[Elektriciteit] Brug van Wheatstone

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

[Elektriciteit] Brug van Wheatstone

Beste wetenschapsforumers,

Ik ben op het moment met een verslag voor school bezig maar zit met een probleem. Het betreft hier de brug van Wheatstone, daarbij word de volgende schakeling gebruikt:

Afbeelding

Alleen dan in plaats van de voltmeter een amperemeter. Mijn vraag is de volgende: Waarom moet de amperemeter nul aangeven? en Waarom is de verhouding tussen R1 en R2, dezelfde als die tussen R3 en Rx? Het zou fijn zijn als iemand mij dit kon uitleggen. Verder heb ik nog een vraag, volgens mijn opdrachtenblad van het verslag geld: R1/R2 = I3/Ix (dus de stroom door de weerstanden R3 en Rx). Mijn excuses als er al een topic als dit bestaat.

Met vr. gr.

Willem

Berichten: 53

Re: [Elektriciteit] Brug van Wheatstone

De Brug van Wheatstone wordt gebruikt om een onbekende weerstand (Rx) te bepalen met behulp van 3 bekende weerstanden.

Door bijvoorbeeld R1 variabel te maken (schuifweerstand), kan Rx bepaald worden. Als de Voltmeter 0V aangeeft geldt volgende vergelijking (met amperemeter geldt dit eveneens):

Rx = R3(R1/R2)

of spanningen:

R1 * I1 = R2 * I2

R3 * I3 = Rx * Ix => R3/Rx = IX/I3

Berichten: 2

Re: [Elektriciteit] Brug van Wheatstone

ok, bedankt! :roll: Ik had zoiets als u schreef al eens gezien, maar de spreekwoordelijke *klik*, *ping* of *eureka*, kwam er nog even niet, maar is inmiddels gekomen.

Gr.

Willem

Reageer