[Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Moderator: physicalattraction

Berichten: 42

[Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Hoi,

Ik heb een vraagje over lichtbreking en lichtbuiging.

Kan iemand mij vertellen of dit hetzelfde is, en zo ja of nee, waarom?

Wie mij kan helpen graag.

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Ik denk dat je hetzelfde bedoeld. De enige manier om licht te "buigen" is volgens mij om het langs een voorwerp met een sterk zwaartekrachtsveld te laten gaan. Zo kunnen we bijvoorbeeld zwarte gaten "waarnemen" door de mate waarin ze licht afkomstig van sterren die er achter liggen afbuigen.

Maar wacht nog wat verdere antwoorden af.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 200

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Als licht van het ene naar het ander medium gaat verandert de richting van de lichtstraal. Dat wordt meestal breking genoemd. In sommige optische kabels zitten allemaal laagjes met verschillende brekingsindex, daardoor verandert het licht steeds een beetje van richting. Dan lijkt het alsof het licht wordt gebogen.

Ook in een gebogen stuk glas bijvoorbeeld, "buigt" het licht mee met het glas omdat het licht als het ware in het glas blijft.

Deze gevallen horen eigenlijk thuis in de klassieke natuurkunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Diffractie kun je zien als een soort lichtbuiging. Het is in ieder geval geen breking.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Lichtbreking krijgt men als het licht verandert van medium van voortplanting. Er is breking naar normaal toe als men overgaat van ijler naar dichter milieu en omgekeerd( Zie wet van snellius in google, wikipedia).

Diffractie of buiging van het licht krijgt men als licht in het schaduwgebied komt daarom ziet men b.v. de rand van een scheermesje niet zuiver als men het naar het licht houdt. Hoe groter de golflengte hoe groter de buiging. Bij zichtbaar licht is ze dus zeer klein bij geluidsgolven groot zodanig dat ze gemakkelijk rond je lichaam kunnen buigen (Zie verdere info google, wikipedia)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Diffractie is in mijn beleving iets anders dan buiging. Een laserstraal kun je buigen om een zwaar object (een ster of zo) zonder dat diffractie optreedt.

Klopt mijn beleving??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 130

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Beetje googlen:

Breking van licht of refractie houdt in dat lichtstralen gebroken worden als ze een grens overgaan tussen media van verschillende optisch dichtheid.

Lichtbuiging: Het letterlijk verbuigen van de lichtstraal, onder invloed van bv een hemellichaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Beste Jan van de Velde,

Als een laserstraal langs een groot hemellichaam scheert dan volgt hij de ruimtekroming door dit grote hemellichaam veroorzaakt (ART van Einstein). Toch zal er aan de randen van de laserstraal steeds diffractie optreden, dit komt door het golfkarakter van electromagnetische straling, men kan nooit over lange afstanden de laserstraal evenwijdig houden, zijn energie wordt verspreid over een steeds groter oppervlak.

Als ge de afwijking van een laserstraal langs een groot hemellichaam buiging wil noemen mij goed, maar ik heb vroeger altijd geleerd dat diffractie het moeilijke woord is voor buiging.

Als ge buiging aan het werk wilt zien:

http://physics.rug.ac.be/fysica/applets/Di...actie/index.htm
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Als ge buiging aan het werk wilt zien:  http://physics.rug.ac.be/fysica/applets ... /index.htm
Hier zie ik diffractie aan het werk..... :roll:
Toch zal er aan de randen van de laserstraal steeds diffractie optreden, dit komt door het golfkarakter van electromagnetische straling, men kan nooit over lange afstanden de laserstraal evenwijdig houden, zijn energie wordt verspreid over een steeds groter oppervlak.
Dan vraag ik mij toch af hoe er voldoende (gericht) licht kan overblijven na een reis van miljarden lichtjaren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Goed, er wordt dus gezegd dat het uitwaaiert. Niet wordt uitgelegd waarom. En als dat op dat pokkenafstandje van hier tot de maan zover "uitwaaiert", wat blijft er dan over, gemeten over miljoenen lichtjaren?? Een definitie van het gebruikte "uitwaaieren" t.o.v. verstrooiing lijkt me welkom. Want als licht in vacuum uitwaaiert, moet interferentie optreden en dan vind ik het vreemd dat licht miljarden lichtjaren reizen overleeft..... Dat had ik dan graag eens een keer uitgelegd gezien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

Beste Jan van de Velde,

De enige reden waarom een uitgezonden // laserstraal uitwaaiert kan naar ik meen slechts de diffractie zijn, de uitgezonden energie wordt verdeeld over een steeds maar groter wordend volume.

We mogen blij zijn dat dit zo is. Moest er iemand enkele lichtjaren van hier een puls uitzenden en hij waaiert niet uit, kunnen we er door getroffen worden en dan...
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 4.546

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

lichtbuiging is toch ookte zien op de foto's van de Hubble, waar je dezelfde quasar meerdere keren kan zien door lichtbuiging? hoe zat dat precies?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

lichtbuiging is toch ookte zien op de foto's van de Hubble, waar je dezelfde quasar meerdere keren kan zien door lichtbuiging? hoe zat dat precies?

_________________
Dit komt door de grote massa's die voor de quasar zitten en werken als een lens.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Optica] lichtbreking en lichtbuiging

De enige reden waarom een uitgezonden // laserstraal uitwaaiert kan naar ik meen slechts de diffractie zijn, de uitgezonden energie wordt verdeeld over een steeds maar groter wordend volume.
dit soort "uitwaaieren" heeft niets met diffractie te maken, de lichtstralen gaan allen gewoon rechtdoor in de richting die ze in eerste instantie al hadden. (vanaf één punt in alle richtingen)

Dus nogmaals, een bundel evenwijdige lichtstralen in een vacuüm blijft die te allen tijde evenwijdig, of gaat die zoals hierboven ergens beweerd wordt uitwaaieren, en zo ja, waardoor wordt dat uitwaaieren dan veroorzaakt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer