Nut overgebleven beharing?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 190

Nut overgebleven beharing?

In de loop der heel vele jaren is de mens z'n "vacht" kwijtgespeelt

omdat de functie wegviel,

nu is er nog een restant, ongeveer overal een beetje haar,

maar op sommige plekken dichte beharing.

Hoofdhaar is, veronderstel ik, nog steeds voor de warmte,

wimpers en wenkbrauwen houden stof en zweet uit ons ogen.

Maar wat is het nut van de andere plekken met nog dichte beharing?

Baardhaar (ook nog warmte?), okselhaar, schaamhaar....?

Heeft dat allemaal nog een functie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Nut overgebleven beharing?

Heeft okselhaar ook geen koelende functie in combinatie met zweet ?

En is schaamhaar geen indicatie voor het volwassen worden , biologisch gezien dan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nut overgebleven beharing?

Schaam en oksel haar hebben als functie het vasthouden van geuren (en feromonen) om een eventuele partner aan te trekken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Nut overgebleven beharing?

En is schaamhaar geen indicatie voor het volwassen worden , biologisch gezien dan ?


Schaamhaar beschermt de genitaliën. Okselhaar houdt de feromonen vast. Hoofdhaar is om het hoofd te beschermen. We verliezen veel warmte via onze hoofd.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Berichten: 1

Re: Nut overgebleven beharing?

Zwam schreef:In de loop der heel vele jaren is de mens z'n "vacht" kwijtgespeelt

omdat de functie wegviel,

nu is er nog een restant, ongeveer overal een beetje haar,

maar op sommige plekken dichte beharing.

Hoofdhaar is, veronderstel ik, nog steeds voor de warmte,

wimpers en wenkbrauwen houden stof en zweet uit ons ogen.

Maar wat is het nut van de andere plekken met nog dichte beharing?

Baardhaar (ook nog warmte?), okselhaar, schaamhaar....?

Heeft dat allemaal nog een functie?
Zoals hierboven al geopperd is het haar in de schaamstreek een restant ten gevolge van seksuele selectie, terwijl het quasi verlies van de rest van ons haar een gevolg is van de natuurlijke selectie aan dewelke we onderhevig zijn sinds het ontstaan van het bipedaal stappen bij de vroegere mensachtigen. Tengevolge van die bipedie is ons hoofdhaar overgebleven om onze hersenen te beschermen tegen de invallende zonnestralen, aangezien dit nog het enige lichaamsdeel was waarop de zon 'rechtstreeks' inviel bij het rechtop lopen. :wink:

Berichten: 206

Re: Nut overgebleven beharing?

Zwam schreef:In de loop der heel vele jaren is de mens z'n "vacht" kwijtgespeelt

omdat de functie wegviel,
Nutteloze eigenschappen verdwijnen niet uit de soort. Een eigenschap zal enkel en alleen verdwijnen wanneer deze schadelijk wordt.
Hoofdhaar is, veronderstel ik, nog steeds voor de warmte,
Hoofdhaar heeft voor de huidige mens geen enkel nut.
Maar wat is het nut van de andere plekken met nog dichte beharing?

Baardhaar (ook nog warmte?),
Ook baardhaar heeft tegenwoordig geen enkel nut.
okselhaar, schaamhaar....?
Okselhaar moet je zien als anti-wrijvingsplaatjes, die de huidoppervlakken beschermen tegen het schuren wanneer deze elkaar raken.

Dat gold ooit ook voor schaamhaar. Voor mannen heeft schaamhaar volstrekt geen nut, en voor de meeste vrouwen van tegenwoordig ook niet trouwens.
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nut overgebleven beharing?

Nutteloze eigenschappen verdwijnen niet uit de soort. Een eigenschap zal enkel en alleen verdwijnen wanneer deze schadelijk wordt.  
Dat ben ik niet met je eens. Wanneer een eigenschap geen nut meer heeft en alleen nog maar energie kost om in stand te houden, levert het een voordeel op om de specifieke eigenschap te laten vervallen. Een klassiek voorbeeld is te vinden in bacteriën met bijvoorbeeld een ampicilline resistentie op een plasmide. Wanneer ze deze ampicilline resistentie niet meer nodig hebben zal deze plasmide uit de cel worden gewerkt.
Hoofdhaar heeft voor de huidige mens geen enkel nut.
De mens verlies verreweg de meeste lichaamswarmte via zijn hoofd. Hoofdhaar heeft wel degelijk een isolerende werking
Ook baardhaar heeft tegenwoordig geen enkel nut.
'geen enkel nut' is een heel gevaarlijke opmerking. Het zal niet direct het lichaam een voordeel verschaffen. Ik kan me echter wel degelijk voorstellen dat aangezien de groei van baardhaar wordt aangestuurd door onder andere testosteron, dat het een sexuele uitdraging is van lichamelijke rijpheid.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 206

Re: Nut overgebleven beharing?

Wanneer een eigenschap geen nut meer heeft en alleen nog maar energie kost om in stand te houden, levert het een voordeel op om de specifieke eigenschap te laten vervallen.
Klopt, een dergelijke eigenschap is dan schadelijk geworden (en niet alleen maar nutteloos), dus niet met mijn bewering in tegenspraak.
De mens verlies verreweg de meeste lichaamswarmte via zijn hoofd. Hoofdhaar heeft wel degelijk een isolerende werking
Waarom worden sommige mannen dan kaal?
'geen enkel nut' is een heel gevaarlijke opmerking. Het zal niet direct het lichaam een voordeel verschaffen. Ik kan me echter wel degelijk voorstellen dat aangezien de groei van baardhaar wordt aangestuurd door onder andere testosteron, dat het een sexuele uitdraging is van lichamelijke rijpheid.
Baardgroei had ooit een groot voordeel voor onze (mannelijke) soort, zodat deze eigenschap stevig is vastgelegd in onze genen. We kunnen echter niet aantonen dat vrouwen mannen met baarden 'knapper' vinden dan mannen zonder baard.
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nut overgebleven beharing?

Michael Tuk schreef:Waarom worden sommige mannen dan kaal?  

.
Dat is een van de bijwerkingen van testosteron. Dit wordt door sommige mensen ook als sexueel aantrekkelijk bevonden.

We hebben hier wel te maken met een dubbelzijdig zwaard.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Nut overgebleven beharing?

Waarom worden sommige mannen dan kaal?


Niet alle veranderingen aan ons lichaam in de loop van ons leven hoeven positief te zijn...Als je vraagt waarom worden sommige mannen dan kaal, kan je je ook

afvragen waarom de mens allerlei ouderdomsziektes krijgt, moeilijker kan gaan

met de loop der jaren, spieren stram worden, de huid rimpelt,....

Vooral slijtage, of het niet meer aanmaken van afgestorven cellen,...

Als kritiek op mezelf bedenk ik nu wel: als dit klopt, waarom kalen mannen dan veel

meer dan vrouwen? Zijn kalende vrouwen seksueel weggeselecteerd?

Mijn antwoord roept momenteel meer vragen op voor mezelf dan wat anders :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nut overgebleven beharing?

kalende mannen komen voor door een relatief hoge hoeveelheid testosteron waar ze mee te maken hebben. Kalende vrouwen komen hierdoor dan ook (bijna) niet voor.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Nut overgebleven beharing?

kalende mannen komen voor door een relatief hoge hoeveelheid testosteron waar ze mee te maken hebben. Kalende vrouwen komen hierdoor dan ook (bijna) niet voor.


Zoals ik al begon te denken tijdens mijn redenering...sloeg ik de bal volledig mis... :roll:

Berichten: 206

Re: Nut overgebleven beharing?

Wouter_Masselink schreef:
Michael Tuk schreef:Waarom worden sommige mannen dan kaal?  

.
Dat is een van de bijwerkingen van testosteron. Dit wordt door sommige mensen ook als sexueel aantrekkelijk bevonden.

We hebben hier wel te maken met een dubbelzijdig zwaard.
Je geeft al min of meer toe dat je antwoord onbevredigend is.

Al onze eigenschappen zijn ontstaan omdat deze onze soort voordeel bood bij het overleven in een bepaald milieu. Nutteloze eigenschappen ontstaan niet in de evolutie, dus kunnen we aannemen dat er op ons hoofdhaar, maar ook op voortijdige kaalheid selectie plaatsvond.

Ik kan mij echter volstrekt niet voorstellen dat onze vrouwelijke voorouders kale mannen opeens aantrekkelijker begonnen te vinden.
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nut overgebleven beharing?

Nu komen we uit bij het punt waarbij de mens zich gedeeltelijk lossnijd van de evolutie. Hoewel hoofdhaar een nut kan hebben gehad, is het geen onoverkomelijk probleem heden ten dage om geen hoofdhaar te hebben. Daar komt bij dat vroeger (lang lang geleden in een land hier ver vandaan :wink: ) de mens gewoon nog niet zo oud werd, de selectie op 'gebrek aan hoofdhaar' zal dan ook bijna niet zijn voorgekomen lijkt me.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Nut overgebleven beharing?

Daar komt bij dat vroeger (lang lang geleden in een land hier ver vandaan  :wink: ) de mens gewoon nog niet zo oud werd, de selectie op 'gebrek aan hoofdhaar' zal dan ook bijna niet zijn voorgekomen lijkt me.


...en ook al werd ie wel zo oud...tegen dat hij zijn haar verliest zal hij meestal de leeftijd van de seksuele selectie wel al gepasseerd zijn...

Reageer