[sterkteleer] Heftafel; profiel dikte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[sterkteleer] Heftafel; profiel dikte

Hoi,

(ff voorstellen, Sjoerd Tegelaar, HBO Werktuigbouwkunde (halverwege in komen rollen))

Mijn vraagstuk in als volgt. Ik moet een Heftafen ontwerpen voor mijn project. Dat is niet zo groot probleem, ontwerpfase is al voorbij, waar het echte probleem zit zijn de berekeningen...

We hebben de krachten al bepaald die op alle profielen komen te staan maar....

Nu moet er berekend worden hoe dik en breed de scharen moeten worden om het opgegeven gewicht te kunnen houden...

En dan Roep ik: Help, ik heb de module sterkteleer gemist door mijn late instroom en hoop dat 1 van jullie mij kunnen helpen..

Plaatje van een schaartafel met precies zelfde opzet:

Afbeelding

Berichten: 4.502

Re: [sterkteleer] Heftafel; profiel dikte

Verhaal 1:

Ik zie een pers onderin,is die al berekend op zijn max.belasting.Die zal wrs.optreden bij het blad in de laagste stand.

Verhaal 2:

Je zult de krachten in twee standen moeten bepalen,dus de laagste stand en de hoogste stand van het werk/hefblad.

De staaf waar de pers op drukt is net als de rest van de staven wrs. van rechth.kokerprofiel.Zit er een steun tussen het middenscharnier (knikbeveiliging?)

Aangezien er overal draaipunten zijn worden alle staven belast op een druk+knikspanning(in x-en y-richting.

Kniklengte dus bepalen en in kniktabel de knikfactor lamda en de daarbij behorende alpha opzoeken (lamda=l/i hier is i de traagh.staal ix en ook iy).

Bij het berekenen van de iy en de Iy dien je wel rekening te houden met de verzwakking door de boutgaten in het midden(scharnier)van de stangen;deze moet je dus verminderen door de Iy te reduceren met 2x de eigen I van de gaten met ook nog die berekend vanuit de as van het profiel!

Kluif nu maar verder,rekening te houden met de toelaatbare staalspanning!

Succes!

Re: [sterkteleer] Heftafel; profiel dikte

Pffff, veel nieuwe termen... Ik ga er aan knutselen, iig Bedankt

Berichten: 4.502

Re: [sterkteleer] Heftafel; profiel dikte

Dat HBO-onderwijs van tegenwoordig;je mist een "module" sterkteleer ,wordt toch toegelaten en kan dan in je verdere opleiding met een heftafel opgezadeld worden!

Wij werden vroeger zeer uitvoerig opgevoed met dynamica en statica met bijbehorende sterkteleer en dat moest je wel goed in je vingers hebben,anders kwam je niet verder in je opleiding met allerhande staal-,beton-en houtconstructiewerken.

Maar jah,modern times!

Berichten: 3

Re: [sterkteleer] Heftafel; profiel dikte

Heb je al een oplossing voor je schaartafel?

Ik wil graag eens een berekening zien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [sterkteleer] Heftafel; profiel dikte

Ik wil graag eens een berekening zien?
De topic waarin je nu reageert is bijna 5 jaar oud......

De kans dat die berekening nog boven water komt is dus.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer