Alkanen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Alkanen

Hey

Ik heb een paar vragen over alkanen.

1) Rangschik de volgende alkanen naar dalend kookpunt (zonder tabellen te raadplegen) 3,3-dimethylpentaan, heptaan, pentaan, 2-methylhexaan

Hoe kan men ze eigenlijk zonder tabel te gebruiken rangschikken?

2) 2,2,4-trimethylpentaan monochloreren

3) Tijdens een onderzoek in verband met de chlorerening van propaan, werden 4 producten geisoleerd met als brutoformule C3H6Cl2.

a)Geef de structuurformules van deze 4 producten.

Elk van deze producten werd verder gechloreerd en het aantal trichloorderivaten (C3H5Cl3), bedroeg voor A 1, B2, C en D.

Sorry voor de lange vragen, maar ik moet ze voor mijn examen kunnen oplossen.

Heeel erg bedankt

Berichten: 2.746

Re: Alkanen

Hoe kan men ze eigenlijk zonder tabel te gebruiken rangschikken?
hoe langer een keten, hoe hoger het kookpunt. Maar ik weet niet wat het invloed is van een methylgroep (of methylpentaan een hoger of lager kookpunt heeft dan hexaan [evenveel C-atomen])

Berichten: 288

Re: Alkanen

Hoe langer de keten hoe hoger het kookpunt maar ook hoe meer vertakt hoe hoger het kookpunt

Berichten: 590

Re: Alkanen

Vanderwaalskrachten! Dat verklaart alles.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Alkanen

3) Tijdens een onderzoek in verband met de chlorerening van propaan, werden 4 producten geisoleerd met als brutoformule C3H6Cl2.  

a)Geef de structuurformules van deze 4 producten.
neem een stukje kladpapier, teken hierop ketens van 3 C-atomen, en probeer steeds twee H-atomen te vervangen door Cl.

De eerste geef ik je cadeau:

Code: Selecteer alles

      /

C-C-C

      
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer