Hoge zuurstofoplossing in water verbeterd smaak, maar...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Hoge zuurstofoplossing in water verbeterd smaak, maar...

Een hoge zuurstof oplossing in een watervoorraad is positief te noemen, daar het de smaak positief beinvloedt. Voor de industrie is daarentegen een hoge zuurstof concentratie niet gewenst De zuurstof in het water veroorzaakt corrosie in de leidingen. De zuurstofconcentratie wordt daarom zo laag mogelijk gehouden, men kan hierbij denken aan niveaus van 0,007 ppm of minder.

Maarr..., weet iemand of een hogere zuurstof concentratie in water buiten de betere smaak ook een positiever effect heeft op het uithoudingsvermogen van het menselijk lichaam of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Hoge zuurstofoplossing in water verbeterd smaak, maar...

Bedoel je of het mogelijk is dat je lichaam zuurstof uit het water opneemt na het drinken ervan? Dat is nauwelijks het geval, want je maag is hier niet op gebouwd. Er zal hooguit een klein beetje zuurstof terechtkomen in het bloed dat door je maagwand stroomt, maar dit zul je echt niet merken. En al zou de zuurstof wel goed worden opgenomen, dan nog zit er niet voldoende in het water om er iets aan te hebben.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Re: Hoge zuurstofoplossing in water verbeterd smaak, maar...

Zou je er dan pas wat aan hebben om het in een waterstofvorm in je mond te spuiten zodat je longen als een elektrolyse-apparaat fungeren en de zuurstof meteen in het bloed word opgenomen?

Want die zuurstof zou je toch op de een of andere manier zinvol moeten kunnen gebruiken, net als vissen?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Hoge zuurstofoplossing in water verbeterd smaak, maar...

Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt wat er aan de hand is bij ademhaling. Je lichaam kan alleen zuurstof opnemen uit de lucht via je longen, en niet op een andere manier of in opgeloste vorm (zoals in water). Vissen hebben geen longen maar kieuwen. Zij kunnen hiermee geen zuurstof uit de lucht opnemen, maar wel uit het water. Dit komt doordat er zuurstof zit opgelost in het water en er constant water door hun kieuwen stroomt. Doordat ze dus steeds het water verversen (net zoals wij in- en uitademen) nemen ze voldoende zuurstof op uit het water.

Elektrolyse heeft hier verder niets mee te maken. Dit is een techniek om watermoleculen via elektrochemishe weg op te splitsen in zuurstof- en waterstofmoleculen. Dit gebeurt niet in de levende natuur.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer