gravitatie in een deeltje

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

gravitatie in een deeltje

Ik vraag me af hoe de natuurkunde omgaat met de gravitatie in een deeltje.

Als ik de newton formule bekijk:,

Fg = G . m1 . m2 / r

r = (dx^2 + dy^2)

Voor 2 deeltjes die een bepaalde afstand van elkaar hebben werkt deze formule prima.

Maar zodra als we afstand r = 0 invullen, dan krijgen we een gigantisch grote kracht.

Hoe werkt de gravitatie kracht in een massa punt deeltje op zichzelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: gravitatie in een deeltje

De formule is niet van toepassing op "één deeltje", het gaat net over een interactie tussen twee deeltjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: gravitatie in een deeltje

Hoe werkt de gravitatie kracht in een massa punt deeltje op zichzelf?
En hier heb je het nadeel van de puntdeeltjes te pakken. Veel formules lopen fout op r naderent naar 0.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: gravitatie in een deeltje

Hoe werkt de gravitatie kracht in een massa punt deeltje op zichzelf?
En hier heb je het nadeel van de puntdeeltjes te pakken. Veel formules lopen fout op r naderent naar 0.
klopt,

maar ik heb toch mijn vraagtekens bij deze formule,

namelijk ook als 2 deeltjes zeer dichtbij elkaar in aanraking komen, dan kan de kracht tot astronomische hoogte oplopen. Dit lijkt me niet reeel. wordt deze kracht dan intoom gehouden door een wrijvings kracht?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: gravitatie in een deeltje

Hoe werkt de gravitatie kracht in een massa punt deeltje op zichzelf?
En hier heb je het nadeel van de puntdeeltjes te pakken. Veel formules lopen fout op r naderent naar 0.
bestaat er ook een formule die wel tot afstand 0 werkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: gravitatie in een deeltje

Nee want je hebt het over velden, dus over een eindige afstand een hoeveelheid energie of kracht verdeeld, en zodra je die verdeling tot nul laat gaan is het per definitie oneindig.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: gravitatie in een deeltje

Nee want je hebt het over velden, dus over een eindige afstand een hoeveelheid energie of kracht verdeeld, en zodra je die verdeling tot nul laat gaan is het per definitie oneindig.
Zouden we dan niet eindigen bij een verzadigd veld, ofwel een maximale veld sterkte,

waarom wordt in de praktijk zo'n een verdeling niet oneindig?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: gravitatie in een deeltje

Misschien omdat de situatie waarvan de klassieke opvatting zou zeggen dat de massa's zich vlak bij elkaar bevinden, er in de praktijk toe leidt dat hun velden interfereren o.i.d. waarbij de grootheden m1 en m2 niet meer opgaan?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: gravitatie in een deeltje

StrangeQuark schreef:Nee want je hebt het over velden, dus over een eindige afstand een hoeveelheid energie of kracht verdeeld, en zodra je die verdeling tot nul laat gaan is het per definitie oneindig.
Zouden we dan niet eindigen bij een verzadigd veld, ofwel een maximale veld sterkte,

waarom wordt in de praktijk zo'n een verdeling niet oneindig?


Nee want je hebt een hoeveelheid prut over een oppervlakte verdeelt, als je deze oppervlakte (of eigenlijk inhoud natuurlijk) naar nul brengt, heb je je maximale hoeveelheid prut over 0 inhoud verdeeld en dat is een oneindig hoge prut dichtheid.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer