[natuurkunde] spankracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[natuurkunde] spankracht

Kan iemand mij helpen bij het volgende vraagstuk...

gegeven: Drie identieke massa's van 10 kg hangen onder elkaar zoals hieronder is weergegeven

--------------------------------

|

massa 1

|

massa 2

|

massa 3

Je moet de spankracht in elk touw berekenen... Hoe begin ik hier aan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] spankracht

kracht is gelijk aan massa x versnelling, F=m.a

de versnelling a is hier gelijk aan de zwaartekrachtversnelling g, waarvoor je vast een waarde hebt (9,8 m/s² of zo)

De touwen werken die zwaartekracht precies tegen, waardoor de boel op zijn plaats blijft. Elk afzonderlijk touw oefent dus een spankracht uit die precies groot genoeg is om het totaal van de massa onder elk afzonderlijk touw op zijn plaats te houden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] spankracht

... Hoe begin ik hier aan?
Iets met de gravitatieconstante, en verder gewoon optellen?

PS: Jan was net iets sneller.

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] spankracht

ok, dit begrijp ik nu. Bedankt! Maar wat gebeurt er dan als je ook met hoeken moet rekening houden zoals bij de volgende afbeelding?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] spankracht

krachten hebben een grootte én een richting.

kun jij krachtvectoren samenstellen en ontbinden (in dit geval het laatste?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] spankracht

Ja, ik kan de krachtvectoren ontbinden volgens de touwen, maar ik zie niet in hoe je aan de waarde van de spankrachten F1 en F2 komt... Voor F1 zou dat 31 N en voor F2 38 N moeten zijn...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] spankracht

Afbeelding

Als je dat kan, krijg je bovenstaand plaatje. De verticale donkerblauwe vector is de resutantekracht van de twee krachten in de respectieve touwen 1 en 2.

Fz=m.g ==> Fz = 5 . 9,8 = 49 N

De resultante van de krachten in de touwen moet dus 49 N naar boven zijn.

Nou kun je twee dingen doen:

óf

- de boel netjes op schaal tekenen, (bijv 49 mm voor die donkerblauwe, 1N :: 1 mm)en de lengte van je twee spankrachtvectoren opmeten in dezelfde schaal;

óf:

- Je goniometrie erbij halen, want je hebt zoals je ziet twee driehoeken waarvan steeds alle hoeken bekend zijn, en tevens één zijde, zodat je de overige zijden kan berekenen

En je zult zien dat beide methoden tot hetzelfde resultaat leiden.....

(al zal berekenen altijd nauwkeuriger zijn dan tekenen)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>

ik zie dat ik een slordig foutje heb gemaakt in mijn plaatje, de blauwe vector stelt natuurlijk niet Fz (zwaartekracht) voor, want die werkt naar beneden, maar ze is wel even groot natuurlijk als Fz, anders zou de bal niet stilhangen......

gelieve in het plaatje te lezen: Fres(ultante) ipv Fz.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] spankracht

Ik kom de juiste oplossingen uit nu... Bedankt voor de hulp!

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] spankracht

sorry dat ik dit topic nog is heropen maar ik was aan het opzoeken wat spankracht juist was en ik kwam hier terrecht...

ik had nog twee vraagjes:

-die twee bovenste hoeken (op deze tekening respectievelijk 40° en 50 °) gaan die in andere situaties ook altijd samen 90° zijn?

-je ontbindt de grote kracht naar twee kleinere schuine krachten? (domme vraag wss)

Berichten: 473

Re: [natuurkunde] spankracht

timpie schreef:sorry dat ik dit topic nog is heropen maar ik was aan het opzoeken wat spankracht juist was en ik kwam hier terrecht...

ik had nog twee vraagjes:

-die twee bovenste hoeken (op deze tekening respectievelijk 40° en 50 °) gaan die in andere situaties ook altijd samen 90° zijn?
Neen, die twee hoeken zijn enkel afhankelijk van de lengte van de twee koorden, meer niet.


-je ontbindt de grote kracht naar twee kleinere schuine krachten? (domme vraag wss)
Inderdaad, twee krachten die dezelfde richting hebben als de twee koorden.

Reageer