[Elektriciteit/mechanica] botsauto's

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 175

[Elektriciteit/mechanica] botsauto's

Nu is het dezer dagen weer kermis hier in Axel en bij de botsauto's hebben ze van die leuke volt en amperemetertjes. Ik had er al eens vaker over gehoord, maar wat ik toch wel vreemd vond is dat de botsauto's slechts op 12 volt rijden en 100A - 120A trekken.

Is de weerstand van gaas boven op de baan + botsauto dan slechts 0,12 greek012.gif ? Hoe komt het dan dat de botsauto's toch relatief hard gaan (3 m/s schat ik).

Ik bedoel met twee mensen erin komt de massa toch al gauw op een 300 kg en in een personenauto is relatief veel pk nodig voor een beetje prestatie.

Is een elektromotor dan zo efficient? Natuurlijk is het vermogen bij deze gegeven waardes wel: P = U . I = 12 . 100 = 1,2 kW! (ca. 2 pk dus)

Weet iemand hier meer van?
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit/mechanica] botsauto's

Dat ze op 12 volt rijden is voor de veiligheid. Dat ze genoeg hebben aan ongeveer 1kW komt omdat ze veel lichter zijn dan een echte auto en omdat de snelheid veel lager ligt.

Je zegt dat je de snelheid op 3m/sec schat, dat is ongeveer 10 km/h. Lijkt me een redelijke schatting, het is een snelheid die je op een fiets op je slofjes kunt halen.

De weerstand van het gaas zou ik zo gauw niet weten. Lang geleden dat ik op een kermis ben geweest, dus ik weet niet precies hoe dat gaas er uitziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Elektriciteit/mechanica] botsauto's

Nou, 12 volt is natuurlijk wel aan de ene kant te begrijpen, want ze rijden niet in serie maar parallel dus elke wagen rijdt op een evengrote spanning.

Toch wordt volgens mij die 100 A vlak na de spanningsbron gemeten en wordt deze dus nog verdeeld over de wagentjes (aanname dat het geleidingsvermogen van die allemaal precies gelijk is). Er rijden 22 wagentjes, dus dan zou de stroom erdoor een ampere of 5 zijn.

Dan kom je echter maar aan een vermogen van 60 W?

En als de 100 A van een wagen zou zijn. Dan zou er 2200 Ampere door de hoofdstroomkabel gaan en zo dik zijn die niet, dus dat lijkt me stug.

Iemand?
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Elektriciteit/mechanica] botsauto's

En als de 100 A van een wagen zou zijn. Dan zou er 2200 Ampere door de hoofdstroomkabel gaan en zo dik zijn die niet, dus dat lijkt me stug.
Als je de hoofdstroomkabel van de hele tent bedoelt, dan zal dat wel meevallen met die 2200 A, want dan gaat daar nog steeds 230 V door, zodat je aan een 110 A wel genoeg hebt vóór de transformator.

En met 60 W is er geen lol aan, aan die botsautootjes.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Elektriciteit/mechanica] botsauto's

Nee hehe.. en het valt me ook op... soms zetten ze hem 'harder'. Hoe doen ze dat dan? Gewoon voltage verhogen zeker? Anders zal ik het toch es aan henzelf moeten vragen :wink:
TU/e Werktuigbouwkunde

Reageer