De duur van het ontbindingsproces

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

De duur van het ontbindingsproces

Bij een crematie van een stoffelijk overschot duurt het ongeveer 1 1/2 tot 2 uur voordat het stoffelijk overschot verbrandt is.

Nu vraag ik mij af hoe lang duurt het voordat een stoffelijk overschot volledig is vergaan als het is begraven, ik bedoel als het in vochtige grond is begraven met voldoende zuurstof. Dus geen veen. Maar gewone grond.

Ik heb eens een keer gelezen in een artikel dat ging over het laten vriesdrogen van een stoffelijk overschot, dat zoiets 60jaar kan duren. Maar dat lijkt me wel erg lang voor een lichaam dat niet gebalsemd is en dat in gewone grond begraven licht.

Re: De duur van het ontbindingsproces

Daar wordt in de US onderzoek op gedaan.Het was op TV in Nat.Geogr.enkele maanden geleden.Een onderzoek in het belang van de forensische wetenschap.Buiten de omgevingstemperatuur zijn er nog vele factoren die daar een rol in spelen.Men kan daar nog niet met zekerheid een tijd op plakken.Hoe diep is het lichaam begraven?gekleed?naakt?in doeken gewikkeld?in een kist?welke kist?welke insecten of larven zijn aanwezig?hoe vochtig is de lucht?PH van de grond?welke mineralen zijn aanwezig?Een bodem rijk aan arseen zou het bederf moeten vertragen.

Hebben geneesmiddelen genomen voor de dood daar een invloed op?

Ik heb meer vraagtekens dan antwoorden.Als men met dna kan uitvinden wie de dode was,is men al heel gelukkig.Gelukkig verdwijnen lijken van mens en dier redelijk snel.Moest dat niet zo zijn,dan kunnen we ons tussen de lijken een weg banen.

Berichten: 416

Re: De duur van het ontbindingsproces

Ik dacht zelf dat het ook geen 60jaar zal duren, ik vind dat zelf ook heel lang. Maar met het verteren bedoel ik ook dat dan ook echt alles van het lichaam is vergaan, dus ook de botten en tanden.

Okee, dat is van heel veel factoren afhankelijk. Maar laat ik nou eens een aantal parameters erbij zetten, die er van invloed zijn.

Als eerste, de temperatuur die hier gemiddeld over het jaar in Nederland heerst.

2. Het lichaam ligt 1 meter onder de grond.

3. Het is gekleed in een net pak (zoals gewoonlijk).

4. De overledene ligt in een eikenhouten kist.

5. In de grond waar de overledene ligt zijn veel wormen en bodemdiertjes, die gewoonlijk in de grond voorkomen. Dan moet je denken aan poppen van insecten, zoals van vliegen.

6. De grond is erg vochtig, het grondwaterpijl ligt op 1,5 meter

7. De grond is PH-neutraal.

8. De grond is arm aan mineralen, wel zitten er stikstofverbindingen in de grond in de vorm van nitraten.

9. Arseen en andere gifstoffen of zware metalen komen niet in de grond voor.

10. De overledene had geen medicamenten ingenomen.

11. De overledene is gestorven aan de gevolgen van een hartstilstand.

12. Oja, het gewicht, de overledene woog 100 kg.

13. En de overledene was bijna 74 jaar.

Ik weet niet of het nu mogelijk is om te bepalen hoe lang het duurt, misschien dat er nog meer factoren zijn, maar ik denk zelf dat het nu toch wel duidelijker is te beantwoorden. Zou iemand een schatting kunnen geven hoelang zoiets duurt? Ik denk zelf dat het tussen de 20 en 30 jaar zal zijn. Maar misschien gaat het ook wel sneller.

Re: De duur van het ontbindingsproces

Ook de beenderen?Doe er dan maar een flink pak jaren bij.Al eens gesproken met een grafdelver?Doen.Er is nog nooit iemand gebeten op het kerkhof,misschien door een hond maar niet door een dode.

Re: De duur van het ontbindingsproces

Ik vraag mij af: stel dat je iemand in een metalen kist zou begraven, die hermetisch afgesloten is, wat zou er dan gebeuren? Zou zijn lichaam dan ook vergaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: De duur van het ontbindingsproces

Vast wel want er zit al vanalles in voor je ze sluit. Je moet de kist en het lichaam dus eerst steriliseren. Dan zal er nog een aantal desintegratieprocessen voorvallen , het maagzuur zal bijvoorbeeld aan de maag gaan vreten e.d.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: De duur van het ontbindingsproces

In Egypte bleven de lijken bewaard meer door het klimaat en de plaats waar ze bewaard werden dan door de behandeling.Ze zijn volledig uitgedroogd en afgesloten van de lucht.Het zand in de woestijn is er door de hitte verre steriel.

Berichten: 6

Re: De duur van het ontbindingsproces

Hier gaat men ervan uit dat het lichaam dood is en mijn vraag is in hoeverre die aanname klopt.

Het doorleven van (delen van) het lichaam na de dood, dat cellen zich na de dood blijven gedragen als levend weefsel, heeft iemand hier wel eens iets over gehoord/gelezen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: De duur van het ontbindingsproces

Op het moment dat je hersendood bent kan je lichaam nog enige tijd levend worden gehouden met een hart/long machine. Nadat de zuurstoftoevoer gestopt is begint de degradatie al.

Celprocessen hebben zuurstof en voedsel nodig om te kunnen functioneren, dus op cellulair niveau zal er al heel snel (uren) niets meer gebeuren.

Wel lijken nagels en haren soms te groeien, dat komt omdat het lichaam al snel uitdroogt waardoor deze delen (die amper water bevatten) relatief verder gaan uitsteken.

Reageer