vitamines en alzheimer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

vitamines en alzheimer

Ik heb hier een Engels artikel over vitamines en alzheimer. Kan mij iemand een beknopte beschrijving geven van wat hieronder staat, want ik versta niet zo goed Engels. Hebben deze vitamines effect en staan er soms eventueel bijwerkingen vermeld. Ik dank u bij voorbaat voor uw antwoord.
OBJECTIVE: To evaluate the literature on supplemental vitamin C and vitamin E therapy in the prevention and treatment of Alzheimer's disease (AD). DATA SOURCES: Literature retrieval was accessed through MEDLINE (1966-March 2005) using the key words antioxidants, vitamin C, vitamin E, Alzheimer's disease, and dementia. International Pharmaceutical Abstracts (1970-March 2005), Current Contents (1996-March 2005), Cochrane Database of Systematic Reviews (1994-March 2005), and Ebsco's Academic Search Elite (1975-March 2005) were searched with the same key words. STUDY SELECTION AND DATA EXTRACTION: Articles related to the objective that were identified through PubMed were included. DATA SYNTHESIS: Oral supplementation of vitamin C (ascorbic acid) and vitamin E (D-alfa-tocopherol acetate) alone and in combination have been shown to decrease oxidative DNA damage in animal studies in vivo, in vitro, and in situ. Recent results of a prospective observational study (n = 4740) suggest that the combined use of vitamin E 400 IU daily and vitamin C 500 mg daily for at least 3 years was associated with the reduction of AD prevalence (OR 0.22; 95% CI 0.05 to 0.60) and incidence (HR 0.36; 95% CI 0.09 to 0.99). Contradicting this is a previous prospective observational study (n = 980) evaluating the relationship between 4 years of vitamin C and E intake and the incidence of AD, which detected no difference in the incidence of AD during the 4-year follow-up. Recent meta-analysis results suggest that doses of vitamin E > or =400 IU daily for more than one year are associated with increased all-cause mortality. Mega-trial results suggest that vitamin E doses > or =400 IU daily for 6.9 years in patients with preexisting vascular disease or diabetes mellitus increase the incidence of heart failure, with no other outcome benefits noted. CONCLUSIONS: In the absence of prospective, randomized, controlled clinical trials documenting benefits that outweigh recently documented morbidity and mortality risks, vitamin E supplements should not be recommended for primary or secondary prevention of AD. Although the risks of taking high doses of vitamin C are lower than those with vitamin E, the lack of consistent efficacy data for vitamin C in preventing or treating AD should discourage its routine use for this purpose.

Berichten: 3.165

Re: vitamines en alzheimer

Ik heb er geen moeite mee om dit uit te leggen maar ik hoop wel dat je de moeite hebt gedaan om het eerst zelf te lezen want anders ga je het ook niet leren. Oefening baart kunst. :wink:

Basically staat hier dat het omwille van de huidige kennis en inzichten afgeraden wordt om grote dosissen vitamine C en vitamine E te slikken ter preventie van Alzheimer. Ze hebben gewoon simpelweg artikelen gelezen en vergeleken en daar zelf een artikel over geschreven. Dit is niet ongebruikelijk in de medische wereld aangezien er veel onderzoeksresultaten bekend en dus opzoekbaar zijn, het goedkoop is en er soms een interessante conclusie uit kan volgen omdat het nog een grote klus is om al die resultaten met elkaar te vergelijken en daar ook nog eens de juiste conclusies uit te trekken.

Een eerder onderzoek spreekt het (deels) tegen maar uit dit literatuuronderzoek blijkt dat wanneer je zeer hoge dosissen vitamine E, vitamine C en antioxidanten (voorkomt alle celbeschadiging door zuurstofradicalen, vit. C en E hebben allebei een anti-oxidantenwerking) dat je dan een kleiner risico hebt op Alzheimer (incidentie zijn de nieuwe patiënten, prevalentie is het totale aantal patiënten). Het probleem is dat vitamine E toxisch is wanneer je er te veel van slikt, vit E is vetoplosbaar en wordt dus opgeslagen in jouw lichaam. Dit vergroot dan ook weer het risico op bepaalde hartaandoeningen en suikerziekte.

Vitamine C is nauwelijks toxisch omdat het wateroplosbaar is, enkel bij absurde onrealistische hoeveelheden, maar aangezien er geen enkele evidentie is (blijkt nergens uit) dat vitamine C het risico op Alzheimer verhoogt raden ze het toch af om extra vitamine C te slikken.

Kortom: het slikken van vitamines helpt niet tegen Alzheimer voorzover bekend is.

Het beste advies om Alzheimer evenals andere ziektes te voorkomen is door gewoon simpelweg gezond te leven. Dat is niet zo moeilijk als dat veel mensen denken en veel effectiever dan dat veel mensen denken.

De basis is voor zover ik nu kan bedenken vooral;

- gezond eten

- een paar keer (minstens 3) per week sporten en voldoende wandelen en fietsen in plaats van altijd maar weer de auto te nemen

- stress beperkt houden

- een goede arbeid-rust verhouding

- uiteraard niet roken en niet meer dan gemiddeld 2-3 glazen alcohol per dag te drinken

Dit alles is vrij makkelijk uit te voeren en als je dit alles doet dan is de kans op de typische ouderdomsziekten veel kleiner.

Ik ben nu toevallig een boek aan het lezen waarin zeer imponerende cijfers staan over hoe sterk het risico op ziekten al afneemt als je gewoon wat minder stress hebt. Ook zijn er dan beduidend minder complicaties na operaties en herstellen de patiënten veel sneller.

Er komt hoe langer hoe meer wetenschappelijke evidentie dat je gezond oud worden gelukkig voor het grootste deel zelf in de hand hebt.

Berichten: 2

Re: vitamines en alzheimer

Beste Albert,

Ik wil u heel erg bedanken voor uw deskundige uitleg. Heel duidelijk. Nogmaals dank, Albert.

Met vriendelijke groet,

Reageer