Wat zijn jullie Levensvragen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 20

Wat zijn jullie Levensvragen

wat zijn de allesbepalende vragen voor jullie in dit leven,

ik wil graag een overzicht , waarna we weer kostelijk aan het filosoferen kunnen!

post hier jou allesbepalende levensvraag (vragen) , maar laat het daar bij, geen eigen uitwerking hierover erbij posten, dan kunnen we er lekker zelf mee aan het werk, of misschien wat aanwijzingen!

joost

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

Wat is waarheid?

Waarom zoek ik naar de waarheid?

Waarom wil ik eigenlijk de waarheid weten als ik niet eens weet wat de waarheid inhoud?

Wat is verlichting?

Waarom leef ik?

Als ik leef, droom ik dan eigenlijk?

En ik kan er nog zo wel een 100 posten.. maar iig, heb jij hier antwoorden voor Juistja? :P En anders iig leuk topic :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

Hoe kan de mens het lijden in de wereld verminderen?

Hoe herken ik het goede, waarom zou ik überhaupt het goede doen?

Wie ben/wat is IK?

Bestaat er een volmaakte taal?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

Geen topic voor filosofie als wetenschap. Deze hoort in Algemene Discussie thuis.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 16

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

De vraag waar ik het aller liefste het antwoord op zou willen weten is:

Is er een hiernamaals, of ben je helemaal niets meer als je dood gaat?

Over deze vraag heb ik dus al heel wat nagedacht, en ik kom helaas tot de conclusie dat er geen hiernamaals is :P (hoe? Dat mag ik dus niet zeggen van Juistja)

Natuurlijk sluit ik niet uit dat er een hienamaals is, en ik hoop er ook heel erg op, (Als ik hier zeker van was zou ik al mijn levensvragen aan de kant kunnen gooien, omdat ik ze wel beantwoord krijg in het hiernamaals (en ook heb ik het idee, dat het leven geen waarde heeft als er geen hiernamaals is omdat dan toch al mijn ervaringen verloren gaan)) maar ik kom gewoon tot de conclusie dat een hiernamaals zeer onwaarschijnlijk is, ik ben er zelf bijna zeker van :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

Wat was de oorzaak van de oerknal?

Klopt het vermoeden van Goldbach?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

Ferdi schreef:De vraag waar ik het aller liefste het antwoord op zou willen weten is:

Is er een hiernamaals, of ben je helemaal niets meer als je dood gaat?
Daar gaat nog een belangrijke vraag aan vooraf, namelijk: wat is "je"?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 4.546

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

waar zit het intelligente leven in het heelal en wat kan ik er van leren?

waarom verneuken wij zo graag onze wereld?

wat gebeurt er nou eigenlijk echt nadat je doodgaat?

wat is nou de waarheid?

hoe kom achter die waarheid?

en Rogier, wat is het vermoeden van Goldbach?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 29

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

mijn levensvraag lijkt mischien niet zo op de geijkte levensvragen. Zij draait om muziek. Waarom (met name klassieke) muziek zo'n troost kan zijn, zo'n sterk gevoel van geborgenheid kan geven, en zo 'verlichtend' kan zijn, alsof je 'thuiskomt' of door het allerhoogste aangeraakt wordt. Terwijl muziek naar niets verwijst in de werkelijkheid. Dus, tegelijk het meest concrete (intieme, nabije, herkenbare) en het meest abstracte (zonder duiding) is, als het ware. Hoe dat kan, daar zal ik me wel altijd om verbazen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

en Rogier, wat is het vermoeden van Goldbach?
Dat elk even getal > 2 geschreven kan worden als som van twee priemgetallen.

Berichten: 4.546

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

en wat houd dat in dan? wat zou dat uitmaken als dat waar blijkt te zijn?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

Zie mathworld of wikipedia bijvoorbeeld.

Berichten: 16

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

Bij wiskunde vraag ik me vaak af, wat is het nut hiervan?

Nu ook weer bij dit "vermoeden van Goldbach", ik begrijp dat als je wiskundige bent, hier heel graag zekerheid van wil maar toch, dit kun je in de praktijk toch nergens voor gebruiken?... of wel?

nja

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

Het is niet omdat we iets uit de wiskunde niet in huis,tuin,keuken kunnen gebruiken, dat het (wiskundig) niet nuttig of interessant is. Vele abtracte vlakken van de wiskunde die vroeger misschien niet direct een toepassing hadden, worden nu gebruikt in moderne theorieën in de fysica (denk aan snarentheorie bijvoorbeeld).

In de getaltheorie spelen priemgetallen een heel belangrijke rol (en naar de toepassingen toe, bijvoorbeeld voor encryptie) - meerbepaald de distributie van deze priemgetallen.

Maar ik denk niet dat het de bedoeling is hier te diep op in te gaan, dan geraken we off-topic. Als iemand met specifieke vragen hierover zit kan je best een topic in het wiskundeforum openen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat zijn jullie Levensvragen

Ferdi schreef:Bij wiskunde vraag ik me vaak af, wat is het nut hiervan?

Nu ook weer bij dit "vermoeden van Goldbach", ik begrijp dat als je wiskundige bent, hier heel graag zekerheid van wil maar toch, dit kun je in de praktijk toch nergens voor gebruiken?... of wel?
Zoals TD al zegt, soms wel inderdaad. Maar bovendien, zou jij iets hebben aan antwoorden op vragen als "waar komen we vandaan" of "is er leven na de dood" in de praktijk?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer