salpeterzuur en zwavelzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

salpeterzuur en zwavelzuur

stel: je maakt een mengsel van salpeterzuur of zwavelzuur met water, dit mengsel is pH4

klopt het dan dat na verloop van tijd de pH-waarde van dit mengsel steeds lager wordt in verband met de hygroscopische eigenschappen van zwavelzuur en salpeterzuur?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: salpeterzuur en zwavelzuur

Van stoffen die uit de lucht waterdamp aantrekken en daardoor gaan klonteren of zelfs geheel vervloeien zegt men dat ze hygroscopisch zijn.
nl.wikipedia.org/wiki/Hygroscopisch

Als de oplossing hygroscopisch is, moet ze water aantrekken, waardoor de concentratie zuur daalt, en de pH stijgt......

toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: salpeterzuur en zwavelzuur

Van stoffen die uit de lucht waterdamp aantrekken en daardoor gaan klonteren of zelfs geheel vervloeien zegt men dat ze hygroscopisch zijn.
nl.wikipedia.org/wiki/Hygroscopisch

Als de oplossing hygroscopisch is, moet ze water aantrekken, waardoor de concentratie zuur daalt, en de pH stijgt......

toch?
inderdaad. De zuurconcentratie neemt af en de pH stijgt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 284

Re: salpeterzuur en zwavelzuur

Bij pH 4 is de concentratie H+ 0,0001 mol/l. Het zou me verbazen als zulke oplossing nog hygroscopisch zou zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: salpeterzuur en zwavelzuur

Die oplossing (elke oplossing) is hoe dan ook hygroscopisch. Of de hygroscopie sterker zal zijn dan de verdamping hangt van de RV van de omgevingslucht af denk ik zo.

Een betere vraag in deze (want ik ben het wel een beetje met Wigsbol eens) lijkt me: vanaf welk punt mogen we een oplossing hygroscopisch noemen. Moeten we dat definiëren als vanaf een nader afgesproken RV waarbij verdamping en wateraantrekking met elkaar in evenwicht zijn? Dus bijvoorbeeld:

" een stof die aan lucht met een RV van 25 % of minder nog net water kan onttrekken noemen we hygroscopisch". :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer