braanwereld ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

braanwereld ?

'braanwereld' of 'braanwerelden' wat is dat eigenlijk? Kan iemand dat simpel uitleggen? Heeft iemand daar een Engelse of Franse vertaling voor, zodat ik er meer over kan opzoeken ?

Thx,

SPBob

Re: braanwereld ?

Volgens mij refereert "braanwereld" aan de snarentheorie. De snarentheorie probeerd alle natuurkunde te verenigen in één set formules. Het botst nog een beetje op gebieden waar relativiteitstheorie en quantum-mechanica samen komen zoals: zwarte gaten -- die zijn namelijk heel zwaar (relativiteitstheorie) en heel klein (quantum-mechanica).

De snarentheorie kort door de bocht. Wij leven in 10 dimensies + 1 tijdsdimensie = 11 dimensies. Waarvan wij er 4 kunnen waarnemen: breedte, hoogte, diepte en tijd. De overige 6 zijn opgerold in deze 3 dimensies. Alle 11 dimensies samen vormen één membraan, waarvan er in theorie oneindig veel van naast elkaar kunnen 'zweven': dit zouden dan parallele universa zijn. Alles bestaat uit snaren (er zijn een aantal varianten, zoals: gesloten of open snaren). De frequentie waarmee een snaar beweegt geeft aan wat het is, zoals het aantal protonen aangeeft welke element het is.

The Elegant Uninverse

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: braanwereld ?

Er zijn 5 verschillende snaar theorien welke allemaal een verschillend aantal dimensies voorspellen.. maar elke theorie klopt. Dat is een beetje een probleem, want als je een theorie voor alles hebt ontwikkeld en hij is er in 5 smaken dan is dat toch een beetje vreemd...

maar iemand heeft toen een oplossing bedacht namelijk de M theorie.. deze verklaart waarom er 5 verschillende theorieen van de snaar theorie gevonden worden..

De M theorie gaat onder andere uit van branen..

Weet niet zeker of ik het nu goed heb neergezet... heb dit laatst in een teleac cursus op tv gezien...

de serie was afgeleid van het boek The elegant universe van Brian Greene..

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: braanwereld ?

Ik begin maar bij de waarheid: Ik heb geen idee, maar een beetje logische, voor iedereen te begrijpen, orginele manier, wil ik wel voor je bedenken. Dus hier komt een hoop gezwets:

Zoals helemaal in het begin is verteld zijn er snaren die allemaal op een frequentie trillen. Dus als je de frequenties van 2 snaren aan zou passen zodat ze gelijk zijn, komen de 2 werelden even door elkaar te liggen.

Maar daardoor zouden er dingen op dezelfde plaats staan, en dat kan dus niet. Maar als je dus bedenkt dat wij op dezelfde frequentie als "onze" snaar staan "ingesteld", zou je dus bijv. in ons brein een verandering kunnen doen door er een chip of zo in te plaatsen. Dan kun je "vrij" heen en weer reizen.

Dit is natuurlijk voor een groot deel bullshit, maar misschien kun het gebruiken voor je strip.

Veel succes er mee.

Bean :shock:

ps: komt hij ook in de boekwinkel?
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Reageer