[scheikunde] po over frituurvet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] po over frituurvet

edit mod (Lala): Verplaatst naar huiswerk en practica.

edit Miels: het vragen om een spoedig antwoord is niet netjes, en groeten/bedanken is niet nodig. Zie voor beiden ook de regels.

Hallo

Ben hier nieuw.

Ik moet met nog iemand een po maken van scheikunde over frituurvet en vooral over giftige stoffen.

Hebben jullie nog ideen wat we ermee kunnen doen?

Wij hebben besloten om friet(je) in te bakken.

En dan bv temperatuur stijging /geleiding ( of het een beetje geleid nadat je friet hebt gebakken) en dan om zoveel tijd zeven....

Graag zo spoedig antwoord.......

Alvast bedankt...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [scheikunde] po over frituurvet

Ten eerste: Welkom :roll:

Als je iets heel erg heet maakt, kan het natuurlijk van structuur veranderen..... dat geldt ook op molecuulniveau. Een molecuul zou dan zomaar kankerverwekkend kunnen worden......misschien is daar iets mee te doen?

Wat bedoel je met geleiding? Geleiding van warmte door het vet NA het bakken van het frietje? Wat wil je daarmee bewijzen?
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] po over frituurvet

he,

met geleiding moet iets dacht ik met electriciteit.

Als weet ik dat vet electriciteit niet geleid, dus miss. als verbranding van friet wel voor een beetje geleiding zorgt.

Is het (redelijk) makkelijk aan te tonen over kankerverwekkend?

we hebben vorige keer zo warm gemaakt dat vet begon te koken, weet niet meer precies welke temperatuur. Dit was alleen een klein testje van de warmte toestel te testen. Wij moeten nog beginnen

Ook kunnen we iets doen met frituur strips, daar meetje de vrij vetzuren mee....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [scheikunde] po over frituurvet

nou, je zou kunnen proberen stoffen aan te tonen die carcinogeen zijn, voor en na frituren. Eerst uitzoeken welke dat zijn natuurlijk.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 26

Re: [scheikunde] po over frituurvet

Lala, dat is inderdaad een goed idee aangezien het voornamelijk over giftige stoffen moest gaan.

Maar misschien kun je beter proberen de mutagene (beinvloed DNA) stoffen aan te tonen dan enkelweg de kankerverwekende stoffen (alhoewel bijna alle mutagene stoffen dat zijn) dan krijg je denk ik toch iets globaler beeld van de schadelijke stoffen in frituurvet.

Het aantonen van mutagene stoffen wordt vaak met de zogenaamde Ames-test gedaan, een test aan de hand van bacterien. Het is dus een vrij snelle test maar misschien niet bij jullie op school uitvoerbaar.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] po over frituurvet

Ik heb beetje gegoogled en

in vet ontstaat acrylamide van frituren van bv friet, hoe kan je die acrylamide aantonen?

Ook ontstaat er bij frituren oxidatie van vluchtige koolwaterstoffen en toxische carbonylverbrindingen.... Is dit ook redelijk om aan te tonen.

ps ik zit in 4 havo en heb een po, dit is geen profiel werkstuk maar moet wel op een soort werkstuk lijken met een proef.

Reageer