Maximum stroom van een driefasige motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Maximum stroom van een driefasige motor

Hallo,

Ik heb een driefasige motor. Er is altijd een nominale stroom meegegeven. Deze is bij de mijne 118A. Maar is dat de stroom nodig bij vollast of niet?

Grtz

Maxtor

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

neen: nominale stroom = bij ongeveer 75% van zijn max. capaciteit dacht ik

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

ongeveer 75% van zijn max. capaciteit dacht ik
Dachten is heel gevaarlijk. Je moet zeker weten.

Nominale stroom is de stroom bij nominale belasting.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

en wanneer gebeurt nominale belasting tov. maximale belasting (of vollast) ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

Waarom denk je dat er een verschil is tussen nominale belsating en vollast? Dat is hetzelfde, je moet er niet meer achter zoeken dan er is.

Berichten: 2

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

Dus als ik je goed begrijp klazon is nominale stroom = stroom bij vollast?

Grtz

Maxtor

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

blijkbaar wel, ik heb dan steeds vollast verkeerd begrepen voordien...

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

Zoals Klazon zij ,de stroom aangegeven op de kenplaat is de nominale stroom onder maximum continu vermogen.Bij normale temperatuur en normale koeling kan hij in principe zo blijven draaien tot hij mechanisch uit elkaar valt.Ik heb zo motoren weten draaien dag en nacht,een jaar lang,tot ze stilgelegd werden voor onderhoud aan de installatie.Zolang de wikkelingen voldoende gekoeld worden,de lagers gesmeerd zijn en de motor niet overbelast wordt,is er geen vuiltje aan de lucht.

Berichten: 53

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

Een klassieke driefase asynchrone motor is zelfs gesmeerd voor het leven. Deze kunnen dus continu blijven draaien gedurdende vele jaren zonder ook maar een vorm van onderhoud. (Tenzij gebruik in zeer stoffige, koude, vuile,... omgevingen en als de belasting van de motor kleiner blijft dan de nominale)

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

De laatste nieuwe locomotieven zijn nu voorzien van asynchroon motoren en frequentie regeling.Dit maakt een enorm verschil in onderhoudskosten.Er moeten geen koolborstels vervangen worden,geen collectoren afgedraaid,geen doorgebrande aanloopweerstanden te vervangen en geen contakten op de controlers te vervangen.

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

Wij hadden één asynchrone motor die onmogelijk kon verbranden.De circulatiepomp van de vloeibare zuurstof,zag er uit als een flinke pomp voor de centrale verwarming,maar werkte aan -200° C !

Berichten: 53

Re: Maximum stroom van een driefasige motor

Tegenwoordig zal men meer en meer belang hechten aan koeling. Ook al omdat het rendement zal verbeteren bij koeling. Om een echt degelijke koeling (- tientallen graden) te bekomen wordt stikstof of zelfs waterstof (bij zeer grote transfo's) gebruikt.

Reageer