[elektriciteit] Transistor gate-schakeling

Moderator: physicalattraction

Berichten: 380

[elektriciteit] Transistor gate-schakeling

Ik moet een BD 911 N-P-N transistor schakelen met een gelijkgerichte niet afgevlakte wisselstroom uit een trafo die sec. U= 12 volt,bij 50 hz geeft.

De aanstuurstroom via de gate begint bij ( I=0,05 ?) of (I = 0,5 ?) ampere.

De max. stroom door de gate mag maar I=5 ampere zijn.

De colector en emitter geleiden door een in serie aangesloten weerstand en trafo voedingsbron max. I = 5 ampere.

De transistor moet over de collector /emitter pas gaan geleiden op de top van de sinus dit is U= 12 volt.

Vraag:

Hoeveel ohm moet de weerstand R voor de gate zijn als deze inschakeld op de top vd sinus bij U= 12 volt.?

wie weet de exacte waarden van deze bd911 in de datasheet staan verwarend veel gegevens.
Stop de overbevolking

Berichten: 98

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

Wat wil je precies doen, want ik vind je verhaal niet helemaal duidelijk? PS; een bipolaire transistor heeft geen gate maar een basis, maar dat is je vergeven. :roll: Je kan de basisweerstand alsvolgt uitrekenen: Rb = (Ub-Ube)/Ib Waarbij Ub je bronspanning is, daar kan je in dit geval de 12V voor gebruiken, en Ube de spanningsval over de basis-emitter diode is, zo'n 0,7 volt. Ib is de basisstroom die je wilt hebben. Die zou je ook nog kunnen berekenen, door de collectorstroom uit te rekenen (afh van je belasting) en de Beta van de transistor te gebruiken. Meestal echter komt het allemaal niet zo nauw. Pak gewoon eens een weerstand van 10K, ik denk dat je dan goed uit komt.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

Ik moet een transistor als schakelaar gebruiken over een weerstand van 2,4 ohm.

De bronspanning is 12 volt.

Dus Rb =560 ohm ,want 12-0,7 =11,3 volt , 11,3V:0,02I=560ohm

Is 10k niet wat te veel?

Trouwens de basisstroom van 0,02 of 0,2 ampere moet en kan oplopen tot 1 ampere,omdat de basisstroom de stroomgrote Ice bepaald.Bij 1 ampere basisstroom is de Ice 5 ampere.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

Ik denk dat je de datasheet niet goed hebt gelezen.

Bij een Ic van 5A is de slechtste stroomversterking 15, dan heb je dus een Ib van 0,333A nodig. En die bereik je met een basisweerstand van ongeveer 33 ohm.

Verder zit je op het verkeerde spoor. Met alleen maar het berekenen van de basisweerstand ben je er niet. Je wilt de transistor gebruiken als schakelaar. Dus je moet hem bij een ingangsspanning van 12V vol open sturen. Bij een lagere spanning wil je hem dicht hebben.

Dus moet je tussen het ingangssignaal en de basis een spanningscomparator bouwen die dit voor je bewerkstelligt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

solarplanet schreef:......uit een trafo die sec. U= 12 volt,bij 50 hz geeft.........

......De transistor moet over de collector /emitter pas gaan geleiden op de top van de sinus dit is U= 12 volt..
Zelfde fout die je in een ander draadje maakt. Bij een nominale spanning van 12V is dat de effectieve waarde. De topwaarde is hoger, ongeveer 17V.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

Maar waar moet je dan vanuit gaan voor het berekenen van de basis weerstand met een effectieve waarde van 12 volt of van de topwaarde van 17 volt.

Het verhaal is eigenlijk ingewikkelder:

Ik moet met een transistor nr 1 aanschakelen van 0-12 volt tot de top vd effectieve waarde of sinus..

Dan moet een transistor nr 2 ingeschakeld worden die de basisstroom van nr 1 weggeleid zodat nr 1 dooft op de top vd effectieve waarde van 12 v.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

......op de top vd effectieve waarde van 12 v.
Zou je niet eerst een goed boek over elektriciteitsleer gaan lezen om te zien hoe het nou precies zit met de topwaarde en de effectieve waarde?

Bovendien is het niet zo eenvoudig om te detecteren wanneer een sinus precies op zijn top is. Ik zou niet zo gauw weten wat voor detectiecriterium je daarvoor moet aanleggen. Het eenvoudigst lijkt me om een fasedraaiïngsschakeling te bouwen die een sinus maakt die 90 graden verschoven is. Dan kun je detecteren op nuldoorgangen.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

ja dat is een goed idee als het maar niet te veel met formules is en meer omschreven.Ik zoek eigenlijk een elktronica hobby club zoiets als ze vroeger voor amateur radio bouwers hadden waar je klassikaal kunt solderen enzv.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

solarplanet schreef:......op de top vd effectieve waarde van 12 v.
Zou je niet eerst een goed boek over elektriciteitsleer gaan lezen om te zien hoe het nou precies zit met de topwaarde en de effectieve waarde?

Bovendien is het niet zo eenvoudig om te detecteren wanneer een sinus precies op zijn top is. Ik zou niet zo gauw weten wat voor detectiecriterium je daarvoor moet aanleggen. Het eenvoudigst lijkt me om een fasedraaiïngsschakeling te bouwen die een sinus maakt die 90 graden verschoven is. Dan kun je detecteren op nuldoorgangen.
Ik heb ook nog even gekeken naar de datasheet, maar je Hfe (versterkingsfactor) ligt tussen de 15 en 150, bij een IC van 5A. Lijkt me niet echt een ding om iets exact op een bepaalde top te schakelen. Als je dat toch perse wilt, zou ik je aanraden het een en ander experimenteel vast te stellen.

Normaal als je met een transistor wil schakelen, moet je hem in verzadiging sturen en heb je dus een hoge basisstroom nodig (als vuistregel werk je met een Hfe die 5x kleiner is dan wat in sheet staat).

Verder, als je er wel eerst aan wil rekenen, moet je altijd uitgaan van je Ic en daaruit bereken je de basisstroom.

Misschien moet je eens aangeven wat je precies wilt schakelen, misschien in schemavorm.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

Hallo Franske ,

Om aan tegeven wat ik er mee wil kan ik het volgende schrijven:

Ik wil een elektronische stroom onderbreker (interrupter) maken. Een van 12 en een van 230 volt voor een oude Ruhmkorf inductie spoel.

Een halfgeleider schakelaar inplaats van zo,n oude mechanische interrupter.omdat een mechanische stroom onderbreker bij 230v. inbrand en een moderne halfgeleider onderbreker waarschijnlijk beter werkt.

Met de oude onderbrekers van een ruhmkorfspoel is het zo dat het magnetsich veld vd kern de verbreker aantrekt waardoor deze zelf de stroomkring naar de spoel verbreekt en wel op het moment dat de stroom het grootst is.

Om dat nu met een (vermogens) halfgeleider schakelaar te doen dat is de opgave.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

solarplanet schreef:Hallo Franske ,

Met de oude onderbrekers van  een ruhmkorfspoel is het zo dat het magnetsich veld vd kern de verbreker aantrekt waardoor deze zelf de stroomkring naar de spoel verbreekt en wel op het moment dat de stroom het grootst is.

Om dat nu met een (vermogens) halfgeleider schakelaar te doen dat is de opgave.
Ok

Misschien moet je eerst even weten, bij welke stroom er onderbroken wordt. Dat is dan een maat voor je Ic, welke je een Ib levert. Als het nauw komt, dan moet je het toch experimenteel vaststellen wat voor Ib je nodig hebt.

Maar wat ik begrijp is dat de stroom onderbroken wordt op het moment dat de grootste stroom loopt. Dat betekent dus dat je de basis dicht moet sturen (door bevoorbeeld negatief te trekken).

Kan ik die ruhmkorfspoel zo voorstellen?

Afbeelding

Zo ja, is het dan mogelijk om de schakelaar van de spoel te separeren?

Dus dan heb je 2 contacten voor de spoel en twee contacten voor de schakelaar?

Dus niet fysiek uit elkaar halen, maar alleen de onderlinge verbinding.

Ongeveer zo:

Afbeelding
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

De ruhmkorf spoel is anders wat jij plaatst is het symbool voor een elektromagnetsiche schakelaar met een verbreek kontakt.

De ruhmkorf spoel is een inductiespoel om hoge voltages op tewekken en vonken te trekken.Er wordt dus een inductieve belasting onderbroken,die piekspanningen kunnen opleveren over de schakelaar.

Bij een mechanische schakelaar branden ze in,met halfgeleider niet.

De elektromagnetische schakelaar die jij plaatst is om een stroomkring te verbreken en weer te sluiten om bv een apparaat aan te zetten.Het is geen schakelaar die gebouwd is om 50 hz te schakelen,die zn er volgens mij niet in de handel?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

solarplanet schreef:De ruhmkorf spoel is anders wat jij plaatst  is het symbool voor een elektromagnetsiche schakelaar met een verbreek kontakt.

De ruhmkorf spoel is een inductiespoel om hoge voltages op tewekken en vonken te trekken.Er wordt dus een inductieve belasting onderbroken,die piekspanningen kunnen opleveren over de schakelaar.

Bij een mechanische schakelaar branden ze in,met halfgeleider niet.

De elektromagnetische schakelaar die jij plaatst is om een stroomkring te verbreken en weer te sluiten om bv een apparaat aan te zetten.Het is geen schakelaar die gebouwd is om 50 hz te schakelen,die zn er volgens mij niet in de handel?
Jij zegt dat de spoel door een magnetisch bediende schakelaar onderbroken wordt!

Wat ik alleen probeer duidelijk te maken is dat je de onderbreker kunt gebruiken om je transistor te schakelen.

Dit doen ze bij een electronische ontsteking van een auto ook zo.

Geen ingebrande contactpunten meer, betere vonk etc. en geen problemen met de timeing en zo.

En dat je piekspanningen krijgt over de schakelaar snap ik.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

Oke maar hoeveel hz kunnen ze schakelen?En trouwens dan kan ik net zo goed een vellemankit (elektronische schakelaar) gebruiken.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] Transistor gate-schakeling

Oke maar hoeveel hz kunnen ze schakelen?En trouwens dan kan ik net zo goed een vellemankit (elektronische schakelaar) gebruiken.
Voor televisietoepassingen heb je torren die zeker 15kHz aankunnen. Met een simpele voorschakeltor voor de goede stromen etc. Het enige wat je nog moet weten is welke stroom door de transistor gaat lopen.

Veel succes
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer