Tot hoe vooruit kan het weer voorspeld worden ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 32

Tot hoe vooruit kan het weer voorspeld worden ?

Het weer wordt voorspeld door op zo veel mogelijk punten te meten wat het weer ter plekke is (temperatuur,wind, luchtvochtigheid etc.). Daarna worden deze gegevens in een computer gestopt. Deze computer berekent dan m.b.v. een simulatie wat het weer wordt.

Op dit moment kan het weer maar beperkt voorspeld worden omdat je maar een beperkt aantal meetpunten hebt en de computers beperkte rekenkracht. In een weermodel bestaat de atmosfeer uit een aantal blokken. Op dit moment zijn de blokken tientallen kilometers groot en ca. een km dik. In een heleboel blokken wordt helemaal niet gemeten en moet geinterpoleerd worden wat temperatuur,vochtigheid etc. is.

Hoe kleiner de blokjes hoe nauwkeuriger en verder je het weer kan voorspellen.

Stel dat je een model hebt wat met blokjes van 1 meter werkt en je weet ook van elk blokje de temperatuur,vochtigheid wind etc. Hoe ver vooruit kan je dan het weer voorspellen.

Een meer theoretische vraag is hoever je het weer vooruit kan voorspellen als je echt alles weet (Van elk molucuul moet je dan alles weten).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Tot hoe vooruit kan het weer voorspeld worden ?

Lijkt een beetje op het duiveltje van Maxwell. Dat ging erom dat als je een duiveltje had dat alles zou weten van alle deeltjes in het universum dat hij dan alles zou kunnen voorspellen wat er zou gebeuren. De Quantum Mechanica vertelt ons dat je niet alles kan weten van deeltjes, maar goed je hoeft denk ik niet oneindig precies alles van de moleculen te weten om heel netjes het weer te kunnen voorspellen. Ik zou zeggen omdat alles in elkaar grijpt dat het theoretisch mogelijk zou moeten zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 3.165

Re: Tot hoe vooruit kan het weer voorspeld worden ?

Ik vind al die weersvoorspellingen nogal zonde van mijn centjes aangezien ze toch vaak niet kloppen en ik het weer neem zoals het komt, je kan er toch niets aan doen :wink:

Berichten: 96

Re: Tot hoe vooruit kan het weer voorspeld worden ?

Ik beperk me in deze discussie tot het rekentechnisch gedeelte.

Om zeer nauwkeurige voorspellingen te kunnen doen voor het weer zul je een heel fijnmazig grid moeten gebruiken omdat veel fenomenen die het weer ernstig beïnvloeden zich afspelen binnen gebieden van enkele tientallen vierkante kilometers. Een grid dat hedendaags over de aardbol wordt gelegd bestaat b.v. uit blokken van 40 bij 40 km en iets van 60 lagen (voor nauwkeurige berekeningen op bepaalde lokaties wordt er ook wel een grid van b.v. 5 bij 5 km gebruikt). Dit is overeenkomstig met 20 miljoen roosterpunten. Het benodigde aantal berekeningen is afhankelijk hoever je vooruitvoorspelt; je moet denken in orde van enkele 1000-en TFLOP. KNMI beschikt hedendaags over een machine van 1.4 TFLOPS (FLoating point Operation Per Second), dat is ongeveer 300x zo krachtig als een hele snelle thuiscomputer! Om b.v. 24 uur vooruit te voorspellen heeft het KNMI 20 minuten rekentijd nodig. KNMI rekent tot 10 dagen vooruit.

Laten we eens een schatting maken van wat er nodig is als je b.v. de mazen verkleint tot 1 bij 1 km en zeg 10 keer zo veel lagen neemt. We krijgen dan 40 x 40 x 10 = 16.000 keer zo veel roosterpunten en minstens(*) evenveel keer zo veel benodigde berekeningen, ofwel de rekentijd is dan 16.000 x 20 = 320.000 minuten, dus zo'n 5300 uur. Er is dan dus 5300 uur rekentijd nodig voor het vooruitvoorspellen van 24 uur! Dat gaat dus verkeerd: de rekenkracht van de computer is te beperkt. Extremer, voor het vooruitvoorspellen van het 24 uur weer in 20 minuten op basis van jouw grid van 1 bij 1 meter grid en b.v. 100.000 lagen is een supercomputer benodigd met tenminste een rekenkracht van 3.700.000.000.000 TFLOPS! (de snelste supercomputer van dit moment is Blue Gene met zo'n 300 TFLOPS). Daarbij moet je ook bizar veel metingen doen om de natuurfenomen in kaart te kunnen brengen. Het is dus enerzijds wachten op snellere computers, maar zeker ook op efficiëntere numerieke methoden. Er spelen, naast deze rekentechnische beperktheid, veel meer factoren een belangrijke rol. Een fijnmazig grid zou juist ook nadelige effecten hebben. Meer informatie hierover en informatie over aanverwante kwesties kun je vinden op b.v.

http://www.keesfloor.nl/artikelen/zenit/nw...wp100/index.htm

http://huizen.dto.tudelft.nl/deBruijn/tennekes.htm

(*) Afhankelijk van de complexiteit van het rekenalgoritme

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Tot hoe vooruit kan het weer voorspeld worden ?

Ik vind al die weersvoorspellingen nogal zonde van mijn centjes aangezien ze toch vaak niet kloppen en ik het weer neem zoals het komt, je kan er toch niets aan doen :wink:


Dat is lekker makkelijk als je niet in de bouw werkt, of agrarier bent, of buiten activiteiten organiseert, of geen hoge zendmasten hoeft te onderhouden of.... enz. Dus ik vind dat wel degelijk niet zonde van mijn centjes.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Tot hoe vooruit kan het weer voorspeld worden ?

Nee, zonde vind ik het ook niet. Nu, grote evenementen moet je al maanden op voorhand beginnen te plannen, dus daar moet je gewoon geluk hebben met het weer.

Maar het is handig wanneer je een daguitstap maakt bijvoorbeeld. Dan kan je de dag op voorhand kijken welk weer het gaat worden. Zo kan je je kledij aanpassen bijvoorbeeld.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Reageer