Een leeg heelal!

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 36

Een leeg heelal!

Als ik het goed begrepen heb, zijn sterren die wij zien zoveel miljoen jaren geleden ontploft, en bestaan ze eigenlijk niet meer, toch!? Maar dan...op een gegeven moment zal je dan toch helemaal geen sterren meer in het heelal zien....Want nu is er niets meer op die plek... Dus er moet een moment komen dat Wat er ''nu'' op die plek is....(niets dus) dat wij dat ook gaan zien. En dat het heelal...dan..steeds leger wordt :shock: ...

Kus Tommie
Napoleon,Ghandi en Einstein vroegen zich ook weleens dingen af hoor!



Ik vroeg me weleens af hoe het was om met een raketje door het einde van het heelal te steken.......brokkelt er dan gips naar beneden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Een leeg heelal!

je hebt natuurlijk ook sterren die "geboren" worden. er gaan er dus weg en er komen er bij.

wel heb ik gehoord dat de sterrenstelsel zich verder en verder van mekaar aan het verwijderen zijn door de expansie van het heelal.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 79

Re: Een leeg heelal!

sterren ontploffen enzo wordt er sterrenstof door het heelal geschoten. Die is meestal waterstofgas

En op zijn beurt klit die sterrenstof samen en zo komt er een zwaartekracht en gaat er meer sterrenstof bij elkaar komen en heb je weer een levende ster die op zijn beurt weer ontploft om sterrenstof te verspreiden.

Dat is het zin van het leven voor een ster

Alle materie zoals onderandere wij zaten vroeger allemaal in een ster die ontploft is :wink:
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Een leeg heelal!

Als ik het goed begrepen heb, zijn sterren die wij zien zoveel miljoen jaren geleden ontploft, en bestaan ze eigenlijk niet meer, toch!?  Maar dan...op een gegeven moment zal je dan toch helemaal geen sterren meer in het heelal zien....Want nu is er niets meer op die plek... Dus er moet een moment komen dat Wat er ''nu'' op die plek is....(niets dus) dat wij dat ook gaan zien. En dat het heelal...dan..steeds leger wordt :shock: ...


Klopt, er zal een moment komen dat alle sterren zijn opgebrand (ook degene die weer opnieuw worden "geboren"). En dat is ook logisch want er komt een moment dat de brandstof van de sterren (waterstof) op is. Dat er dan niets meer is klopt niet. Het universum zal dan "vol" zitten met zwarte gaten, bruine dwergen, en veel stof. De wet van behoud van energie en massa blijft gelden. Maar het zal erg donker worden. Voorzichtige schattingen gaan uit van een periode van zo'n 100 biljoen jaar, dus ik zou nog niet zenuwachtig worden. Dit laatste verondersteld wel dat we niet in een "big-crunch" eindigen (zoals we met een big-bang zijn begonnen).

Re: Een leeg heelal!

Als de 'big chrunch' niet gebeurd, zal het niet alleen blijven bij gedoofde sterren. Aangezien alle elementen een bepaalde halwaarde tijd hebben (ook neutronen en protonen, alleen is die erg groot) zal er uiteindelijk niets overblijven dan een paar vedwaalde fotonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Een leeg heelal!

Voor zo ver ik weet zijn deeltjes als elektronen, neutrino's stabiel. En van protonen wordt gespeculeerd dat ze een half waarde tijd hebben, en vervallen. Maar is dat al aangetoond??

Ik dacht dat er in ieder geval een onder grens is van 10e32 jaar. Maar dat nog niet is aangetoond dat ze daadwerkelijk vervallen.

Re: Een leeg heelal!

Het heelal lijkt vrij oud, maar dat is gezien vanaf onze planeet... Het universum, gezien vanaf de zon, zou veel minder oud zijn -- daar is namelijk meer gravitatie. Tijd is immers afhankelijk van de relatieve snelheid tussen het object en de waarnemer én gravitatie. Misschien is het universum, van buitenaf gezien maar een paar dagen oud? En hoe zit het met het groeiende aantal berichten over de afnemende snelheid van licht? Als je op Google zoekt vind je zo een hele lijst met artikelen hierover...

WorldNetDaily: Speed of light slowing down?

http://www.worldnetdaily.com/news/article....RTICLE_ID=39733

Re: Een leeg heelal!

Ik was even vergeten te vermelden waar het mij om te doen was: jij redeneerd dat het heelal wel eens leeg zou kunnen zijn omdat licht er zo lang over doet om bij ons te komen... maar wie zegt dat de paradigma's die aan onze interpretatie van metingen ten grondslag liggen bij benadering correct zijn? Het is nogal wat, dat twee theorieën: algemene relativiteit en quantum mechanica niet samen door één deur kunnen zodra hun toepassingsgebieden overlappen. Ik vind het wat verontrustend wanneer wetenschappelijke argumenten a.d.h.v. 'keiharde feiten' als waarheid worden gepresenteerd... de waarheid is namelijk dat niet één theorie waar is gebleken, het is slechts een kwestie van tijd -- dit neemt natuurlijk niet weg dat de meeste paradigma's toch een aardige benadering bieden om mee te werken.

Reageer