als de zon sterft?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 17

als de zon sterft?

wat gebeurt met de aarde als de zon sterft? zijn wij, voor dat dat gebeurt, al uitegestorven of zullen we(ons mensen) dat nog meemaken?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: als de zon sterft?

Hoe kunnen wij dat nou weten?

Berichten: 17

Re: als de zon sterft?

als we al kunnen berekenen wanneer ongeveer de zon sterft dan moeten we toch ook kunnen weten wat er gebeurt met he zonnestelsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: als de zon sterft?

Dat misschien wel, maar niet of er dan nog mensen bestaan.

Berichten: 39

Re: als de zon sterft?

Ik vraag me af of je bedoelt dat de mens/aarde al vernietigd wordt voordat de zon begint te sterven door de gebeurtenissen rondom het sterven zelf (bijv. de zon wordt zo warm/alles verbrandt hier op aarde/de zon explodeert/wij zijn dan allang verbrand)?

Of dat je misschien bedoelt of, naar wetenschappelijke berekening, de zon zal sterven voordat de mens is uitgestorven of niet...

Berichten: 4.546

Re: als de zon sterft?

denk niet dat wij dan uitgestorven zijn, maar wel onherkenbaar doorgeëvolueerd, misschien zijn we wel naar een soort "hoger" niveau gegaan, dat we bestaan in pure energie en in het hele heelal voorkomen, you never know :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1

Re: als de zon sterft?

We zullen allang dood zijn. De zon is nog jong. Voorlopig put ze nog steeds energie uit haar voorraad waterstof (die omgezet wordt in helium). Wanneer al het waterstof is verbruikt zal ze warmer worden waardoor nieuwe kernreacties ontstaan waarbij helium gebruikt wordt als energiebron. Tijdens deze fase zal de zon veel warmer worden en opzwellen. Ofwel zal deze opzwelling zodanig groot zijn dat de aarde wordt "opgeslokt" en dus weg zal zijn ofwel zal de rand van de zon veel dichter bij ons gelegen zijn en zal het hier onmenselijk warm worden waardoor de aarde een soort van bol vloeiende lava zal zijn waardoor leven (zoals wij dat kennen) onmogelijk wordt.

Als we het willen meemaken zal dat vanaf een hemellichaam moeten zijn ver van dit zonnestelsel :roll:

Berichten: 49

Re: als de zon sterft?

Peekay schreef:We zullen allang dood zijn. De zon is nog jong. Voorlopig put ze nog steeds energie uit haar voorraad waterstof (die omgezet wordt in helium). Wanneer al het waterstof is verbruikt zal ze warmer worden waardoor nieuwe kernreacties ontstaan waarbij helium gebruikt wordt als energiebron. Tijdens deze fase zal de zon veel warmer worden en opzwellen. Ofwel zal deze opzwelling zodanig groot zijn dat de aarde wordt "opgeslokt" en dus weg zal zijn ofwel zal de rand van de zon veel dichter bij ons gelegen zijn en zal het hier onmenselijk warm worden waardoor de aarde een soort van bol vloeiende lava zal zijn waardoor leven (zoals wij dat kennen) onmogelijk wordt.

Als we het willen meemaken zal dat vanaf een hemellichaam moeten zijn ver van dit zonnestelsel   :roll:
De aarde zal wel worden opgeslokt, maar de mensheid sterft denk ik niet uit. Tegen de tijd dat de zon warmer word enz. zal de mens al naar een andere plek verhuisd zijn. Als je kijkt naar wat we deze 100 jaar al hebben uitgevonden, denk ik dat dat in deze miljoenen jaren wel zal kunnen, en gebeuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: als de zon sterft?

Zie ook

Het duurt dus nog zo'n 4 miljard jaar voordat de zon drastisch gaat uitzetten, en ik neem aan dat de mens (of de levensvormen die uit ons zijn voortgekomen) voor die tijd allang andere delen van het universum heeft gekoloniseerd. Mits we niet zo stom zijn om het voortijdig hier op aarde voor onszelf te verpesten.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: als de zon sterft?

Maar wat gebeurd er met bv. verder afgelegen planeten? Zitten die dan zonder zon? En zijn er voorbeelden van zonloze planeten?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: als de zon sterft?

Niet zo pessimistisch onze mooie aarde kan nog gered worden! De andromeda nevel (M31) stormt op de melkweg af, en volgens sommige bronnen botst die al over drie miljard jaar met de melkweg. Ik stel me voor dat door een bijzonder planetair voetbal de aarde wordt meegenomen door een nieuw vers sterretje :roll: Of dat gebeurd en of we dat kunnen overleven, die kans is natuurlijk niet zo groot, maar onmogelijk is het niet :P Zal trouwens een spectaculair gezicht zijn als de andromeda nevel heel groot aan de hemel is te zien. 8)
De Canadese astronoom John Dubinski heeft berekend dat de

Melkweg binnen drie miljard jaar zal opgaan in het Andromeda-stelsel.

Met een snelheid van ongeveer een half miljoen kilometers per uur stormen de

Melkweg en de Andromedanevel op elkaar af. De afstand tussen beide stelsels

is 2,2 miljoen lichtjaar.
bron: vvs

Berichten: 39

Re: als de zon sterft?

confusie schreef:Niet zo pessimistisch onze mooie aarde kan nog gered worden! De andromeda nevel (M31) stormt op de melkweg af, en volgens sommige bronnen botst die al over drie miljard jaar met de melkweg. Ik stel me voor dat door een bijzonder planetair voetbal de aarde wordt meegenomen door een nieuw vers sterretje   :P Of dat gebeurd en of we dat kunnen overleven, die kans is natuurlijk niet zo groot, maar onmogelijk is het niet :P Zal trouwens een spectaculair gezicht zijn als de andromeda nevel heel groot aan de hemel is te zien.  8)  
De Canadese astronoom John Dubinski heeft berekend dat de

Melkweg binnen drie miljard jaar zal opgaan in het Andromeda-stelsel.

Met een snelheid van ongeveer een half miljoen kilometers per uur stormen de

Melkweg en de Andromedanevel op elkaar af. De afstand tussen beide stelsels

is 2,2 miljoen lichtjaar.
bron: vvs
Vet zeg, dat lijkt me wel tof om te zien!!!

:roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: als de zon sterft?

denk niet dat wij dan uitgestorven zijn, maar wel onherkenbaar doorgeëvolueerd, misschien zijn we wel naar een soort "hoger" niveau gegaan, dat we bestaan in pure energie en in het hele heelal voorkomen, you never know :roll:


Iets te veel stargate gekeken :wink:
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: als de zon sterft?

Wel, als de zon de aarde niet opslokt, dan wordt de aarde de interstellaire ruimte in geslingerd als de zon haar buitenste schillen afstoot...

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: als de zon sterft?

Zal trouwens een spectaculair gezicht zijn als de andromeda nevel heel groot aan de hemel is te zien.
Waarom zouden we de andromeda nevel dan wel duidelijk zien terwijl ik al moeite heb om ons eigen melkweg aan de hemel te zien?

Reageer