Vitamine C

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 199

Vitamine C

Hoihoi,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt op 'Vitamine C', maar daar kwam niet uit wat ik me afvroeg...

Namelijk:

Is er verschil tussen natuurlijke vitamine C en synthetisch bereide?

Scheikundig gezien of in de uiteindelijke werking?

Ik weet wel dat er toepassingen zijn die specifiek om sybthetisch bereide vitC vragen (ascorbinezuur), ik geloof dat dat iets te maken heeft met de bioflavonoiden die in de natuurlijke variant voorkomen, maar helemaal zeker weet ik dit niet...

Weet iemand er het fijne van?

Bij voorbaat dank,

nienke

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vitamine C

Afbeelding

vitamine C is vitamine C, er zit geen verschil tussen natuurlijke vitamine C en gesynthetiseerde vitamice C. Als je natuurlijke vitamine C wilt gaan zuiveren kan je natuurlijk meer verontreinigingen overhouden. Er zit echter absoluut geen verschil tussen de natuurlijke en de gesynthetiseerde variant.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 199

Re: Vitamine C

nog niet helemaal duidelijk, bij nader inzien...

bedoel je met 'verontreinigingen' dan bijvoorbeeld die bioflavonoiden?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vitamine C

Deze verontreinigingen kunnen vanalles zijn. Deze bioflavonoiden kunnen hier ook vast wel in zitten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 81

Re: Vitamine C

bella boares schreef:Hoihoi,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt op 'Vitamine C', maar daar kwam niet uit wat ik me afvroeg...

Namelijk:

Is er verschil tussen natuurlijke vitamine C en synthetisch bereide?

Scheikundig gezien of in de uiteindelijke werking?

Ik weet wel dat er toepassingen zijn die specifiek om sybthetisch bereide vitC vragen (ascorbinezuur), ik geloof dat dat iets te maken heeft met de bioflavonoiden die in de natuurlijke variant voorkomen, maar helemaal zeker weet ik dit niet...

Weet iemand er het fijne van?

Bij voorbaat dank,

nienke
Het enige verschil tussen de synthetische variant en de natuurlijke variant zou chiraliteit kunnen zijn. Voor sommige verbindingen is dit van wezenlijk belang, en kunnen voor de synthetische varianten voor schadelijke bijwerkingen zorgen. voor vitamine C weet ik het eerlijk gezegd niet.

Berichten: 199

Re: Vitamine C

Consider me stupid... ;-)

Wat is chiraliteit?

Berichten: 81

Re: Vitamine C

bella boares schreef:Consider me stupid... ;-)

Wat is chiraliteit?


Spiegelbeeld. Biologische stoffen zijn 3D-achtige structuren. Ook al is de chemische formule 100% identiek, er kan dan nog een verschil zijn in de uiteindelijk stof, namelijk ze kunnen spiegelbeeldig van elkaar zijn. Dit kan ook tot verschillen in karakteristieken leiden. Als ik het plaatje van de molecuulstructuur hierboven bekijk, dan lijkt het me dat chiraliteit wel degelijk kan voorkomen bij Vitamine C. Chiraliteit van moleculen is echter meer een organisch chemisch onderwerp dan een biologisch onderwerp. Dus ik vermoed dat men je in het chemie forum meer kan vertellen over chiraliteit.

Reageer