opbouw DNA-keten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

opbouw DNA-keten

hoeveel energie kost het de cel om de DNA-keten met een nucleotide te verlengen? 1 ATP is dit correct? En in welke 2 fasen in de celcyclus vind eventuele herstel van gemaakte fouten in het DNA plaats ?

Alvast bedankt voor de uileg

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: opbouw DNA-keten

Als een nucleotide wordt ingebouwd in een DNA-fragment dan maken de enzymen die dit doen gebruik van nucleotide-trifosfaten. Dit zijn nucleotiden met energierijke fosfaatgroepen, net als ATP (adenosine-trifosfaat). Alleen zijn het eigenlijk geen NTP's die worden ingebouwd (N staat voor A, T, G of C) maar dNTP's: deoxy-nucleotide-trifosfaten. De benodigde energie wordt dus geleverd door de nucleotiden zelf. Voor de duidelijkheid: dit staat dus qua energie gelijk aan 1 ATP per nucleotide.

Herstel van fouten in het DNA kan plaatsvinden wanneer de DNA-strengen zijn ontrold en dus bereikbaar voor reparatie-enzymen. Dit is het geval in de S-fase (wanneer er DNA-replicatie plaatsvindt) of tijdens transcriptie. Transcriptie vindt echter gedurende bijna alle fasen plaats, behalve tijdens de M-fase (de mitose). De vraag zou dus beter omgedraaid kunnen worden: wanneer vindt herstel NIET plaats...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer