[elektriciteit] dimmer voor lampen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 380

[elektriciteit] dimmer voor lampen

Ik wil een dimmer voor lampen 220 volt 50 hz instellen op aangaan als de hoogste sinus waarde is bereikt,dus precies op de helft van een periode,de lamp zal dan branden op een afnemende sinus helft,hoe kan ik kontroleren of de lamp ook op de hoogste waarde aangaat?
Stop de overbevolking

Berichten: 138

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Een oscilloscoop lijkt mij het enig bruikbare meetapparaat om dit te controleren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Iets eenvoudiger: hang een voltmeter over de lamp. Als die de helft aanwijst van de normale netspanning, dan zit je goed.

Wat is eigenlijk het doel hiervan?

Berichten: 226

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Iets eenvoudiger: hang een voltmeter over de lamp. Als die de helft aanwijst van de normale netspanning, dan zit je goed.
Let op: niet als het een true RMS-meter is. Die wijst (terecht!)
\(\frac {netspan\ning}{\sqrt{2}}\)
aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

True RMS of niet, dat maakt niet uit. Hij wijst gewoon de helft aan van wat hij op de volle spanning aanwijst.

Berichten: 39

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Dirk B heeft gelijk, om te " kontroleren of de lamp ook op de hoogste waarde aangaat " heb je zeker een oscilloscoop nodig. Met de multimeter kun je alleen zien dat de lamp de halve spanning over zich heeft staan - kan ook de 'oplopende helft' van de sinus zijn.

lees anders ook nog eens pagina 2 van

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...r=asc&&start=20

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

- kan ook de 'oplopende helft' van de sinus zijn.
Nee dat kan niet. Een dimmer schakelt altijd af op de nuldoorgang, dus hij kan alleen de aflopende helft doorlaten.

Berichten: 39

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Klazon,

Ook in vorige berichten meen ik me te herinneren dat je heel stellig bent in je mening over hoe dimmers werken. Ik raad je aan eens te kijken naar bijvoorbeeld

http://www.silentdimming.com/tech_reversephase.asp

of

http://www.tvtechnology.com/features/let-t...-07.09.03.shtml

Dimmers van het reverse phase type (het dure type) schakelen af op een variabele fasehoek. De goedkope dimmer, forward phase, werkt zoals jij beschrijft.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Allemaal goed en wel over die reverse phase dimmers, maar daar gaat het niet over.

Kijk even wat solarplanet vraagt:
....de lamp zal dan branden op een afnemende sinus helft,....
Hij heeft het over een klassieke dimmer.

Dus ik zou zeggen, ga er geen dingen bij halen die niet relevant zijn.

Berichten: 39

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

....

Goed, even recapituleren:
Allemaal goed en wel over die reverse phase dimmers, maar daar gaat het niet over.  

Kijk even wat solarplanet vraagt:  

solarplanet schreef:  

....de lamp zal dan branden op een afnemende sinus helft,....  
Ten eerste is dit geen vraag, maar een stelling van solarplanet. De vraag luidde:
hoe kan ik kontroleren of de lamp ook op de hoogste waarde aangaat?
Zoals Dirk B correct antwoordde, met een oscilloscoop.

Met de door jou aangedraagde methode, die ook nuttig is, is het echter niet te zien of het de opgaande dan wel afgaande helft van de sinus betreft.

Waar jij dan tegen in brengt:
Nee dat kan niet. Een dimmer schakelt altijd af op de nuldoorgang, dus hij kan alleen de aflopende helft doorlaten.
Een ongeldige stelling, wat ik onderbouw met mijn antwoord over reverse-phase dimmers. Het feit dat stellingen onderbouwd worden is op een wetenschappelijk forum zeker wel relevant.

We kunnen hopelijk concluderen dat solarplanet dus:

- het beste eerst zeker kan weten welk type dimmer hij heeft en dan een multimeter gebruiken.

- een oscilloscoop kan gebruiken bij onbekend dimmer type.

HTH

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Okee, dat van die reverse phase dimmers, het is me bekend dat dit mogelijk is. Maar zijn die dingen dan al in de handel? En hoe herken je ze dan?

Ik heb net even in de gids van de Technische Unie zitten kijken, maar ik kan daar geen indicatie vinden die wijst op het reverse phase principe. Kan zijn dat ik op dit gebied achterloop, maar kan iemand dan een type geven?

Of het nou een forward phase of reverse phase dimmer betreft, in beide gevallen werkt de truc met de voltmeter toch? Behalve dat het bij de reverse phase niet overeenkomt met de oorspronkelijke vraagstelling.

Daarom denk ik dat het belangrijk is om te weten wat solarplanet precies voorheeft met zijn vraag. Hij stelt hier wel meer elektrotechnische vragen waarvan ik me afvraag waar hij nou eigenlijk naar toe wil.

Berichten: 39

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Dat klopt, solarplanet heeft veel 'typische uitvinders eigenschappen'. Het zou fijn zijn als wij wat meer achtergrond informatie van hem kregen ;-)

..

Naar mijn beste weten worden de 'reverse phase' (trailing edge, fase afsnijding) dimmers in de volksmond halogeendimmers genoemd - te gebruiken voor schakelende voedingen in electronic-halogeen trafo's (capacitieve belasting). Ik heb hier geen Technische Unie katalogus bij de hand, maar online bijvoorbeeld: www.niko.be (zoek artikelnr 05-703) - deze dimmer schakelt zelfs automatisch om van fase aan- naar afsnijding afhankelijk van de load. Wellicht had ik beter meteen kunnen zoeken naar het NL woord voor reverse-phase....

..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Bedankt. Met dat typenummer kon ik wat gerichter zoeken. Uitgerekend de 05-703 kan ik in de TU catalogus niet vinden. Wel de 05-700, de 05-705, de 05-707 en de 05-725.

Lijken allemaal op elkaar maar nergens een referentie naar reverse phase, of fase-afnijding zoals ze dat bij Niko noemen. Wel de aanduiding dat ze geschikt zijn voor elektronische ballast, dat komt in de richting.

Verder hoop ik ook dat Solarplanet terug komt met een nadere verklaring.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Ik wil een lamp pas inschakelen wanneer de sinusgolf zijn hoogste waarde van 220 volt heeft bereikt!

Ik dacht hier een thyristor voor te kunnen gebruiken,door de juiste weerstandswaarde voor de voorschakel weerstand op de gate te berekenen zou ik de lamp precies bij 220 volt aan kunnen laten gaan,maar omdat er ook dimmers voor worden gebruikt dacht ik dat het eenvoudiger zou zijn om een dimmer te gebruiken.

Alleen weet ik niet hoever ik de knop om moet draaien,want hoe weet je dat je lamp pas bij 220 volt aangaat?

Klazon jij schrijft dat je met een multimeter de helft vd spanning zult meten,maar ik betwijfel of dat goed is want DE LAMP MOET AANGAAN BIJ 22O VOLT de hoogste waarde en niet op 110 volt.

Volgens mij moet je juist 220 volt meten als de waarden lager zijn door de lagere fase aansnijdingen te gebruiken zou je een lager voltage moeten meten ,of niet?

Aan de andere kant meet de multimeter natuurlijk ook de gehele spanningsverval van 220 naar 0 volt.Maar wat geeft de meter aan als je de dimmer op 220 laat aangaan?

Op de vraag waarom ik een lamp zo wil aanschakelen kan ik antwoorden dat het alleen een proef is om te testen of het inschakelen funktioneel is voor een aplicatie en wat er verder gebeurt aan bijkomstigheden.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Ik wil een lamp pas inschakelen wanneer de sinusgolf zijn hoogste waarde van 220 volt heeft bereikt!
Volgens mij begrijp je zelf niet helemaal waar je mee bezig bent.

De effectieve waarde van de netspanning is 230V, de topwaarde is bijgevolg 325V.

Reageer