kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 67

kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst

:shock: kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst van A to B-blackhol.

Ik denk het wel, want we kijken nu heel ver de ruimte in en denken we dat alles uitdijt

Doch heb ik het idee dat wij met onze zonnestelsel ons steeds sneller verplaatsen richting B-blackhol

En niet alleen onze zonnestelsel maar ook onze dichtbijzijnde mede sterren in onze melkwegstelsel.

En daardoor niet van onze verplaatsing merken.

Maar nu de vraag hoe snel, en hoeveel we de komende 1000de jaren zullen versnellen.

Ik denk dat het wel te meten is, door naar verschillende verste objecten(melkwegen)

te kijken, en de plaatsen vergelijken met het dichstbij zijnde mede sterren in onze melkwegstelsel,

en dat iedere jaar vastleggen met foto's.

Dan zouden we de verste objecten het snelst zien verplaatsen.

Dan zouden we over 10-tal jaren mischien ook de versnelling

kunnen berekenen, of anders wel over een paar honderd

jaar, als het verschil te klein is.

Ik vond nog deze link over Gaia telescope;

http://www.kennislink.nl/web/show?id=116248

ed. :wink:
Wat zou er gebeuren als krachtige gamma straling de aarde bereikt?

Kijken we naar een blackhol dan lijkt deze verder weg dan het in werkelijkheid is!

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst

de melkweg zal zich best verplaatsen en ons zonnestelsel ook...

maar dit kunnen we niet bepalen omdat snelheid relatief is... je weet niet wat stilstaat en wat beweegt.. je kunt snelheid alleen bepalen ten opzichten van een ander object..

Re: kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst

stay anti schreef:de melkweg zal zich best verplaatsen en ons zonnestelsel ook...

maar dit kunnen we niet bepalen omdat snelheid relatief is... je weet niet wat stilstaat en wat beweegt.. je kunt snelheid alleen bepalen ten opzichten van een ander object..
Als je goed je lezen hebt, staat dat er al

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst

Als je goed je lezen hebt, staat dat er al
als je zelf goed leest, dan lees je dat het er niet staat..

er wordt in het verhaal gesugereerd dat het mogelijk is om onze versnelling naar het zwarte gat toe te kunnen bepalen... En ik schreef in mijn stukkie dat dat niet mogelijk was... of ben ik nou scheel aan het worden :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst

:shock: kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst van A to B-blackhol.
De snelheid van ons zonnestelsel binnen de melkweg is absoluut te bepalen. Het gaat hier immers om hoeksnelheid rond het centrum van de melkweg, en hoeksnelheid heeft niets met relatief te maken (is immers een versnelling). Omdat we rond dit centrum draaien komen we niet dichterbij. De maan komt ook niet dichter bij de aarde (sterker nog de maan komt steeds verder te staan).

Onze melkweg is niet op weg naar een een of ander zwart gat. Maar het lijkt er wel op dat we ons in de richting van wel genoemd "the great attractor" bewegen. Dit is een soort super cluster van miljoenen sterrenstelsels, welke een zwaarte kracht werking heeft op onze melkweg.

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst

De hoeksnelheid is inderdaad niet relatief.. maar een beweiging naar een onbekend zwart gat is wel relatief...

Re: kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst

Op kennislink staat

http://www.kennislink.nl/web/show?id=116248

In 2010 zal de Europese ruimtevaartorganisatie Gaia lanceren. Het belangrijkste wetenschappelijke doel van de Gaia-missie is het ontrafelen van de structuur en ontstaansgeschiedenis van de melkweg. Ook de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) draagt aan deze missie bij.

Meting van een miljard sterren

Gaia gaat van maar liefst een miljard sterren nauwkeurig de afstanden, ruimtelijke bewegingen en belangrijkste eigenschappen meten. Aangezien sterren slechts zeer langzaam langs de hemel bewegen vereist dit zeer gevoelige telescopen.

Gaia zal worden uitgerust met drie optische telescopen. De eerste twee, de ‘astrometers’ meten de posities van sterren uiterst nauwkeurig op. Door de metingen een aantal jaren later te herhalen wordt de beweging van een ster zichtbaar gemaakt.

Re: kunnen wij bepalen hoe snel onze zonnestelsel verplaatst

Er is geen absolute locatie in het heelal. Toch kunnen we onze positie ten opzichte van andere objecten bepalen door de rood/blauwverschuiving van het licht van die andere objecten. Zie die objecten als brandweerauto's. Door de golflengtes van de sirenes te bepalen kunnen we bepalen hoe hard ze van ons af of naar ons toe bewegen, of te wel hoe snel wij bewegen ten opzichte van hen. Zo kunnen we onze snelheid t.o.v. bijvoorbeeld het centrum van het zonnestelsel bepalen, of ten opzichte van de achtergrondstraling.

Reageer