Nieuwe regelgeving op tablatuur.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 266

Nieuwe regelgeving op tablatuur.

Ik wist niet precies in welk sub-forum ik dit moest zetten dus dan maar in algemeen.

Ik weet niet of iemand dit al meegekregen heeft maar ik ben zelf basgitaar en ik ben er deze week achter gekomen dat het tegenwoordig verboden is om tablatuur uit te wisselen. (tablatuur: vorm van muzieknotatie)

Dit geld voor de orginele werken (begrijpelijk) maar het geld nu ook voor de tablatuur die door particulieren gemaakt is op gehoor.

Ik zelf vind dit een beetje ver gaan.

Nu zijn er heel veel mailtjes gestuurd naar het MPA en deze komen met erg zwakke argumenten:

"We are doing this to protect the interests of the creators and publishers of music so that, the profession of songwriting remains viable and that new and exciting music will be continued to be created and enjoyed for generations to come. "

"It is very difficult for a music publisher to make the investment needed to produce and sell an accurate, high-quality tablature version of a song when an unauthorized competing tablature version can be downloaded for free on numerous illegal web sites, even if the illegal tablature often is not accurate. "

Ik vind zelf eigenlijk dat ze op deze manier amateur muzikanten geen kans geven om te schrijven en te leren van anderen en hun kennis uit te wisselen.

Ik vraag me af hoe jullie hier over denken.

Is dit nu echt nog bescherming van rechten of is dit gewoon een manier om rijke mensen nog rijker te maken?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Nieuwe regelgeving op tablatuur.

richel_richel schreef:Ik vraag me af hoe jullie hier over denken.  

Is dit nu echt nog bescherming van rechten of is dit gewoon een manier om rijke mensen nog rijker te maken?
De muziekindustrie verdient de laatste jaren steeds minder. Dan ga je wel rare sprongen maken.

Er zijn genoeg programmaatjes op internet te vinden die midi-bestanden kunnen omzetten naar tabs.

Ik denk dat over 50 tot 100 jaar niet eens meer professionele muzikanten zijn. Iedereen maakt dan zijn eigen muziek.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Nieuwe regelgeving op tablatuur.

Moeilijk te zeggen, er zullen altijd mensen zijn die geen instrument spelen en weinig om echte muziek geven, maar ja, zo blijven de muziekkanalen ook bestaan :roll: daar gaat het allang niet meer om de muziek maar om de hele poeha eromheen.

Wat betreft die tabs maak ik me ook niet zo druk want heb hier nu 7000 midi's en ong 1000 guitar pro files. Maar het was vooral weer het idee dat mij irriteerde, dat er toch weer even moeilijk gedaan moet worden.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Nieuwe regelgeving op tablatuur.

Ik denk dat over 50 tot 100 jaar niet eens meer professionele muzikanten zijn. Iedereen maakt dan zijn eigen muziek.


WOOT!!
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Nieuwe regelgeving op tablatuur.

Toen de kolenboeren zagen dat er aardgas kwam gingen zij de kachels verkopen.

Dus de muziekindustrie moet geen kolen aansmeren en kolen-royalties vragen maar de apparatuur maken en verkopen.

En goede sites maken waar men muziek kan vinden die JIJ wilt en niet die ZIJ willen verkopen.

Een 1 euro vragen of zelfs meer voor een download van slechte kwaliteit daar trappen de mensen niet meer in.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Nieuwe regelgeving op tablatuur.

dat is juist het probleem. het is niet zo dat de tablatuur tegen geld aangeboden word. Iedereen die ik daar gesproken heb is bereid een bijdrage te leveren, dat het een soort itunes wordt met tablatuur. Maar dat is er gewoon nog niet, en tot die tijd zitten de muzikanten gewoon met een programma dat duur betaald is en wat uiteindelijk nutteloos geworden is. Net zoiets als een mp3 speler kopen en geen mp3's meer kunnen kopen/downloaden.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuwe regelgeving op tablatuur.

Een goede gitarist kan de tablatuur er meteen uit halen en na spelen, dit is dus een regelrecht verbod op het naspelen van nummers. Alleen de wat mindere gitarist (iedereen die er niet de kost mee verdient) heeft de hulp van tablatuur nodig en zal dus ook gewoon op een forum (als dit) vragen of smells like teen spirit in f of g begint.

Het is allemaal heel moeilijk tegen te houden omdat veel gitaristen het op het web zetten gewoon uit liefde voor de muziek doen.

Het is een ander verhaal als bedrijven geld kunnen verdienen gewoon door tablatuur te verkopen zonder geld af te staan aan de makers, maar dit is nu al niet het geval. Bij elke tablatuur zie je wie het geschreven is, en bij welk bedrijf het copyright ligt.

Gelukkig hebben jullie in Nederland niks met de amerikaanse wetgeving te maken.

Reageer