rustig door te lezen. Hierbij moet jouw focus liggen op het begrijpen en het krijgen van inzicht, het onthouden dat komt later wel.
Een x aantal dagen voor het 1ste examen (afhankelijk van hoeveel je nodig hebt) leg je die andere 3 vakken opzij en ga je je erop concentreren om dat ene vak van buiten te blokken. Als je dat 1ste examen hebt afgerond dan richt je jouw alleen op de stof van het 2de examen en zo verder.

Mocht je niet die paar weken voorbereidingstijd hebben dan moet je hoognodig beter leren plannen :wink:

Bij de meeste mensen is het zo dat wanneer ze 1 of 2 keer stof van hun niveau grondig hebben gelezen dat ze het dan al vrij makkelijk onthouden. En dan kan je de stof veel sneller overkijken en meer en meer de lijn er in zien (wat zijn hoofdlijnen, wat zijn details? ), en de details uit jouw hoofd gaan leren.

Dit is mijn ervaring van hoe je het beste kan studeren. Ik moet voor mijn studie enorm veel feitjes in mijn hoofd stampen in een korte tijd.

Off-topic: Van welke schrijver is jouw citaat in jouw onderschrift?

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2006 - 16:27

Mijn hypothese is dan ook dat een slecht korte termijngeheugen niet per se hoeft te worden veroorzaakt door de kwaliteit van het korte termijngeheugen zelf, maar ook door de manier waarop het gebruikt wordt, en welk 'leven' de gebruiker leidt. Als er weinig te onthouden valt, zal iemand er ook minder snel problemen mee krijgen.

In deze redenering maak je volgens mij een fout.
Om iets te onthouden heb je 3 componenten nodig:
1. het kortetermijn geheugen
2. het langetermijn geheugen
3. de overdracht van het kortetermijn geheugen naar het langetermijn geheugen
Een goed of slecht kortetermijn geheugen komt dus overeen met een goede of slechte kwaliteit van dat geheugen (en dus de hersenen).
Waar de meeste mensen problemen mee hebben is de transfer van het kortetermijn geheugen naar het langetermijn geheugen.

Ik had het alleen over het functioneren van het korte termijngeheugen. "Onthouden" is inderdaad een groter woord, en omvat ook het definitief opslaan van informatie in het lange termijngeheugen. Dit heeft echter niets te maken met de aanvankelijke stroom van informatie die door de hersenen verwerkt moeten worden. Ik denk dat de grootte van de stroom wel degelijk uitmaakt voor de problemen die ontstaan in het korte termijngeheugen, alsof de 'tijdelijke buffer' vol is. Verder redenerende kwam ik tot de conclusie (als het niet aan het korte termijngeheugen zelf ligt, zoals je zelf al zegt: ze zijn allemaal gelijk), dan moet het liggen aan de manier waarop daarmee wordt omgegaan. De enige variabele daarbij is de hoeveelheid informatie, dus daar moet het dan aan liggen.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2006 - 21:22

Off-topic: Van welke schrijver is jouw citaat in jouw onderschrift?

Baz Luhrmann. Dit is de volledige tekst:

If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long-term benefits
of sunscreen have been proved by scientists, whereas the rest of my advice has no basis
more reliable than my own meandering experience. I will dispense this advice now.

Enjoy the power and beauty of your youth. Oh, never mind. You will not understand the
power and beauty of your youth until they've faded. But trust me, in 20 years, you'll look
back at photos of yourself and recall in a way you can't grasp now how much possibility lay before you
and how fabulous you really looked. You are not as fat as you imagine.

Don't worry about the future. Or worry, but know that worrying is as effective as trying to solve
an algebra equation by chewing bubble gum. The real troubles in your life are apt to be
things that never crossed your worried mind, the kind that blindside you at 4 p.m. on some idle Tuesday.

Do one thing every day that scares you.

Sing.

Don't be reckless with other people's hearts. Don't put up with people who are reckless with yours.

Floss.

Don't waste your time on jealousy. Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
The race is long and, in the end, it's only with yourself.

Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.

Keep your old love letters. Throw away your old bank statements.

Stretch.

Don't feel guilty if you don't know what you want to do with your life. The most interesting
people I know didn't know at 22 what they wanted to do with their lives. Some of the most
interesting 40-year-olds I know still don't.

Get plenty of calcium. Be kind to your knees. You'll miss them when they're gone.

Maybe you'll marry, maybe you won't. Maybe you'll have children, maybe you won't.
Maybe you'll divorce at 40, maybe you'll dance the funky chicken on your 75th wedding
anniversary. Whatever you do, don't congratulate yourself too much, or berate yourself either.
Your choices are half chance. So are everybody else's.

Enjoy your body. Use it every way you can. Don't be afraid of it or of what other
people think of it. It's the greatest instrument you'll ever own.

Dance, even if you have nowhere to do it but your living room.

Read the directions, even if you don't follow them.

Do not read beauty magazines. They will only make you feel ugly.

Get to know your parents. You never know when they'll be gone for good. Be nice to your siblings.
They're your best link to your past and the people most likely to stick with you in the
future.

Understand that friends come and go, but with a precious few you should hold on.
Work hard to bridge the gaps in geography and lifestyle, because the older you get, the more you need
the people who knew you when you were young.

Live in New York City once, but leave before it makes you hard.
Live in Northern California once, but leave before it makes you soft. Travel.

Accept certain inalienable truths: Prices will rise. Politicians will philander.
You, too, will get old. And when you do, you'll fantasize that when you were young,
prices were reasonable, politicians were noble and children respected their elders.

Respect your elders.

Don't expect anyone else to support you. Maybe you have a trust fund. Maybe you'll have
a wealthy spouse. But you never know when either one might run out.

Don't mess too much with your hair or by the time you're 40 it will look 85.

Advice is a form of nostalgia. Dispensing it is a way of fishing the past from
the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than it's worth.

But trust me on the sunscreen.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2006 - 16:10

Dat is dat liedje toch met die clip? Ik weet niet meer wie het was. Moby misschien?
Was wel een gave clip en een mooie tekst. Humor/melig en kritisch/inzichtelijk tegelijk.

nicolai

nicolai

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2007 - 00:17

je zou bijvoorbeeld een kaartspel kunnen neerleggen op je nachtkastje je begint de eerste dag met 1 kaart en zo ga je verder en verder het doel is dan te onthouden welke kaart in welke volgorde is en dat je dat nog weet

ook met leren van dingen is het beste om een keertje op te schrijven bij opschrijven herhaal je het een stuk of 10 keer in jehoofd omdat schrijven toch heel wat langzamer gaat dan lezen.

@ raintjah

dat wat jij had met afgeleiden heb ik ook merendeels omdat ik nu heel veel verschillende manieren heb en verschillende dingen wat mij gedeeltelijk geholopen heeft is op een rijtje te zetten wat wat is

Veranderd door nicolai, 13 maart 2007 - 00:18

"So others may live"
The Guardian

Bricktop

Bricktop

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2007 - 12:02

Dat is dat liedje toch met die clip? Ik weet niet meer wie het was. Moby misschien?
Was wel een gave clip en een mooie tekst. Humor/melig en kritisch/inzichtelijk tegelijk.

Deze clip bedoelde je denk ik.

• Gast

Geplaatst op 26 november 2007 - 21:34

Het is alweer een tijdje geleden dat er op deze topic is gereageerd, maar ik wilde deze "tips" toch nog even melden.

Persoonlijk heb ik veel profijt gehad aan trainingen mindmappen en snellezen. Nu verschillen de ervaringen m.b.t. deze trainingen per deelnemer. Maar ik hoor van veel mensen dat ze er in ieder geval vooruitgang mee hebben geboekt.
Snellezen, ja het woord geeft zelf al aan wat het is. Maar naast het feit dat je sneller gaat lezen, doordat je op een andere manier gaat lezen, train je er vooral ook je geheugen mee. Door de andere manier van lezen en dus kijken naar de tekst ga je op een andere manier je geheugen gebruiken. Verder train je voornamelijk ook je concentratie vermogen waardoor je in staat wordt meer gegevens in een kortere periode tot je te nemen en nog belangrijker veelal ook te onthouden.
Een gigantische hulpmiddel hierbij, maar ook bij heel veel andere toepassingen is mindmappen. Bij mindmappen schrijf je kort (niet meer dan 3 kernwoorden) op een papier. Tussen de verschillende geschrevene breng je verbindingen aan dmv een pijl. Hoe vaker je dit doet hoe minder woorden je nodig gaat hebben. Dit heeft alles met de werking van je geheugen te maken. Je geheugen werkt als een hulpmiddel van vraag en antwoordt. Bij alles wat je denkt stel je jezelf vragen en geven je hersenen antwoordt. Door slechts kerwoorden weer te geven met verbindingspijlen wordt je geheugen constant geprikkeld. De woorden en pijlen roepen associaties op waarbij je geheugen allerlei informatie die ermee wordt geasocieerd geeft. Door te mindmappen ben je veel bewuster met de stof bezig. Ik kan het iedereen aanbevelen. Via google kun je hier nog veel meer info over vinden.
Waarom mindmappen beter werkt (en wel werkt) dan samenvattingen en bijv onderstrepen in een boek. Als je samenvat schrijf je vaak gewoon een deel van de tekst over, soms in eigen woorden soms niet, op dat moment zeg je tegen je geheugen dit is belangrijk en lees ik later nog door. Het resultaat hiervan is dat je geheugen dit niet meer onthoudt, maar onthoudt dat het later nog wel wordt doorgelezen. Dit is dus zeer inefficient en niet effectief. Verder onthou je ook de context van het geschrevene niet meer.
In geval van onderstrepen in het boek gebeurd eigenlijk hetzelfde. Waarbij als je later hetgeen dat onderstreept is nog eens doorneemt je alleen dat doorneemt en de rest van de tekst zie je niet meer en denk je ook niet meer aan.
Door bovenstaande (en ik denk dat iedereen dat weleens heeft ervaren) heb je bijvoorbeeld op een tentamen de gedachte ja zo zat het ongeveer, of daar op die bladzijde staat het antwoordt. Dit komt door verkeerd gebruik van je geheugen. Je hebt je geheugen geleerd waar het staat, maar niet wat en niet hoe.
Met mindmappen wordt je geheugen op een andere manier geactiveerd, door de kernwoorden en verbindingen roep je de associaties op. Verder wordt je geheugen meteen gedwongen de kennis te onthouden. En ook als je iets vergeet weet je nog steeds heel veel. Verder scheelt het erg veel tijd bij het voorbereiden van presentaties, gesprekken, tentamens, etc.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2007 - 23:33

Als we het hebben over het verbeteren van het geheugen bij het studeren, mag je niet vergeten de OSLORO-methode (PQ4R in het Engels) te vernoemen.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 15:30

Als ik iedere keer dat ik wat vergeet, een stroomschokje zou krijgen zou ik alleen daar al vergeetachtig van raken.
Maar dat betreft misschien meer het leerproces zelf dan het aanleren van iets; onthouden.

Zelf geloof ik dat leren conditionerings- en conformeringsprocessen zijn.

Albert Davince refereert hier enigszins aan:

Het blijkt dat juist de meest intelligente mensen ook een slechter korte termijn geheugen hebben waarschijnlijk omdat het minder getraind is omdat ze minder moeten onthouden aangezien ze meer begrijpen.

Het onthouden lijkt hier niet beloond door de meeste intelligente mensen of afgestraft door het verstand van de meeste intelligente mensen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2007 - 16:25

Zelf geloof ik dat leren conditionerings- en conformeringsprocessen zijn.

Als je gelooft dat dit (je lijkt het over operante conditionering te hebben) een afdoende verklaring biedt, zou het met die stroomstootjes wel moeten werken. Dat lijkt me echter niet. Klassieke conditionering speelt wél een rol bij associatief leren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures