Lopen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 510

Lopen

Ik vraag mij al langere tijd af, waarom bewegen je armen mee als je loopt? En waarom bewegen je armen sneller (op en neer) naarmate je harder gaat lopen. Is dit nodig om in evenwicht te blijven?

Groetjes Kasper

Berichten: 142

Re: Lopen

Ik denk dat het inderdaad met je evenwicht maken heeft, aangezien je armen precies omgekeerd met je benen bewegen (been voor:arm achter)

probeer eens te lopen zonder je armen te bewegen :shock: en vraag anderen hoe je loopt 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Lopen

Er is ook een evolutionaire reden te geven. Het is mogelijk een 'gewoonte' die nog is overgebleven uit de tijd dat we op vier poten liepen. Dan bewegen je voorpoten immers ook tegengesteld aan je achterpoten. Maar de huidige functie heeft inderdaad te maken met evenwicht, hoewel je natuurlijk niet direct om zult vallen als je anders loopt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 1.404

Re: Lopen

Het is een louter fysische reden, namelijk behoud van draaimoment.

Re: Lopen

Ja, je loopt zodanig dat het je het minste energie kost.

Berichten: 3

Re: Lopen

1ding weet ikCker het is niet om in evenwicht te blijven want je kan oook lopen en rennen met je arm en been aandezelfde kant alleen is dat (vooral bij rennen) erg ***, ik denk dat als je je met je linkerbeen naarvoorgaat je je heup een kleinbeetje draait en een logische reactie is dat je dan met je andere arm naar voren gaat zodat je je toch nog redelijk recht loopt en niet zo als een houte pop dat je naar allebei de zeikanten kijkt :shock:

Berichten: 159

Re: Lopen

Het is inderdaad een kwestie van energie, en dus niet direct van evenwicht. Dat heeft iets met moment te maken, maar hoe dat ook alweer precies zat kan een van de fysici hier beter uitleggen denk ik :shock:

Re: Lopen

:shock:

ik denk dat het niet dat het afstamt van toen wij nog op vier poten liepen.

want het lijkt me sterk, want anders moeten baby's dat ook erfen.

Berichten: 159

Re: Lopen

Gast; hoe bedoel je dat, dat baby's dat ook moeten erven? Jij hebt het als baby toch ook geerfd? :shock:

Het lijkt me juist heel waarschijnlijk dat het een evolutief verschijnsel is; een soort rudimentaire reflex. Want ook voor diersoorten die nog op vier poten lopen is het (meestal) energetisch het meest gunstig om deze tegengestelde beweging te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Lopen

Ja, precies. Babies lopen in het begin toch ook op vier "poten" (handen en knieën)?
"Misschien is niets geheel waar en zelfs dát niet."



"Niets is alles"

Reageer